Det är tillåtet att ladda med en lös kabel utan jordfelsbrytare typ B men det är ju ändå bra att ha.
Tack Lars! Är det pga av brandrisk det är bra med jordfelsbrytare typ B eller av någon annan anledning? Jag kan tyvärr ingenting om el och försöker lära mig.
Jordfelsbrytaren har inget med brandskydd att göra. Jordfelsbrytare TypB ska skydda resten av anläggningen mot likströms läckor som kan slå ut jordfelsbrytare typA. Jordfelsbrytare typA är ett personskydd och en TypB funkar som en TypA plus likströmsskyddet.
Främsta anledningen till att vi fått TypB jordfelsbrytare är att Renault Zoe hade en tveksam konstruktion som kunde leda till läckor. Om du sätter upp en laddbox på väggen så kan vem som helst ladda från den, en Zoe, och därför behövs jordfelsbrytare TypB därför att skydda din TypA. Om du har en UMC kabel så vet du ju att den bara används till din bil, Tesla, och då är risken mindre.
Tack för informationen. Vad skulle kunna hända med anläggningen vid en likströmsläcka som slår ut jordfelsbrytare TypA?
Jag kommer enbart använda kabeln till laddning av min Tesla Model 3. Innebär det att jag klarar mig mig utan jordfelsbrytare typB och kan använda en sån här kabel och bara plugga in?
Den största risken verkar vara att det kommer någon granne eller förståsigpåare och skäller på dig för att du utsätter alla grannar för livsfara genom att sätta deras jfb typ A ur spel medan du är inkopplad (det är extremt osannolikt, men kan inträffa under väldigt speciella betingelser)
NRG kick finns i 7,5m men då är det 32A (22kW) varianten, alltså det större 3-fas uttaget. Då behöver man en adapter för att ladda från 3-fas 16A uttag.
Jag såg det, hade gärna velat ha 7,5m med 16A uttaget.
Det följer med en UMC-kabel som är enfas när du får bilen. Om du sedan köper en adapter från 16A 3-fasuttag till enfas schuko (vanligt vägguttag) eller enfas 16A (blått campinguttag) så kan du ladda med en fas i 13A vilket ger dig ca 3-4kW laddning. Om du är på jobbet i sex timmar har du då laddat i ca 18-24 kWh, tillräckligt för att köra 6-14 mil beroende på väder och snö.
Men du är nog på jobbet längre än så, vilket gör att du får i ännu mer.
Nu vet jag inte hur långt du har till jobbet, men man klarar sig förvånansvärt bra med enfaskabeln.
Adaptern jag pratar om hittar du på t.ex. Swedol för under 200kr. Så det blir några tusen kronor billigare vilket kan översättas till lägre milkostnad.
Bara en tanke.
Välkommen i familjen!
Som jag förstått det när jag pratat med Tesla är att det nu för tiden bara följer med en schukokabel samt typ2 kabel.
Då jag är ute och flänger mycket i jobbet och bara kan ladda någon timme här och där samt ej har möjlighet till laddning hemma behöver jag få ut så mycket effekt som möjligt när jag väl laddar, därav behöver jag 3-fas laddning.
Den största risken verkar vara att det kommer någon granne eller förståsigpåare och skäller på dig för att du utsätter alla grannar för livsfara genom att sätta deras jfb typ A ur spel medan du är inkopplad (det är extremt osannolikt, men kan inträffa under väldigt speciella betingelser)
Du har nog hittat de flesta mobila laddlösningarna, även kallade EVSE.
Finns ett par andra. Nrgkick som du är inne på är en bra produkt.
Du kan PM om du har några detaljfunderingar då även vi säljer dessa.
Du har nog hittat de flesta mobila laddlösningarna, även kallade EVSE.
Finns ett par andra. Nrgkick som du är inne på är en bra produkt.
Du kan PM om du har några detaljfunderingar då även vi säljer dessa.
Jag har beställt en Tesla Model 3 som beräknas komma i slutet av mars och behöver en laddkabel till dess. På min arbetsplats har vi ett 16A 3-fas uttag som jag tänkt ladda bilen via. Jag har även tänkt ladda på min pappas landställe i Bohuslän när jag är där (tror det bara finns vanliga vägguttag där). Jag har ingen kunskap om el eller elbilar sedan tidigare så det är en djungel att lära sig allt.
Jag har beställt en Tesla Model 3 som beräknas komma i slutet av mars och behöver en laddkabel till dess. På min arbetsplats har vi ett 16A 3-fas uttag som jag tänkt ladda bilen via. Jag har även tänkt ladda på min pappas landställe i Bohuslän när jag är där (tror det bara finns vanliga vägguttag där). Jag har ingen kunskap om el eller elbilar sedan tidigare så det är en djungel att lära sig allt.
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med
Leta efter en begagnad Tesla Mobile Connector, dvs den kabel som följer med bilen. Den var fram till för bara alldeles nyligen möjlig att ladda trefas med.
Men som sagt, se till att det är trefasvarianten, och att den "röda" pluggen följer med