1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Kan man inkludera lastbalansering mellan laddarna med ett sådant system?
Går säkert, men kostar mer än det smakar om du frågar mig.
Jag laddar normalt med ca 8A trefas, räcker gott att fylla på Teslan med under natten. Vår andra bil laddar 10A enfas, på en säkring som värmepump/panna inte använder såvida inte det krävs högsta spetsvärme. Så jag 'lastbalanserar' manuellt. Ska vi inte ladda Leafen kan jag ställa upp laddningen på Teslan..
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
Du tar ju 3 st olika faser och kopplar in till laddstationen så vad behöver elektrikern tänka på menar du?