Varför snåla på kabeln, det är inte där den stora kostnaden ligger. Man kan ju förbereda för snabbare eller fler laddare. Beror ju lite på hur det ser ut. Jag tyckte att det skulle bli jobbigt att i framtiden gräva ner en ny kabel. Installerade 14 meter 10mm kvadratskabel från början. 2.5 skall mm2 räcka, men det är precis på gränsen om jag förstod saken rätt.
Ska man gräva ner kabeln så håller jag med dig helt och hållet. Om jag förstod TS rätt så skulle bara kabeln klamras upp en kort bit, kanske på vägg i garaget. Då är det ju enkelt att byta om man vill det, eller dra en kabel till om man vill ha laddmöjlighet för ytterligare en elbil.
Jag har lite dålig koll på vad som säljs på olika ställen, men 5 x 2,5 mm2 finns ju lite här och var, på Biltema, Bauhaus m m. Jag är osäker på om de har t ex 6-kvadratskabel i vettiga längder.
Om det är som jag förstår dig, att du bara ska dra en kort kabel utanpåliggande på eller i garagebyggnaden så finns det ingen anledning att köpa grövre än 2,5 mm2.
Hade det varit så att du vill dra kabel från elcentralen, gräva ner den och ha en laddpunkt längre bort där det finns möjlighet att i framtiden ladda t ex mer än en bil, då hade det varit vettigt att lägga ner en kraftigare kabel på en gång.
Men som jag förstår din beskrivning så är inte det den situation du befinner dig i. Ska du klamra fast en kabel på garaget från elcentral till laddaren så är det enklast att välja EKLK 5x2,5.
16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.
Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.
Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Räknade på spänningsfallet, och jag som har 30 meter mellan proppskåp och laddlåda och kör upp typ 5000 kWh per år skulle förlora knappt 100 kWh per år på att använda 2,5 kvadrats kabel istället för 6 kvadrats i ökade förluster. Break even efter knappt 8 år om elpriset håller sig lågt. Skulle behöva nästan 13% ränta på alternativ investering för att det skulle löna sig med 2,5 kvadrataren. Tyvärr räknade jag på detta nu och inte innan. Elektrikern rekommenderade 2,5.. Inga jättesummor det handlar om, men ändå.
16A på 2,5mm2 gäller för installation i vägg.
Lägger du kabeln på utsidan i skugga, väl ventilerad eller i rör i mark så går det bra upp till 25A med 2,5mm2.
Anledningen till att alla säger 16A är pga att då är man safe oberoende på vart man drar kabeln. Men det går alltså att dra mer men då måste man ha koll på isolering och temp på kabeln.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
För att du sparar el och framtidssäkrar anläggningen. Även ifall det bara rör sig om en kortare sträcka på vägg (och därmed lätt att byta) och bara tänkt till just laddboxen (inga extra eluttag) så kan det ju tänkas att man vill kunna få ut 22kW från laddboxen i framtiden av en eller andra anledningen. Kostnaden är väl inte mer än någon hundring om det är en kortare sträcka och då sparar man arbete och ny kabel i framtiden plus får lite lägre förluster under tiden.
Det är dock helt upp till ägaren så länge anläggningen får rätt säkringar också. Lite intressant dock att ha en tråd där man inte är OK att lägga en hundring för att få möjlighet till 22kW alternativt kunna ladda två bilar på upp till 22kW samtidigt som vi har en tråd där det klagas på att bilen inte har valet att för 26 000 kunna köpa till möjligheten att ladda 22kW...
Vet att det är under olika förutsättningar, första gäller hemmaladdning och andra gäller destinationsladdning, men ändå intressant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu var det väl inte vansinnigt många i den andra tråden som kände att 22kw var viktigt.
Och som sagt så är skillnaden mellan 16,5kw och 22kw en timme i laddtid från 10% till 90%....
Det kostar en hel del att öka huvudsäkringen för att klara 22kw, 32A. Där rök vinsten med att spara el.
Men som sagt alla har vi olika vanor och behov. Så det finns inget rätt eller fel.
Viktiga är bara att man förstår konsekvenserna av sina val.
Kan man köpa en bil för 600 000kr så kan man betala kabel 500kr extra och slippa tänka på allt detta tycker jag.
Självklart men varför använda en grövre kabel när det inte behövs.
För att du sparar el och framtidssäkrar anläggningen. Även ifall det bara rör sig om en kortare sträcka på vägg (och därmed lätt att byta) och bara tänkt till just laddboxen (inga extra eluttag) så kan det ju tänkas att man vill kunna få ut 22kW från laddboxen i framtiden av en eller andra anledningen. Kostnaden är väl inte mer än någon hundring om det är en kortare sträcka och då sparar man arbete och ny kabel i framtiden plus får lite lägre förluster under tiden.
Det är dock helt upp till ägaren så länge anläggningen får rätt säkringar också. Lite intressant dock att ha en tråd där man inte är OK att lägga en hundring för att få möjlighet till 22kW alternativt kunna ladda två bilar på upp till 22kW samtidigt som vi har en tråd där det klagas på att bilen inte har valet att för 26 000 kunna köpa till möjligheten att ladda 22kW...
Vet att det är under olika förutsättningar, första gäller hemmaladdning och andra gäller destinationsladdning, men ändå intressant.
Jag har 4 meter mellan central och laddstation. Hur mycket er sparar jag med 6 kvadrat istället för 2,5 ?
Den säger 0.30% för 2.5mm2 och 0.13% för 6mm2 i effektförlust för 4m lång kabel.
Vilet blir mellan 5 och 10kwh beroende på hur mkt du kör och vilken bil du har.
Sen har du det här verktyget: https://tools.ferroamp.com/cable_calculator/
Som kan hjälpa till att dimensionera.
Sätter du kabeln på vägg inomhus eller i skugga så ska du välja monteringsvariant C eller E.
Då rekomenderar verktyget 2.5mm2
Lägger du den i en vägg så tycker den 4mm2