Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas adapter

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 feb 2020 18:53

Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas adapter

Inlägg av pcrbho »

Väntar på en M3 SR+ och har möjlighet att ladda via trefas uttag både hemma i garaget samt vid sommarhuset (5-8 amp x 3 faser räcker väl).
- två WB blir dyrt!

Kan man köpa en typ 2 kabel med trefas kapacitet och köpa till en adapter för trefasuttaget?

t.ex.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... -2-008073/)

Och i så fall med vilken adapter för väggens trefasuttag?

Tack på förhand!

Björn
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av taliz »

Köp en WC och anslut den med trefashandske.
Sen tar du helt enkelt med den när du åker till stugan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av e5m1r »

pcrbho skrev:
Väntar på en M3 SR+ och har möjlighet att ladda via trefas uttag både hemma i garaget samt vid sommarhuset (5-8 amp x 3 faser räcker väl).
- två WB blir dyrt!

Kan man köpa en typ 2 kabel med trefas kapacitet och köpa till en adapter för trefasuttaget?

t.ex.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... -2-008073/)

Och i så fall med vilken adapter för väggens trefasuttag?

Tack på förhand!

Björn
Funkar inte riktigt så
Behövs lite elektronik där ab att de flesta har en liten klump emellan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av LarsL »

Nej, för att kunna ladda från 3-fas uttag måste du ha en laddkabel, alltså en portabel laddbox. Typ denna https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... 16-a-11-kw

Det kan vara smartare att köpa en laddbox till hemmet och en till sommarstugan. Då kommer du få bidrag för bägge eftersom de är två olika fastigheter.
Användarvisningsbild
pcrbho
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 feb 2020 18:53

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av pcrbho »

Stort tack till era alla för goda alternativ! 2xWB eller en smart trefaskabel/portabel landbox för att ta med mellan laddpunkterna - verkar vara alternativen.

Björn :-)
Tidigare billös, numer TM3 SR+ med vit inredning och dragkrok
Arbetar för barns rättigheter, älskar FN, Greta, och Gustafs hästkorv
Användarvisningsbild
Mikke
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jul 2019 20:40
Kontakt:

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av Mikke »

Som tidigare nämnt så är det tyvärr ej så lätt.

Antingen behöver du skaffa en sk "mobil" laddare, även kallad EVSE.
Där finns det ett antal märken att välja på.
Lite partisk i frågan men finns att köpa på flera ställen.
Här är ett:
https://www.evconcept.se/mobila-laddbox ... e-elfordon

Andra alternativet som tidigare nämnt är att skaffa en fast installation vilket du även kan få bidrag för.
Där finns del Teslas egna och en rad andra märken.
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av LarsL »

pcrbho skrev:
Stort tack till era alla för goda alternativ! 2xWB eller en smart trefaskabel/portabel landbox för att ta med mellan laddpunkterna - verkar vara alternativen.

Björn :-)
Du har ju också alternativet att ladda med den laddsladd som kommer med bilen när du är i sommarstugan. Det räcker faktiskt åt de flesta med 1-fas 10 A, jag kör 7-8 mil om dagen och klarar mig fint med det. Jag har två elbilar så måste fördela lasten på något sätt och då blir 1-fas enklast.
Användarvisningsbild
janandersson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 feb 2020 14:23
Ort: Kiruna

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av janandersson »

pcrbho skrev:
Stort tack till era alla för goda alternativ! 2xWB eller en smart trefaskabel/portabel landbox för att ta med mellan laddpunkterna - verkar vara alternativen.

Björn :-)
Hej Björn, samma situation som du, 3-fas uttag i garaget och i stugan. Köpte denna som täcker in alla behov. Ställbar 6Ah-16Ah samt möjlighet att ladda 1-fas via vanligt schuko (ingår 3 adaptrar) samt knapp för laddlucka på tesla.

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
Tesla Model 3 LR AWD 2020 white
Tesla Model Y LR AWD 2024 midnight cherry red
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av macksie »

Hitta en begagnad, något äldre Tesla Mobile Connector, också känd som UMC.
Den har trefas och kan ladda med 3x16A
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av LasseTM »

Vet inte om man får annonsera här men jag har en 3-fas UMC jag funderar på att sälja med röd adapter.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Mikke
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 jul 2019 20:40
Kontakt:

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av Mikke »

Beroende på vilken laddare du fick med din bil så kan ett annat billigt alternativ vara att använda den Blåa CEE-kontakten (om du fick med en sån).
Då kan du koppla den med högre ström (enfas) till din 3-fas med adapter.
Typ en sådan här:
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av B99 »

Finns det ingen lösning med adaptrar till den ordinarie type 2-kabeln?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av Svenssons »

B99 skrev:
Finns det ingen lösning med adaptrar till den ordinarie type 2-kabeln?
Som det skrevs tidigare så är denna "adapter" en laddbox eller som det också kallas EVSE. Det går inte koppla Typ 2 direkt till trefas eftersom kontakten inte får vara strömförande utan kommunikation via Mode 3-protokoll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Martin_Lindor
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 jan 2020 22:55
Ort: Skövde

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av Martin_Lindor »

LasseTM skrev:
Vet inte om man får annonsera här men jag har en 3-fas UMC jag funderar på att sälja med röd adapter.
Jag är intresserad.
har skickat privat meddelande
Användarvisningsbild
cjonson
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 jul 2020 09:51

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av cjonson »

Provat sökfunktionen utan resultat så jag hoppar in på den här tråden.

