Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per år.

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å

Inlägg av Pontus »

PerV skrev:
[JM] skrev:
Jag gissar följande.
Du har multiplicerat 181wh/km med 14145km och fått 2560kwh som du avrundat till 2600kwh.

Frågan är. Vart får du 181kwh/km ifrån?
Eftersom det är så stor skillnad måste du redivisa lite nogrannare vart siffrorna kommer ifrån.
Samt hur du kör. Korta/långa sträckor. Förvärming etc.

Det du ser i bilen tar tex inte hänsyn till uppvärming av batteri och kupe på vintern.
Kollar man i teslafi så ser det ut så här för mig.
Screenshot_20200617-165011_Chrome.jpg
Men då är alla korta sträckor med.
Så om jag sorterar bort allt under 50km så blir förbrukning när det är kallt ute bara 300wh/km istället för 450wh/km.

Dvs du har stora energiförluster för korta körningar både i värme (pga AC) och kyla.

Sen ovanpå detta tillkommer verkningsgraden vid laddning som är typ 10%
Screenshot_20200617-165747_Chrome.jpg
Hmm, detta kan nog stämma bra då om det är så stora förluster vintertid.
Jag förvärmer gärna för att slippa skrapa rutor mm. Samtidigt har denna vinter varit väldigt mild.
Det känns som om jag skall försöka ha lite koll på de dagliga förlusterna vid lite olika temperaturer.
Det kan vara kul för oss andra att läsa också. Hoppas det går med loggandet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å

Inlägg av [JM] »

Skaffa teslafi...
Bättre koll än så får du inte.
Mkt bra app
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stor avikelse mellan elmätarens kWh och bilens kWh per å

Inlägg av EnTraktor »

Sentry mode drar som sagt ca 150-300W så där ligger nog den största delen va förbrukningen. Resten är laddförluster.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar