Oljud vid laddning med UMC

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Oljud vid laddning med UMC

Inlägg av Fusag »

Hej
Jag har för mig att jag sett tråd om detta men ni får ursäkta då jag lyckas inte hitta det igen.

När jag AC laddar med bilens original UMC på 1fas 13A hörs ett ljud som tycks komma från typ hjulhus vänster bak. Ljudet är svårt att beskriva men det är oregelbundet och låter mest som en trasig datafläkt, eller en liten elfläkt med dåliga lager. Tycker mig inte ha hört detta tidigare vare sig vid AC eller DC laddning. Någon som känner igen detta? Är det normalt?

Behöver inga tips eller er oro kring huruvida jag borde ladda 13A på shuko eller inte, jag lovar jag har koll på läget.

Tack på förhand!
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Filipleven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 nov 2019 14:52

Re: Oljud vid laddning med UMC

Inlägg av Filipleven »

Har precis som du läst detta tidigare. Hittade det inte nu dock.

Jag har samma ljud vid laddning ibland. Tror jag läst mig till att bakmotorn används för att värma batterivätskan som värmer batteriet inför laddning eller avfärd.

Alltså troligen bakmotorn som låter.
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: Oljud vid laddning med UMC

Inlägg av Fusag »

Filipleven skrev:
Har precis som du läst detta tidigare. Hittade det inte nu dock.

Jag har samma ljud vid laddning ibland. Tror jag läst mig till att bakmotorn används för att värma batterivätskan som värmer batteriet inför laddning eller avfärd.

Alltså troligen bakmotorn som låter.
Tack, det stämmer. Hittade tillslut ett videoklipp med exakt samma ljud. Är DU som värmer batteri, lägre temp=högre ljud.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Skriv svar