Kan man få bidrag även för kabeln, även om det är en kabel som går att ta med sig? Optimalt för mig vore att låta elektriker installera trefasuttag på landstället och köpa till en mode 2 laddare med inbyggd styrning som jag kan kan låta ligga i bilen. En leverantör svarade att det var lite upp till mitt samvete, och naturvårdsverket "Ni kan räkna in allt som krävs för att ni ska ha en säker installation i bidragsberättigande kostnader". Det senare lämnar ju lite tolkningsutrymme.

Man kan ju förstås bara prova att skicka in kvittona antar jag, men det vore bra att ha det klart på förhand.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av kikat »

cjonson skrev:
Provat sökfunktionen utan resultat så jag hoppar in på den här tråden.

Kan man få bidrag även för kabeln, även om det är en kabel som går att ta med sig? Optimalt för mig vore att låta elektriker installera trefasuttag på landstället och köpa till en mode 2 laddare med inbyggd styrning som jag kan kan låta ligga i bilen. En leverantör svarade att det var lite upp till mitt samvete, och naturvårdsverket "Ni kan räkna in allt som krävs för att ni ska ha en säker installation i bidragsberättigande kostnader". Det senare lämnar ju lite tolkningsutrymme.

Man kan ju förstås bara prova att skicka in kvittona antar jag, men det vore bra att ha det klart på förhand.
Ja, du får bidrag för kabeln om laddboxen inte har integrerad kabel. En laddbox utan integrerad kabel skulle inte gå att använda om man inte fick bidrag för kabeln. Bara att bifoga kvittot för så gjorde jag.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av evilirish »

Har bestämt för mig att det måste vara en fast installation för att få tillgodoräkna sig bidraget. Så portabel kabel kan inte tillgodoräknas.
Sen om man vill balansera på väldigt tunn is skulle man teoretiskt kunna sätta ett trefas-uttag och låta elektriker (som också behöver gå med på det) "spika fast" en bit av EVSE (UMC)-kabeln. Då blir det en "fast" installation enligt el-lagen som jag förstått det hela. Som sagt, teoretiskt..
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av Kolbackx »

evilirish skrev:
Har bestämt för mig att det måste vara en fast installation för att få tillgodoräkna sig bidraget. Så portabel kabel kan inte tillgodoräknas.
Sen om man vill balansera på väldigt tunn is skulle man teoretiskt kunna sätta ett trefas-uttag och låta elektriker (som också behöver gå med på det) "spika fast" en bit av EVSE (UMC)-kabeln. Då blir det en "fast" installation enligt el-lagen som jag förstått det hela. Som sagt, teoretiskt..
Jag köpte en Easee laddbox med lös laddkabel och fick bidrag för allt. Skickade in alla kvitton, bifall kom dagen därpå och pengarna på kontot efter ytterligare en dag. Har aldrig varit med om snabbare handläggningstid! :)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av heldiggrisen »

Kolbackx skrev:
evilirish skrev:
Har bestämt för mig att det måste vara en fast installation för att få tillgodoräkna sig bidraget. Så portabel kabel kan inte tillgodoräknas.
Sen om man vill balansera på väldigt tunn is skulle man teoretiskt kunna sätta ett trefas-uttag och låta elektriker (som också behöver gå med på det) "spika fast" en bit av EVSE (UMC)-kabeln. Då blir det en "fast" installation enligt el-lagen som jag förstått det hela. Som sagt, teoretiskt..
Jag köpte en Easee laddbox med lös laddkabel och fick bidrag för allt. Skickade in alla kvitton, bifall kom dagen därpå och pengarna på kontot efter ytterligare en dag. Har aldrig varit med om snabbare handläggningstid! :)
Ni pratar om två olika saker.
Typ 2 kabeln som hänger på en "laddbox" som är en del av en fast installation, typ Easee, får man stöd för om det håller installationen under 20000kr.
En lös sådan Typ 2 "dumsladd" kan inte kopplas rakt in i ett 1 eller 3 fas uttag, då den saknar elektroniken för att kommunicera med bilens interna laddsystem. Den kommunikationen sköts av den väggmonterade laddboxen (som man då kan få stöd för om den är fastmonterad). En sådan sladd kostar typ från 1000kr och uppåt.
laddkabel.PNG
Exempel på "dumsladd" som kräver en laddbox

Om man inte vill eller kan ha fastmonterad laddbox, så kan man köpa sig en "EVSE" (UMC på Teslaspråk) den kan kopplas till 1 eller 3 fas (schuko, blått, eller rött uttag).
En EVSE är en "portabel" laddbox, och kan kommunicera med bilens laddsystem, men kostar typ 3 gånger så mycket som en "dumsladd". Du får inte stöd för en EVSE, om inte elektrikern fuskar. En EVSE är inte avsedd för konstant laddning i alla väderförhållande, men bör ses som backupp til en fastmonterad box.
umc.PNG
Teslas UMC, som är en typ av EVSE (Electric vehicle charging station) som inte kräver en extern laddbox, men du får inga stöd.

Användare här på forumet som enbart har använt sin UMC som laddning hemma, berättar att livslängden då är ungefär 1-2 år, och att det är nederbörd som är största problemet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Går det att använda en typ 2 trefas kabel med trefas ada

Inlägg av martinot »

pcrbho skrev:
Väntar på en M3 SR+ och har möjlighet att ladda via trefas uttag både hemma i garaget samt vid sommarhuset (5-8 amp x 3 faser räcker väl).
- två WB blir dyrt!

Kan man köpa en typ 2 kabel med trefas kapacitet och köpa till en adapter för trefasuttaget?
Det du behöver är en sådan här kabel (eller liknande från annan tillverkare):

https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar