Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Hej,

Jag ska beställa Easee laddstation och tänkte förbereda allt innan jag tar hem elektrikern. Hänga upp laddstation, dra kabeln etc men lämna själva inkopplingen i centralen till elektrikern. Bilen blir en Tesla Model 3.

Min fråga är då:

Vilken kabeldimension ska jag använda mellan centralen och laddaren?

Jag tippar på att 2,5mm kvadratskabel räcker? (5x2.5)

Med vänlig hälsning, Jörgen K
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Remuz »

Det beror ju på vad du säkrat av med samt en massa andra faktorer :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Remuz skrev:
Det beror ju på vad du säkrat av med samt en massa andra faktorer :)
Husets huvudsäkring ligger idag på 20A. (ska eventuellt höja till 25A om det behövs)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Niklas Z »

Om du säkrar av med 16A räcker 2,5 mm2 och ombordladdaren i din Model 3 kan ändå inte tillgodogöra sig mer, men om det inte är någon lång kabel du behöver köpa så kan du kolla prisskillnaden. Det kanske är värt att dra lite grövre kabel ifall du i framtiden vill kunna ladda en Model Y bredvid din Model 3.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Niklas Z skrev:
Om du säkrar av med 16A räcker 2,5 mm2 och ombordladdaren i din Model 3 kan ändå inte tillgodogöra sig mer, men om det inte är någon lång kabel du behöver köpa så kan du kolla prisskillnaden. Det kanske är värt att dra lite grövre kabel ifall du i framtiden vill kunna ladda en Model Y bredvid din Model 3.
3 faser med 16A klarar 11kW om jag tänker rätt. Så då borde alltså en 5 ledare med 2,5 kvadrat mm kabel räcka. Det är så kort sträcka mellan centralen och laddaren i garaget så det är relativt enkelt att byta kabel om det behövs i framtiden.

EKLK verkar vara den passande varianten av kabel då den är styvare än EKK.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Niklas Z »

Ja det är riktigt att 3 x 16 A ger 11 kW. Som du skriver så räcker 5x2,5 för 11 kW.
EKLK har ett metallskikt i manteln som gör den lättare att dra rakt och snyggt än EKK.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Niklas Z skrev:
Ja det är riktigt att 3 x 16 A ger 11 kW. Som du skriver så räcker 5x2,5 för 11 kW.
EKLK har ett metallskikt i manteln som gör den lättare att dra rakt och snyggt än EKK.
Tack för svar :)
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av PerV »

Varför snåla på kabeln, det är inte där den stora kostnaden ligger. Man kan ju förbereda för snabbare eller fler laddare. Beror ju lite på hur det ser ut. Jag tyckte att det skulle bli jobbigt att i framtiden gräva ner en ny kabel. Installerade 14 meter 10mm kvadratskabel från början. 2.5 skall mm2 räcka, men det är precis på gränsen om jag förstod saken rätt.
Senast redigerad av PerV, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av nek0 »

Ur Easee manualen
kablar.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av nek0 »

jorgenkarls skrev:
Remuz skrev:
Det beror ju på vad du säkrat av med samt en massa andra faktorer :)
Husets huvudsäkring ligger idag på 20A. (ska eventuellt höja till 25A om det behövs)
Jag har 16A huvudsäkring men använde 6mm2 kabel. Byter man säkring kan man bara ändra i appen och ladda snabbare :).
Man sparar inte många kronor på att installera 2,5mm2 kabel
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Niklas Z »

PerV skrev:
Varför snåla på kabeln, det är inte där den stora kostnaden ligger. Man kan ju förbereda för snabbare eller fler laddare. Beror ju lite på hur det ser ut. Jag tyckte att det skulle bli jobbigt att i framtiden gräva ner en ny kabel. Installerade 14 meter 10mm kvadratskabel från början. 2.5 skall mm2 räcka, men det är precis på gränsen om jag förstod saken rätt.
Ska man gräva ner kabeln så håller jag med dig helt och hållet. Om jag förstod TS rätt så skulle bara kabeln klamras upp en kort bit, kanske på vägg i garaget. Då är det ju enkelt att byta om man vill det, eller dra en kabel till om man vill ha laddmöjlighet för ytterligare en elbil.
Jag har lite dålig koll på vad som säljs på olika ställen, men 5 x 2,5 mm2 finns ju lite här och var, på Biltema, Bauhaus m m. Jag är osäker på om de har t ex 6-kvadratskabel i vettiga längder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Bilen klarar inte mer än 11kW. Varför installera 6 kvadrats kabel?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Niklas Z »

Om det är som jag förstår dig, att du bara ska dra en kort kabel utanpåliggande på eller i garagebyggnaden så finns det ingen anledning att köpa grövre än 2,5 mm2.
Hade det varit så att du vill dra kabel från elcentralen, gräva ner den och ha en laddpunkt längre bort där det finns möjlighet att i framtiden ladda t ex mer än en bil, då hade det varit vettigt att lägga ner en kraftigare kabel på en gång.
Men som jag förstår din beskrivning så är inte det den situation du befinner dig i. Ska du klamra fast en kabel på garaget från elcentral till laddaren så är det enklast att välja EKLK 5x2,5.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av PerV »

jorgenkarls skrev:
Bilen klarar inte mer än 11kW. Varför installera 6 kvadrats kabel?
Man kanske byter bil inom ett par år till en som klarar mer effekt.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

PerV skrev:
jorgenkarls skrev:
Bilen klarar inte mer än 11kW. Varför installera 6 kvadrats kabel?
Man kanske byter bil inom ett par år till en som klarar mer effekt.
Kommer definitivt inte byta bil de närmaste 5 åren.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av [JM] »

16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.

Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av nek0 »

[JM] skrev:
16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.

Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Elof »

Räknade på spänningsfallet, och jag som har 30 meter mellan proppskåp och laddlåda och kör upp typ 5000 kWh per år skulle förlora knappt 100 kWh per år på att använda 2,5 kvadrats kabel istället för 6 kvadrats i ökade förluster. Break even efter knappt 8 år om elpriset håller sig lågt. Skulle behöva nästan 13% ränta på alternativ investering för att det skulle löna sig med 2,5 kvadrataren. Tyvärr räknade jag på detta nu och inte innan. Elektrikern rekommenderade 2,5.. Inga jättesummor det handlar om, men ändå.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

nek0 skrev:
[JM] skrev:
16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.

Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av Svenssons »

jorgenkarls skrev:
nek0 skrev:
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
För att du sparar el och framtidssäkrar anläggningen. Även ifall det bara rör sig om en kortare sträcka på vägg (och därmed lätt att byta) och bara tänkt till just laddboxen (inga extra eluttag) så kan det ju tänkas att man vill kunna få ut 22kW från laddboxen i framtiden av en eller andra anledningen. Kostnaden är väl inte mer än någon hundring om det är en kortare sträcka och då sparar man arbete och ny kabel i framtiden plus får lite lägre förluster under tiden.

Det är dock helt upp till ägaren så länge anläggningen får rätt säkringar också. Lite intressant dock att ha en tråd där man inte är OK att lägga en hundring för att få möjlighet till 22kW alternativt kunna ladda två bilar på upp till 22kW samtidigt som vi har en tråd där det klagas på att bilen inte har valet att för 26 000 kunna köpa till möjligheten att ladda 22kW...

Vet att det är under olika förutsättningar, första gäller hemmaladdning och andra gäller destinationsladdning, men ändå intressant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av [JM] »

Nu var det väl inte vansinnigt många i den andra tråden som kände att 22kw var viktigt.
Och som sagt så är skillnaden mellan 16,5kw och 22kw en timme i laddtid från 10% till 90%....

Det kostar en hel del att öka huvudsäkringen för att klara 22kw, 32A. Där rök vinsten med att spara el.

Men som sagt alla har vi olika vanor och behov. Så det finns inget rätt eller fel.
Viktiga är bara att man förstår konsekvenserna av sina val.
Användarvisningsbild
jorgenkarls
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jun 2019 20:13

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av jorgenkarls »

Svenssons skrev:
jorgenkarls skrev:
nek0 skrev:
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
För att du sparar el och framtidssäkrar anläggningen. Även ifall det bara rör sig om en kortare sträcka på vägg (och därmed lätt att byta) och bara tänkt till just laddboxen (inga extra eluttag) så kan det ju tänkas att man vill kunna få ut 22kW från laddboxen i framtiden av en eller andra anledningen. Kostnaden är väl inte mer än någon hundring om det är en kortare sträcka och då sparar man arbete och ny kabel i framtiden plus får lite lägre förluster under tiden.

Det är dock helt upp till ägaren så länge anläggningen får rätt säkringar också. Lite intressant dock att ha en tråd där man inte är OK att lägga en hundring för att få möjlighet till 22kW alternativt kunna ladda två bilar på upp till 22kW samtidigt som vi har en tråd där det klagas på att bilen inte har valet att för 26 000 kunna köpa till möjligheten att ladda 22kW...

Vet att det är under olika förutsättningar, första gäller hemmaladdning och andra gäller destinationsladdning, men ändå intressant.
Jag har 4 meter mellan central och laddstation. Hur mycket er sparar jag med 6 kvadrat istället för 2,5 ?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kabeldimension mellan elcentral och laddstationen?

Inlägg av [JM] »

Här har du en kalkylator:
https://photovoltaic-software.com/solar ... calculator

Den säger 0.30% för 2.5mm2 och 0.13% för 6mm2 i effektförlust för 4m lång kabel.
Vilet blir mellan 5 och 10kwh beroende på hur mkt du kör och vilken bil du har.

Sen har du det här verktyget:
https://tools.ferroamp.com/cable_calculator/
Som kan hjälpa till att dimensionera.
Sätter du kabeln på vägg inomhus eller i skugga så ska du välja monteringsvariant C eller E.
Då rekomenderar verktyget 2.5mm2
Lägger du den i en vägg så tycker den 4mm2
Skriv svar