Har du ett rött trefasuttag hemma 3 x 16A så kan ju detta Tesla originaltillbehör vara ett bra alternativ.
https://shop.tesla.com/en_se/product/co ... -connector
Aningens dyr dock, billigare då med en fast installerad WC enligt tipset ovan.
Har du sedan 20 meter mellan bilen och det röda trefasuttaget kan du ju även komplettera med en trefas skarvsladd.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403097/
ladda med 16A Tesla S 2017?
Moderator: Redaktion
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
De första månaderna innan vi monterade en WC här hemma laddade jag vår Tesla Model S 2018 från vårt röda 3-fas uttag i garaget kopplat med en förlängningssladd från Biltema (20 meter, kostade ca 800kr). Funkade hur bra som helst förutom att det var trist att ha sladden liggande i en hög på marken. Precis som föregående skribent nämner, fast med en sladd från Jula.
Med vänlig hälsning,
Micke
Med vänlig hälsning,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
Nu verkar ja ha kolla på 1fas, så maxxad 3 fas laddning hade varit önskvärt att veta? Till låg kost.Svenssons skrev:Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
16A endast ger knappt 3,7 kW. På 10 timmar har du då laddat 37kWh eller ca 18 mils räckvidd om förbrukningen är 2 kWh per mil. 16A på en fas är troligen max vad ledningen kan dra och risken är stor att det går en säkring ifall du har någon annan last på samma fas. Kan t.ex vara spis/ugn, vattenkokare, dammsugare, kyl/frys eller värmekälla.rible12 skrev:Nu verkar ja ha kolla på 1fas, så maxxad 3 fas laddning hade varit önskvärt att veta? Till låg kost.Svenssons skrev:Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
Kör du istället trefas som du kan få ut från den röda CEE så skulle du kunna få ut tre gånger så mycket om du kör 16A, dvs 11 kW, 110 kWh på 10 timmar motsvarande 55 mils räckvidd. Nu har bilens batteri inte så stor kapacitet och det lär väl nästan aldrig hända att du kommer hem med precis 0 procent kvar i batteriet. Skulle man dra 16 A från trefas så har man dessutom samma problem som enfas fast på samtliga faser till huset. Laddar man istället med t.ex 8A från trefas så har man rätt bra marginal vad kabel och säkringar klarar av plus att man laddar i drygt 5,5 kW, 55 kWh på10 timmar eller drygt 27 mil per natt. Det är snabbare än enfas och troligen fullt tillräckligt.
Problemet är att trefas är lite dyrare än enfas plus att den UMC/laddbox du har är för enfas så du måste dessutom köpa en sådan anpassad för trefas. Ett par exempel har angetts här, Teslas UMC för trefas/röd kontakt+förlängningskabel för trefas eller en Tesla WallConnector som är tänkt att monteras fast även ifall det skulle gå att koppla in den via röd CEE genom vad vi här på forumet kallar Bjelke-metoden (efter forummedlemmen). Monteras WallConnectorn fast så man slipper förlängningskabel så ska det även installeras en jordfelsbrytare typ B för den. Kör du med en WallConnector via Bjelkemetoden bör du dessutom kolla upp så det sitter en jordfelsbrytare för uttaget.
Trefas kostar alltså rätt så mycket mer med tanke på vad för utrustning du har idag men är både säkrare, mindre risk för problem och ger snabbare laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
Jo jo, du (och jag) kan säkert knåpa ihop en laddbox, men när jag läste OPs inlägg och ditt var det lite som att någon frågar efter vägen till ett hotell och får rådet att åka till brädgården och sedan bygga sig ett lösvirkeshus från scratch. Ta inte illa upp, men jag tyckte det var festligt.LasseTM skrev:Vad är det som är roligt? Knappast någon häxmagi i våra laddare idag, sitter en krets som skickar en pwm signal samt en kontaktor.tor-ake skrev:OP skrev:Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?
Ser tacksamt framemot era svar.LasseTM skrev:
Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet.
Öppna valfri laddare och kolla vad som sitter i den, ta sedan bort alla onödiga funktioner så har den en enkel och stabil laddare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ladda med 16A Tesla S 2017?
tor-ake skrev:Jo jo, du (och jag) kan säkert knåpa ihop en laddbox, men när jag läste OPs inlägg och ditt var det lite som att någon frågar efter vägen till ett hotell och får rådet att åka till brädgården och sedan bygga sig ett lösvirkeshus från scratch. Ta inte illa upp, men jag tyckte det var festligt.LasseTM skrev:Vad är det som är roligt? Knappast någon häxmagi i våra laddare idag, sitter en krets som skickar en pwm signal samt en kontaktor.tor-ake skrev:OP skrev:Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?
Ser tacksamt framemot era svar.LasseTM skrev:
Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet.
Öppna valfri laddare och kolla vad som sitter i den, ta sedan bort alla onödiga funktioner så har den en enkel och stabil laddare.
Han frågade efter något kostnadseffektivt och jag gav han vägledning men jag kan ju hålla med om att det knappast är för alla.
Jag tror helt ärligt att jag spenderade mindre tid att bygga min egna laddbox kontra tiden jag spenderade på att jaga en umc med 3-fas, för 6900:- tycker jag är för dyrt som de kostar nya med tanke på hur många som går sönder.
Tyvärr kvalitén på umc lite sisådär precis som med WC, går min laddbox sönder så tar det 1-2min att felsöka samt 5 minuter och byta komponent.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket