Exempel: arbetsgivaren betalar bensinen och den anställda betalar elen
Den anställda har en månad kört 300 mil, varav 100 mil är privat körning. Bilen har tankats för 3 000 kr (bensin) samt laddats för 600 kr (el) i bostaden på egen bekostnad.
Kostnaden för drivmedlet som arbetsgivaren betalat proportioneras mellan den privata körningen och tjänstekörningen. Det innebär att drivmedelsförmånen uppgår till 3 000/300 x 100 x 1,2 = 1 200 kr.
Den anställda har inte rätt till avdrag för kostnaden för den del av elen som har använts för tjänsteresor, dvs. har ingen avdragsrätt i deklarationen för tjänsteresorna.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21433.html
https://www.tholin.se/artiklar/goer-all ... skattefri/
Varför får inte laddhybrider dra av för hemmaladdning?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Varför får inte laddhybrider dra av för hemmaladdning?
Det är väl för att man får välja en modell, antingen betala drivmedel privat, och ta milersättning, eller ha drivmedelsförmån, och då skatta för det? Det gäller väl oavsett om betalar privat för el, eller om du väljer att privat ta kostnaden för att tanka upp bilen med bensin någon gång ibland?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Varför får inte laddhybrider dra av för hemmaladdning?
Det borde skilja lite mellan vad för bilavtal innehavaren har.
Tänker på ren förmånsbil, personalbil eller privatbil.
Drivmedel ingår ju inte i bilförmån utan är en egen separat förmån.
- Helt fritt drivmedel är ju en variant.
- En annan variant är delad drivmedelsfaktura, vilket verkar populärt.
- Alternativt du betalar drivmedel själv. Men vad händer då vid gratis laddning på jobbet? Och om du begär drivmedelsersättning för tjänstekörning?
Tänker på ren förmånsbil, personalbil eller privatbil.
Drivmedel ingår ju inte i bilförmån utan är en egen separat förmån.
- Helt fritt drivmedel är ju en variant.
- En annan variant är delad drivmedelsfaktura, vilket verkar populärt.
- Alternativt du betalar drivmedel själv. Men vad händer då vid gratis laddning på jobbet? Och om du begär drivmedelsersättning för tjänstekörning?
Re: Varför får inte laddhybrider dra av för hemmaladdning?
Du får det att låta som att laddhybrider är specialbehandlade, men jag menar att de inte är det, de följer samma mall som andra förmånsbilar, bara att det inte är lika lockande att skvätta i lite diesel i tjänstebilen från en privat dunk man har hemma i garaget.
Kör man många tjänstemil på hemel kan det helt enkelt vara förmånligare att ta milersättning, och skippa bränsleförmånen.
Kör man många tjänstemil på hemel kan det helt enkelt vara förmånligare att ta milersättning, och skippa bränsleförmånen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS