Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per år.
Moderator: Redaktion
Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per år.
Jag har en Tesla Wall charger laddare hemma med som är dragen med en 14m 10mm2 kabel till en egen mätare och jordfelsbrytare mm enligt alla regler/krav.
Efter ca 1 års körning anger :
- Bilen en förbrukning på ca 2600 kWh (från 1/6-2019 tills nu).
- Mätaren på väggen vid el-centralen 4728 kWh.
Mätaren och laddstationen hemma installerades strax efter det att bilen införskaffades.
Det är bara jag som laddar där.
Utan att ha tänkt efter allt för mycket på detta, ställer jag frågan här:
Varför så stor skillnad??
Mätaren borde väl till och med visa mindre än bilen?
Inte kan det vara 2128 kWh förluster i kabel, wall charger och ac/dc omvandlare över ett år?
Bilen har gått ca 14145 km på ett år. Snittförbrukning runt 181 Wh/km
Efter ca 1 års körning anger :
- Bilen en förbrukning på ca 2600 kWh (från 1/6-2019 tills nu).
- Mätaren på väggen vid el-centralen 4728 kWh.
Mätaren och laddstationen hemma installerades strax efter det att bilen införskaffades.
Det är bara jag som laddar där.
Utan att ha tänkt efter allt för mycket på detta, ställer jag frågan här:
Varför så stor skillnad??
Mätaren borde väl till och med visa mindre än bilen?
Inte kan det vara 2128 kWh förluster i kabel, wall charger och ac/dc omvandlare över ett år?
Bilen har gått ca 14145 km på ett år. Snittförbrukning runt 181 Wh/km
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Varifrån tar du statistiken vad bilen har förbrukat?
Ligger det någon annan last på elmätaren?
Ligger det någon annan last på elmätaren?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Glömde, nej elmätaren kommer alltid visa mer då du har en effektivitetsgrad på 80-90%. Dvs du matar på med 100 kWh men bilen tillgodogör sig baa 85 kWh.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Ca 10-15% laddförluster samt vampire drain på upp till 2 kWh/dygn om man inte låter den gå ner och sova. Ännu mer om man har sentry mode på.
Säg 13% laddförlust = 389 kWh och 1,5 kWh/dygn i vampire drain = 548 kWh.
Men det förklarar inte ens hälften av ditt spill. Kan mätaren även mäta annan förbrukning?
Säg 13% laddförlust = 389 kWh och 1,5 kWh/dygn i vampire drain = 548 kWh.
Men det förklarar inte ens hälften av ditt spill. Kan mätaren även mäta annan förbrukning?
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Jag gissar följande.
Du har multiplicerat 181wh/km med 14145km och fått 2560kwh som du avrundat till 2600kwh.
Frågan är. Vart får du 181kwh/km ifrån?
Eftersom det är så stor skillnad måste du redivisa lite nogrannare vart siffrorna kommer ifrån.
Samt hur du kör. Korta/långa sträckor. Förvärming etc.
Det du ser i bilen tar tex inte hänsyn till uppvärming av batteri och kupe på vintern.
Kollar man i teslafi så ser det ut så här för mig. Men då är alla korta sträckor med.
Så om jag sorterar bort allt under 50km så blir förbrukning när det är kallt ute bara 300wh/km istället för 450wh/km.
Dvs du har stora energiförluster för korta körningar både i värme (pga AC) och kyla.
Sen ovanpå detta tillkommer verkningsgraden vid laddning som är typ 10%
Du har multiplicerat 181wh/km med 14145km och fått 2560kwh som du avrundat till 2600kwh.
Frågan är. Vart får du 181kwh/km ifrån?
Eftersom det är så stor skillnad måste du redivisa lite nogrannare vart siffrorna kommer ifrån.
Samt hur du kör. Korta/långa sträckor. Förvärming etc.
Det du ser i bilen tar tex inte hänsyn till uppvärming av batteri och kupe på vintern.
Kollar man i teslafi så ser det ut så här för mig. Men då är alla korta sträckor med.
Så om jag sorterar bort allt under 50km så blir förbrukning när det är kallt ute bara 300wh/km istället för 450wh/km.
Dvs du har stora energiförluster för korta körningar både i värme (pga AC) och kyla.
Sen ovanpå detta tillkommer verkningsgraden vid laddning som är typ 10%
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Jag roade mig att mäta vid en kort körning på lite drygt 2 mil.
I bilen stod det 4.7 kWh åtgång från då bilen startade med 405 km indikerat på den gröna batterisymbolen.
Efter laddning hemma gick det åt 5.7 kWh mätt på mätaren till Wallboxen, (12 A ), och 405 km motsvarande, ingen AC på. "Verkningsgrad" = 82.5 %
I bilen stod det 4.7 kWh åtgång från då bilen startade med 405 km indikerat på den gröna batterisymbolen.
Efter laddning hemma gick det åt 5.7 kWh mätt på mätaren till Wallboxen, (12 A ), och 405 km motsvarande, ingen AC på. "Verkningsgrad" = 82.5 %
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Oj vad många svar på kort tid.
Skall tillägga. Det är en Tesla Model 3 LR AWD.
"Varifrån tar du statistiken vad bilen har förbrukat?"
Jag sparade en trippmätare när jag skaffade bilen som jag kallade "Lifetime 20190601", tanken är att aldrig nollställa den. Där står det vad den drar i snitt per km, samt total förbrukning.
"Ligger det någon annan last på elmätaren?"
"Kan mätaren även mäta annan förbrukning?"
Mätaren hemma är enbart installerad för Wall Chargern och skall enbart mäta dennes förbrukning.
"Vart får du 181kwh/km ifrån?"
"181 wh/km" kommer från trippmätaren som har gått sedan bilen erhölls. Där det även står den totala förbrukningen. När jag satt vid datorn kom jag inte ihåg den exakta totala effektförbrukningen och angav ett cirka värde.
Jag kör korta sträckor dagligen ca 10-14km.
Förvärmning ja på vintern.
Har sentry mode på för det mesta.
Bilen sover garanterat, för jag har haft problem med att få den att vakna från appen.
Jag har inte Teslafi eller liknande "appar"
Skall tillägga. Det är en Tesla Model 3 LR AWD.
"Varifrån tar du statistiken vad bilen har förbrukat?"
Jag sparade en trippmätare när jag skaffade bilen som jag kallade "Lifetime 20190601", tanken är att aldrig nollställa den. Där står det vad den drar i snitt per km, samt total förbrukning.
"Ligger det någon annan last på elmätaren?"
"Kan mätaren även mäta annan förbrukning?"
Mätaren hemma är enbart installerad för Wall Chargern och skall enbart mäta dennes förbrukning.
"Vart får du 181kwh/km ifrån?"
"181 wh/km" kommer från trippmätaren som har gått sedan bilen erhölls. Där det även står den totala förbrukningen. När jag satt vid datorn kom jag inte ihåg den exakta totala effektförbrukningen och angav ett cirka värde.
Jag kör korta sträckor dagligen ca 10-14km.
Förvärmning ja på vintern.
Har sentry mode på för det mesta.
Bilen sover garanterat, för jag har haft problem med att få den att vakna från appen.
Jag har inte Teslafi eller liknande "appar"
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Skriv in det då i din profil när du postar, det underlättar för alla som skall svara om du inte postar i ett specifikt forum typ Model 3.PerV skrev:Skall tillägga. Det är en Tesla Model 3 LR AWD.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Denna drar 200-300 W/h när den är igång. Har du den på hemma också blir det mycket förbrukning.PerV skrev:Har sentry mode på för det mesta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Hmm, detta kan nog stämma bra då om det är så stora förluster vintertid.[JM] skrev:Jag gissar följande.
Du har multiplicerat 181wh/km med 14145km och fått 2560kwh som du avrundat till 2600kwh.
Frågan är. Vart får du 181kwh/km ifrån?
Eftersom det är så stor skillnad måste du redivisa lite nogrannare vart siffrorna kommer ifrån.
Samt hur du kör. Korta/långa sträckor. Förvärming etc.
Det du ser i bilen tar tex inte hänsyn till uppvärming av batteri och kupe på vintern.
Kollar man i teslafi så ser det ut så här för mig. Men då är alla korta sträckor med.
Så om jag sorterar bort allt under 50km så blir förbrukning när det är kallt ute bara 300wh/km istället för 450wh/km.
Dvs du har stora energiförluster för korta körningar både i värme (pga AC) och kyla.
Sen ovanpå detta tillkommer verkningsgraden vid laddning som är typ 10%
Jag förvärmer gärna för att slippa skrapa rutor mm. Samtidigt har denna vinter varit väldigt mild.
Det känns som om jag skall försöka ha lite koll på de dagliga förlusterna vid lite olika temperaturer.
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Det kan vara kul för oss andra att läsa också. Hoppas det går med loggandet.PerV skrev:Hmm, detta kan nog stämma bra då om det är så stora förluster vintertid.[JM] skrev:Jag gissar följande.
Du har multiplicerat 181wh/km med 14145km och fått 2560kwh som du avrundat till 2600kwh.
Frågan är. Vart får du 181kwh/km ifrån?
Eftersom det är så stor skillnad måste du redivisa lite nogrannare vart siffrorna kommer ifrån.
Samt hur du kör. Korta/långa sträckor. Förvärming etc.
Det du ser i bilen tar tex inte hänsyn till uppvärming av batteri och kupe på vintern.
Kollar man i teslafi så ser det ut så här för mig. Men då är alla korta sträckor med.
Så om jag sorterar bort allt under 50km så blir förbrukning när det är kallt ute bara 300wh/km istället för 450wh/km.
Dvs du har stora energiförluster för korta körningar både i värme (pga AC) och kyla.
Sen ovanpå detta tillkommer verkningsgraden vid laddning som är typ 10%
Jag förvärmer gärna för att slippa skrapa rutor mm. Samtidigt har denna vinter varit väldigt mild.
Det känns som om jag skall försöka ha lite koll på de dagliga förlusterna vid lite olika temperaturer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Skaffa teslafi...
Bättre koll än så får du inte.
Mkt bra app
Bättre koll än så får du inte.
Mkt bra app
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å
Sentry mode drar som sagt ca 150-300W så där ligger nog den största delen va förbrukningen. Resten är laddförluster.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3