Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av simonk »

Vi har en sommarstuga med några solpaneler, där vi tänkte installera en tesla WC. Huvudsäkringen är bara på 16A, men eftersom det är en sommarstuga har vi ofta ganska låg förbrukning. Men om man laddar med 16A är det nog möjligen problem. Solpanelerna ger 4.8KW, så jag håller gärna mig under den gränsen.

Hur skall man tänka vid installation av WC:n? Jag tänkte att man kanske installerar WC:n på 3x13A, och sedan ställer in begränsningen i bilen, t ex till 6A. Då borde väl huvudsäkringen hålla även vid användning av annat i huset? Dessutom kan man ju utnyttja solelen. Eller finns det någon bättre variant?

Bilen är en Model 3.
Senast redigerad av simonk, redigerad totalt 1 gånger.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av LasseTM »

Jag kör 13A på min WC när jag har 16A som huvudsäkring i mitt hus.
Men ställer du alltid i bilen kan du ju köra på 16A men jag var "feg" och körde på 13A.

Jag laddar dock med 10A utan att jag smäller säkringarna i huset så du kan nog kräma på mer i en sommarstuga om du inte kör 4 hårtorkar samtidigt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av Gustafsson »

Jag har direktverkande el i sommarstugan. När man kommer dit på vintern går det åt väldigt mycket ström första dygnet. Därav har jag bilen på 3x6 A. Annars går propparna som popcorn i mikron. Huvudsäkringen är 16 A. Att säkra upp kostar ett par hundralappar i månaden, men det har jag inte tyckt vara nödvändigt än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av simonk »

OK, tag för svaren!

Vi har värmepump i stugan, och brukar elda rejält på vintern, så förbrukningen är inte vansinnigt hög då heller. Då låter det som om jag borde satsa på 3x13 och sätta begränsningen i bilen.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av Credde »

simonk skrev:
OK, tag för svaren!

Vi har värmepump i stugan, och brukar elda rejält på vintern, så förbrukningen är inte vansinnigt hög då heller. Då låter det som om jag borde satsa på 3x13 och sätta begränsningen i bilen.
Jag kör 3x13A hemma i huset och har satt begränsning i bilen på typ 5A (laddar runt 15 km/t vilket än så länge har varit nog för mig) och har inte haft några problem. Har 16A huvudsäkring.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av [JM] »

Jag skulle sätta upp spärren i WC så högt du vågar och sen låta bilen begränsa.
Bilen kommer ju ihåg vad du valt för laddhastighet från GPS-positionen.
Genom att sätta upp WC så högt du vågar så kan du sen i extremfall när det kniper maxa laddningen på bilen och då manuellt stänga av allt annat i huset så att du vet att huvudsäkringen pallar.
Om du sätter ner WC till typ 10A så blir det jobbigt att skruva upp WC:n och ändra till 16A när det är panik och du måste ladda så mkt det går.
Det händer förmodligen extremt sällan men du kan ge dig tusan på att när det händer så är det massor med annat som är panik och då vill du inte hålla på och montera sönder din WC.

Inställning för maxladdning i ditt fall lär väl vara 16A i WC och sen välja 14-15A i bilen.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Tesla WallCharger, 16A huvudsäkring

Inlägg av KnightRider »

[JM] skrev:
Jag skulle sätta upp spärren i WC så högt du vågar och sen låta bilen begränsa.
Bilen kommer ju ihåg vad du valt för laddhastighet från GPS-positionen.
Genom att sätta upp WC så högt du vågar så kan du sen i extremfall när det kniper maxa laddningen på bilen och då manuellt stänga av allt annat i huset så att du vet att huvudsäkringen pallar.
Om du sätter ner WC till typ 10A så blir det jobbigt att skruva upp WC:n och ändra till 16A när det är panik och du måste ladda så mkt det går.
Det händer förmodligen extremt sällan men du kan ge dig tusan på att när det händer så är det massor med annat som är panik och då vill du inte hålla på och montera sönder din WC.

Inställning för maxladdning i ditt fall lär väl vara 16A i WC och sen välja 14-15A i bilen.
Min WC är satt till 16A och bilen kör jag ofta på t.ex. 8A som räcker för mig. Problemet blir när t.ex. min bror hälsar på med sin Audi e-tron som inte kan begränsa laddströmmen utan surplar i sig allt den kan få. Då hade det varit bra att begränsa i WC istället. Så beroende på om man vill låna ut sin laddplats ibland så kan det vara bra att begränsa laddatyrkan i WC. Nu får min bror ta sin egen laddosa och sänka till 50% och använda mitt trefas CEE-uttag istället för att inte mina huvudsäkringar ska gå.

Offtopic: WC står för Wall Connector och inte Wall Charger. Laddaren sitter i bilen. WC är snarare en adapter med lite extra funk.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av simonk »

Tack för korrigeringen, har ändrat rubriken!

Kommer gissningsvis inte låna ut laddaren, men man vet ju aldrig.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av Hammar »

Om du inte redan köpt en WC, så kika på Zappi. Har inbyggd lastbalansering så du inte blåser säkringarna, samt en del andra funktioner för folk med solpaneler.


viewtopic.php?f=22&t=14351&hilit=Zappi
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av LasseTM »

Och vill du ändå ha en WC så du får tesla knappen så har jag en helt ny till salu :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av simonk »

Har tyvärr redan köpt en WC. Nöjd med min tidigare från IFÖ, men tänkte ändå att det vore bra att prova Teslas!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Wall Connector, 16A huvudsäkring

Inlägg av frippe »

Att pilla inne i WC känns väl sådär knepigt.

Men däremot så bör den installeras på ett för elsystemet i huset hållbart sätt.

Har du 16A huvudsäkring blir det lite vanskligt att tänka sig att ladda bilen med 16A eftersom att det förutsätter att inget annat i huset är igång. Drar någon igång kaffebryggaren, spisen eller vad som går huvudsäkringen. Beroende på typ, gammal skruvsäkring eller ny vippsäkring tar det olika lång tid.

Det är skillnad på en spis och att ladda bilen. En spis kan under uppvärmningsfasen dra mycket, kanske upp till 16A, men när den är varm drar den mindre. Medans en bil som laddar på 16A drar lika mycket konstant hela tiden.

Har man max 16A i huset tycker jag att en WC bör installeras på lägre effekt på säkringar. För att minska belastningen och risken med utlösta säkringar.

Vi har maxat vår laddning till 10A på de säkringar som laddningen ligger på, det gör att det finns utrymme att laga lite mat eller göra annat samtidigt som bilen laddas. Dock laddar vi sällan med mer än 8A då vi inte behöver mer och oftast på natten.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar