Förslag på laddboxar

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Förslag på laddboxar

Inlägg av JoeMad »

evilirish skrev:
JoeMad skrev:
Kan man ladda med bara 2 faser? :?
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.


Kan man inkludera lastbalansering mellan laddarna med ett sådant system?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Förslag på laddboxar

Inlägg av evilirish »

JoeMad skrev:
evilirish skrev:
JoeMad skrev:
Kan man ladda med bara 2 faser? :?
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.


Kan man inkludera lastbalansering mellan laddarna med ett sådant system?
Går säkert, men kostar mer än det smakar om du frågar mig.
Jag laddar normalt med ca 8A trefas, räcker gott att fylla på Teslan med under natten. Vår andra bil laddar 10A enfas, på en säkring som värmepump/panna inte använder såvida inte det krävs högsta spetsvärme. Så jag 'lastbalanserar' manuellt. Ska vi inte ladda Leafen kan jag ställa upp laddningen på Teslan..
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förslag på laddboxar

Inlägg av Teslaspolen »

evilirish skrev:
JoeMad skrev:
Kan man ladda med bara 2 faser? :?
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Förslag på laddboxar

Inlägg av jorgenkarls »

Teslaspolen skrev:
evilirish skrev:
JoeMad skrev:
Kan man ladda med bara 2 faser? :?
1, 2, Eller 3 faser spelar ingen roll på en Tesla. Skillnaden blir att du bara får 2/3-dels effekt med 2 istället för 3 faser.
Precis. Det kan vara viktigt att nämna det för elektrikern om denne inte kan elbilar. Säger man trefas så antar hen annars att det är trefas på riktigt, dvs 400v. Men ingen elbil laddar på det viset utan tar helt enkelt enfas, fast gånger tre.
Du tar ju 3 st olika faser och kopplar in till laddstationen så vad behöver elektrikern tänka på menar du?
Skriv svar