Välja laddare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Välja laddare

Inlägg av Muster »

Ska beställa en laddare hem, men lurar på vilken.

1. Är det bara Tesla WC som kan öppna laddluckan?
2. Halva laddpriset med Tibber/Easee, men något högre inköpspris + kabel än WC. Tar man igen det snabbt?
3. Vilken laddare är du helnöjd med och varför?

Andra skillnader, för- och nackdelar?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Välja laddare

Inlägg av Folke »

Testa sök för det har skapats cirka 3 trådar i veckan om detta ämnet på sistone.
Användarvisningsbild
Muster
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 feb 2020 18:24

Re: Välja laddare

Inlägg av Muster »

Uppenbarligen i fel forumdel...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Välja laddare

Inlägg av bylund »

Denna forumdel skapades nyligen. Jag har inte noterat den förrän idag. Så detta är nog rätt tråd att bygga vidare på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Välja laddare

Inlägg av bylund »

Och för att svara på en fråga:
Det finns (eller har funnits) några enstaka andra lösningar som kan öppna laddluckan på Teslor. En bra anledning att använda Teslas wall connector är att om laddaren i bilen går sönder när man laddar, så har Tesla ansvar för den också, och kan inte skylla på tillverkaren av laddboxen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Välja laddare

Inlägg av LarsL »

Muster skrev:
2. Halva laddpriset med Tibber/Easee, men något högre inköpspris + kabel än WC. Tar man igen det snabbt?
Funkar även utan box då Tibber appen styr Teslan direkt.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Välja laddare

Inlägg av AndreasF »

Easee är bra och hyfsat billig, har jordfelsbrytare-B inbyggd, kan styras med tex Tibber för billig laddning nattetid. Typ 2 kabeln ingår inte men den fick du väl med bilen (åtminstone på MS). Du får ingen knapp men det finns specifika kablar att köpa med knapp. För min del så tycker jag inte att det är värt de 3-4kSEK som de kostar, går ju att öppna luckan med FOB, mobilen och i bilen så jag tycker inte att det saknas options.
Annars är ju Teslas egen inte alls fel, men kräver separat JFB-B.
I övrigt, kolla tex dessa trådar (finns rätt många fler att frottera sig med) :P .
viewtopic.php?f=29&t=20324&hilit=laddbox
viewtopic.php?f=52&t=20142&hilit=laddbox
viewtopic.php?f=57&t=20191&hilit=laddbox
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Välja laddare

Inlägg av chip »

Det ligger en gömd kostnad i Teslas WC som heter jordfelsbrytare B, kostar allt mellan 1500-9000, beroende på vad din elektriker är bekväm med. Dem jag varit i kontskt med här i sthlm vill endast installera jfb för runt 4000-5000. Skillnaden gentemot Easee (5995 kr med Tibber referralkod + Teslaclubsweden rabatt) äts upp rätt snabbt då, även om du köper en laddkabel med teslaknapp separat. Easee + laddkabel + Tibber är i mitt tycke det bästa alternativet.

Är övertygad om att Tesla inte kan skylla ifrån sig om det framgår att felet skett i bilens ladduttag, typ 2 är ju standard och alla godkända boxar och laddkablar ska få ladda en tesla utan att de skyller ifrån sig om det nu mot alla odds uppkommer en sån situation.

Nice känsla att ladda för halva priset hemma dessutom ;)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Välja laddare

Inlägg av ChristerSjo »

chip skrev:
Det ligger en gömd kostnad i Teslas WC som heter jordfelsbrytare B, kostar allt mellan 1500-9000, beroende på vad din elektriker är bekväm med. Dem jag varit i kontskt med här i sthlm vill endast installera jfb för runt 4000-5000. Skillnaden gentemot Easee (5995 kr med Tibber referralkod + Teslaclubsweden rabatt) äts upp rätt snabbt då, även om du köper en laddkabel med teslaknapp separat. Easee + laddkabel + Tibber är i mitt tycke det bästa alternativet.

Är övertygad om att Tesla inte kan skylla ifrån sig om det framgår att felet skett i bilens ladduttag, typ 2 är ju standard och alla godkända boxar och laddkablar ska få ladda en tesla utan att de skyller ifrån sig om det nu mot alla odds uppkommer en sån situation.

Nice känsla att ladda för halva priset hemma dessutom ;)
Det beror nog på att huvuddelen av elektrikerna är inkompetenta vad gäller installaton av elbilsladdare. Den jag köpte för 1 500 kr kommer från ett av Kinas större tillverkare av elinstallationsmaterial.

Elektrikerna köper dessutom från svenska elgrossister som har hutlösa ordinarie priser som de ger kraftiga rabbater på sedan till "trogna" kunder. Elektrikern kan sedan säga att titta här ordinare pris är 5000 kr men de betalar betyligt mindre för dessa. Klart som korvspat ;) att de vill sälja en 4-5000 kr JFB B med störrre marginal.

EDIT några stavfel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Välja laddare

Inlägg av chip »

ChristerSjo skrev:
chip skrev:
Det ligger en gömd kostnad i Teslas WC som heter jordfelsbrytare B, kostar allt mellan 1500-9000, beroende på vad din elektriker är bekväm med. Dem jag varit i kontskt med här i sthlm vill endast installera jfb för runt 4000-5000. Skillnaden gentemot Easee (5995 kr med Tibber referralkod + Teslaclubsweden rabatt) äts upp rätt snabbt då, även om du köper en laddkabel med teslaknapp separat. Easee + laddkabel + Tibber är i mitt tycke det bästa alternativet.

Är övertygad om att Tesla inte kan skylla ifrån sig om det framgår att felet skett i bilens ladduttag, typ 2 är ju standard och alla godkända boxar och laddkablar ska få ladda en tesla utan att de skyller ifrån sig om det nu mot alla odds uppkommer en sån situation.

Nice känsla att ladda för halva priset hemma dessutom ;)
Det beror nog på att huvuddelen av elektrikerna är inkompetenta vad gäller installaton av elbilsladdare. Den jag köpte för 1 500 kr kommer från ett av Kinas större tillverkare av elinstallationsmaterial.

Elektrikerna köper dessutom från svenska elgrossister som har hutlösa ordinarie priser som de ger kraftiga rabbater på sedan till "trogna" kunder. Elektrikern kan sedan säga att titta här ordinare pris är 5000 kr men de betalar betyligt mindre för dessa. Klart som korvspat ;) att de vill sälja en 4-5000 kr JFB B med störrre marginal.

EDIT några stavfel.
jo det är nog precis som du säger, den för 1500 är precis lika bra som den från Garo för 5000. Men man har ju inte så mycket att säga till om när elektrikerna vägrar installera något annat.

EDIT läste inte din kommentar helt korrekt, du har helt rätt. J***a klåpare :evil:
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Välja laddare

Inlägg av LasseTM »

Jag har en Juicebox och en WC, nöjd med båda men Juiceboxen laddar jag min Zoe med och WC min Tesla.
Skulle tro att Juicebox har den bästa mjukvaran för boxen på marknaden men boxen är rätt ful.
Den kräver dessutom jfb typ b tyvärr men har fast kabel.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar