Laddning stängs av över 10A

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Richardk »

Jag har 3x16 huvudsäkringar och en Tesla wall charger som är inställd på max 16A uttag. Luft/vatten värmepump med effekvakt. Tidigare har jag kunnat ladda upp till 16A 3-fas och det har funkat bra, ibland har en huvudsäkring gått om tex tvättmaskinen varit på vilket är som det ska.

Nu har vi precis installerat en ny luft vatten värmepump med effektvakt. Nu kan jag inte ladda mer än 10A till Teslan. Sätter jag gränsen på 11A i bilen så slutar den ladda efter typ 30-60 sekunder.

Stängde av huvudbrytaren till värmepumpen men det går ändå inte ladda mer än 10A till bilen. Vad är det som har hänt? Är det Teslan som strular eller är det inkopplingen av nya värmepumpen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Zalman3 »

Richardk skrev:
Jag har 3x16 huvudsäkringar och en Tesla wall charger som är inställd på max 16A uttag. Luft/vatten värmepump med effekvakt. Tidigare har jag kunnat ladda upp till 16A 3-fas och det har funkat bra, ibland har en huvudsäkring gått om tex tvättmaskinen varit på vilket är som det ska.

Nu har vi precis installerat en ny luft vatten värmepump med effektvakt. Nu kan jag inte ladda mer än 10A till Teslan. Sätter jag gränsen på 11A i bilen så slutar den ladda efter typ 30-60 sekunder.

Stängde av huvudbrytaren till värmepumpen men det går ändå inte ladda mer än 10A till bilen. Vad är det som har hänt? Är det Teslan som strular eller är det inkopplingen av nya värmepumpen?
Har du spänningsfall?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Richardk »

Tror inte jag har spänningsfall, men det behöver ju mätas i så fall. Testade med umc laddkabeln som följer med bilen, och det funkar fint med 16A.

Kan det vara att Wall conectorn känner av att något är galet? Är WC mer känslig än UMC laddkabeln?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av renes »

Richardk skrev:
Tror inte jag har spänningsfall, men det behöver ju mätas i så fall. Testade med umc laddkabeln som följer med bilen, och det funkar fint med 16A.

Kan det vara att Wall conectorn känner av att något är galet? Är WC mer känslig än UMC laddkabeln?
Ser du spänningen dala på bilens display när du börjar ladda?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Richardk »

Jag har 229V vid 10A i bilens display, och så fort jag sätter 11A så dör laddningen. Hinner inte ens läsa av spänningen i bilen innan laddningen avslutas. Den är i alla fall konsekvent. Samma sätt varje gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Zalman3 »

Prova UMC kabeln och se om du får högre volt och ampere.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av tor »

Det låter ju nästan som om den nya effektvakten bryter strömmen till laddningen när Teslan tar mer än 10A. Men så dumt kan det ju inte vara? Då skulle ju effektvakten bestå av en strömbrytare som bröt vid över 10A och dessutom vara kopplad till laddboxen.

Vet du hur det är kopplat och hur effektvakten fungerar?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av renes »

Richardk skrev:
Jag har 229V vid 10A i bilens display, och så fort jag sätter 11A så dör laddningen. Hinner inte ens läsa av spänningen i bilen innan laddningen avslutas. Den är i alla fall konsekvent. Samma sätt varje gång.
Hur mycket är spänningen när du börjar ladda? Det är inte så mycket nivån som spelar roll, men hur mycket spänningen sjunker när strömmen ökar från 1-10A.

Förresten, slocknar själva wall connectorn också?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Laddning stängs av över 10A

Inlägg av Eliard »

Hur har det gått?
Skriv svar