Jag har 3x16 huvudsäkringar och en Tesla wall charger som är inställd på max 16A uttag. Luft/vatten värmepump med effekvakt. Tidigare har jag kunnat ladda upp till 16A 3-fas och det har funkat bra, ibland har en huvudsäkring gått om tex tvättmaskinen varit på vilket är som det ska.
Nu har vi precis installerat en ny luft vatten värmepump med effektvakt. Nu kan jag inte ladda mer än 10A till Teslan. Sätter jag gränsen på 11A i bilen så slutar den ladda efter typ 30-60 sekunder.
Stängde av huvudbrytaren till värmepumpen men det går ändå inte ladda mer än 10A till bilen. Vad är det som har hänt? Är det Teslan som strular eller är det inkopplingen av nya värmepumpen?
Laddning stängs av över 10A
Moderator: Redaktion
Re: Laddning stängs av över 10A
Har du spänningsfall?Richardk skrev:Jag har 3x16 huvudsäkringar och en Tesla wall charger som är inställd på max 16A uttag. Luft/vatten värmepump med effekvakt. Tidigare har jag kunnat ladda upp till 16A 3-fas och det har funkat bra, ibland har en huvudsäkring gått om tex tvättmaskinen varit på vilket är som det ska.
Nu har vi precis installerat en ny luft vatten värmepump med effektvakt. Nu kan jag inte ladda mer än 10A till Teslan. Sätter jag gränsen på 11A i bilen så slutar den ladda efter typ 30-60 sekunder.
Stängde av huvudbrytaren till värmepumpen men det går ändå inte ladda mer än 10A till bilen. Vad är det som har hänt? Är det Teslan som strular eller är det inkopplingen av nya värmepumpen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning stängs av över 10A
Tror inte jag har spänningsfall, men det behöver ju mätas i så fall. Testade med umc laddkabeln som följer med bilen, och det funkar fint med 16A.
Kan det vara att Wall conectorn känner av att något är galet? Är WC mer känslig än UMC laddkabeln?
Kan det vara att Wall conectorn känner av att något är galet? Är WC mer känslig än UMC laddkabeln?
Re: Laddning stängs av över 10A
Ser du spänningen dala på bilens display när du börjar ladda?Richardk skrev:Tror inte jag har spänningsfall, men det behöver ju mätas i så fall. Testade med umc laddkabeln som följer med bilen, och det funkar fint med 16A.
Kan det vara att Wall conectorn känner av att något är galet? Är WC mer känslig än UMC laddkabeln?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Laddning stängs av över 10A
Jag har 229V vid 10A i bilens display, och så fort jag sätter 11A så dör laddningen. Hinner inte ens läsa av spänningen i bilen innan laddningen avslutas. Den är i alla fall konsekvent. Samma sätt varje gång.
Re: Laddning stängs av över 10A
Prova UMC kabeln och se om du får högre volt och ampere.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning stängs av över 10A
Det låter ju nästan som om den nya effektvakten bryter strömmen till laddningen när Teslan tar mer än 10A. Men så dumt kan det ju inte vara? Då skulle ju effektvakten bestå av en strömbrytare som bröt vid över 10A och dessutom vara kopplad till laddboxen.
Vet du hur det är kopplat och hur effektvakten fungerar?
Vet du hur det är kopplat och hur effektvakten fungerar?
Re: Laddning stängs av över 10A
Hur mycket är spänningen när du börjar ladda? Det är inte så mycket nivån som spelar roll, men hur mycket spänningen sjunker när strömmen ökar från 1-10A.Richardk skrev:Jag har 229V vid 10A i bilens display, och så fort jag sätter 11A så dör laddningen. Hinner inte ens läsa av spänningen i bilen innan laddningen avslutas. Den är i alla fall konsekvent. Samma sätt varje gång.
Förresten, slocknar själva wall connectorn också?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"