Finns det någon risk...

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Finns det någon risk...

Inlägg av Lars Json »

Hej.

Jag tänkte satsa på en mobil laddkabel typ CEE 16A 3fas istället för två fasta installationer,
en för hemmet och en för landet.

Två frågor i sammanhanget:

1. CEE-utaget på landet används för flera ändamål så som vedkapning, vedklyvning etc.
Den driver vissa elmotorer med effekt upp till 10Kw.
Några enheter är inköpta begagnade med ett antal år på nacken, vilket har inneburit
att det varit fasförskjutning vid något tillfälle.
D.v.s. en vedkap har roterat baklänges vid första användningstillfället, inte så lyckat!
Detta har rättas till över tid, så allt snurrar i rätt riktning och ingen behöver tänka mer på detta.

Men så slog det mig att jag inte vet om fasförskjutningen är justerad på respektive maskin eller i terminalen
alternativt i CEE-handsken/honan.

Så, finns det någon risk för att bilen alternativt laddkabeln tar skada om fasförskjutningen ligger i den fasta anslutningen
på fastigheten?


2. Om någon har erfarenhet av dessa.
Varför ska jag välja den ena framför den andra?
Det skiljer 1500kr, men verkar göra samma saker.

EVC-PCH013
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw

EVC-PCH018
https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1

Hälsningar
Lars Json
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Svenssons »

Teslan laddar inte mellan faserna utan mellan fas och nollan så det bör inte spela någon roll ifall faserna ligger fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
Teslan laddar inte mellan faserna utan mellan fas och nollan så det bör inte spela någon roll ifall faserna ligger fel.
Hmm, låter rimligt, det är ju inte AC direkt till en elmotor utan till en likriktare.
Men hur överföringen däremellan går till, övergår mitt förstånd.
Var den inte Tage som sa, (...) allt går ju kors och tvärs genom tråden(...)? :oops:
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av e5m1r »

Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Lars Json »

e5m1r skrev:
Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Rätt, men att neutral och jord är på rätt plats är det ingen tvekan om i och med att alla drivna maskiner fungerar fint och ger rätt effekt.
Det har varit många och kopplat i denna anläggning under åren, så det finns inga garantier för att faserna lagts om just i maskinernas handskar.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av e5m1r »

Lars Json skrev:
e5m1r skrev:
Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Rätt, men att neutral och jord är på rätt plats är det ingen tvekan om i och med att alla drivna maskiner fungerar fint och ger rätt effekt.
Det har varit många och kopplat i denna anläggning under åren, så det finns inga garantier för att faserna lagts om just i maskinernas handskar.
Resten skiter UMC och bilen i bara N och Jord är rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Lars Json »

e5m1r skrev:
Lars Json skrev:
e5m1r skrev:
Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Rätt, men att neutral och jord är på rätt plats är det ingen tvekan om i och med att alla drivna maskiner fungerar fint och ger rätt effekt.
Det har varit många och kopplat i denna anläggning under åren, så det finns inga garantier för att faserna lagts om just i maskinernas handskar.
Resten skiter UMC och bilen i bara N och Jord är rätt
Gott att höra!
Tackar.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Beror på vad orsaken till felet är. För oss så brann elledningen till huset av och eftersom den var över 100 år så hade fas 2 och 3 samma färg. Naturligtvis så bytte dessa plats när ledningen lagades. Detta gjorde att värmepannan inte tyckte om detta. Bytte då så det blev rätt i det fasta uttaget vid värmepannan men skulle man sätta upp ett trefasuttag så lär detta bli fel.

Hur som helst så spelar detta ingen roll för någon laddbox eller bilen så länge N och 0 är korrekt som sagt var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Finns det någon risk...

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Rimlitvis ändrar man i maskinens handske och inte i den fasta uttaget
Böttre att vara säker än osäker
Mät att det är fas där det ska vara fas och nollan liksom jorden är på sin plats
Du vill inte riskera varken laddaren eller bilen
Beror på vad orsaken till felet är. För oss så brann elledningen till huset av och eftersom den var över 100 år så hade fas 2 och 3 samma färg. Naturligtvis så bytte dessa plats när ledningen lagades. Detta gjorde att värmepannan inte tyckte om detta. Bytte då så det blev rätt i det fasta uttaget vid värmepannan men skulle man sätta upp ett trefasuttag så lär detta bli fel.

Hur som helst så spelar detta ingen roll för någon laddbox eller bilen så länge N och 0 är korrekt som sagt var.
Tack för informationen.
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Skriv svar