Wall Connector eller 3 fas
Moderator: Redaktion
Wall Connector eller 3 fas
Ber on ursäkt om det här redan frågats om. Kunde inte hitta det på forumet.
Vad är fördelen med att installera en Wall Connector jämför med att bara ladda direkt via 3 fas? Antar att det måste finnas något bra skäl.
Vad är fördelen med att installera en Wall Connector jämför med att bara ladda direkt via 3 fas? Antar att det måste finnas något bra skäl.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Wall Connector eller 3 fas
Laddhastighet och säkerhet.
Teslas UMC(ny modell)ger dig 3,7kW via blå adapter.
Teslas WC (eller annan laddbox) ger dig 11kW (eller mer om du har en bil som klarar av det).
Teslas UMC är en ”nödlösning” som inte är avsett för kontinuerlig användning över lång tid.
Edit: om du vill ladda 3fas via rött uttag får du köpa dig en sladd som klarar av det, typ en sån här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Kostnaden är inte mycket mindre än för laddbox efter stödet.
Teslas UMC(ny modell)ger dig 3,7kW via blå adapter.
Teslas WC (eller annan laddbox) ger dig 11kW (eller mer om du har en bil som klarar av det).
Teslas UMC är en ”nödlösning” som inte är avsett för kontinuerlig användning över lång tid.
Edit: om du vill ladda 3fas via rött uttag får du köpa dig en sladd som klarar av det, typ en sån här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Kostnaden är inte mycket mindre än för laddbox efter stödet.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Wall Connector eller 3 fas
Det går inte att bara koppla in trefas. Teslas mobila 3fas UMC kostar ca 6500. Den behövs med trefasadapter till. Även Wall Connectorn går ju på trefas - fast eller via röd kontakt.noctoz skrev:Ber on ursäkt om det här redan frågats om. Kunde inte hitta det på forumet.
Vad är fördelen med att installera en Wall Connector jämför med att bara ladda direkt via 3 fas? Antar att det måste finnas något bra skäl.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Wall Connector eller 3 fas
Tack för svaren. Är inget proffs på el så hade inte förstått den begränsningen. Kommer ju behöver ladda även vid sommarstugan men då får man väl nöja sig med vanlig 3 fas.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Wall Connector eller 3 fas
Finns även reseladdare för röda 3-fas uttag med inbyggd jordfelsbrytare, då blir det en säkrare lösning:
(Förutsätter då att det röda 3-fas uttaget som ska användas är helt ok)
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
(Förutsätter då att det röda 3-fas uttaget som ska användas är helt ok)
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Re: Wall Connector eller 3 fas
Ska du nöja dig med den vanliga 3-fasen så har du tre alternativ som presenterats ovan.noctoz skrev:Tack för svaren. Är inget proffs på el så hade inte förstått den begränsningen. Kommer ju behöver ladda även vid sommarstugan men då får man väl nöja sig med vanlig 3 fas.
1* Teslas UMC (6755kr)
https://shop.tesla.com/en_se/product/co ... -connector
2* Köpa en adapterkabel som visades ovan. (Ca 7000kr)
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
3* Eller så köper du en tesla WC här på forumet för ca 4500kr och kopplar in den mot trefasuttaget enl "bjelkemetoden"
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Wall Connector eller 3 fas
Tips, "ny" WC 3500kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90763180
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90763180
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Wall Connector eller 3 fas
Är det simonb här på forumet tro?Tellus skrev:Tips, "ny" WC 3500kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/90763180
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Wall Connector eller 3 fas
Hej,
Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr
Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd?
Mvh,
Peter
Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr
Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd?
Mvh,
Peter
Re: Wall Connector eller 3 fas
För att det inte endast är kontakt + sladd. Det är en EVSE/princip samma som i UMC/WC i den kabeln.lombiz skrev:Hej,
Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr
Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd?
Mvh,
Peter
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Wall Connector eller 3 fas
Men det är fortfarande ett horribelt överpris för en förhållandevis enkel manick, priserna kommer med största sannolikhet sjunka när elbilar blir mer utbredda och kineserna börjar spotta ur sig detta i volym.Svenssons skrev:För att det inte endast är kontakt + sladd. Det är en EVSE/princip samma som i UMC/WC i den kabeln.lombiz skrev:Hej,
Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr
Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd?
Mvh,
Peter
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Wall Connector eller 3 fas
Därför att de kan och att de flesta inte förstår hur enkel teknik det sitter i klumpen på sladden.
Om du vill ha med dig 3-fas laddningen till något annat ställe någon enstaka gång tex till sommarstugan så kan du använda dig av bjälkemetoden. Den innebär att du ansluter boxen med en röd 3-fas kontakt så att den blir löstagbar.
Annars klarar man sig ganska bra med 16A 1-fas också.
Om du vill ha med dig 3-fas laddningen till något annat ställe någon enstaka gång tex till sommarstugan så kan du använda dig av bjälkemetoden. Den innebär att du ansluter boxen med en röd 3-fas kontakt så att den blir löstagbar.
Annars klarar man sig ganska bra med 16A 1-fas också.
Re: Wall Connector eller 3 fas
Problemet idag är fräst att typ 2 handsken är rätt dyr, jag har köpt ett par privat och dom kostar ju runt 800-1000:- styck.
Men jag håller med om att det i stort sett är en pwm generator samt ett relä i en "dum" laddbox idag.
De smarta laddboxarna förstår jag är dyrare eftersom de kräver mjukvara också, VW laddbox ser ju faktiskt ganska vettig ut.
Men jag håller med om att det i stort sett är en pwm generator samt ett relä i en "dum" laddbox idag.
De smarta laddboxarna förstår jag är dyrare eftersom de kräver mjukvara också, VW laddbox ser ju faktiskt ganska vettig ut.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Wall Connector eller 3 fas
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Re: Wall Connector eller 3 fas
Kostnaden för saker är ju heller inte enbart materialkostnad+tillverkningskostnad. När det kommer till laddkablar som kopplas mellan hus och bil krävs det t.ex. både kontrollerad tillverkningsprocess och företagsförsäkring förutom övriga OH-kostnader och vinst i de olika leden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Wall Connector eller 3 fas
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.MarkusL skrev:Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Wall Connector eller 3 fas
En no brainer är att för ett par hundra kr köpa en adapter röd 3-fashandske (CEE) till Schuko (vanligt vögguttag). Den tar ingen plats i bilen och gör det möjligt att fysiskt koppla in sladden som medföljer bilen till ett vanligt 3-fasuttag. Men du kommer få max 13 A på 1 fas vid laddning. Du kan ställa ner laddströmmen i Teslan till som lägst 5A.
Vid laddning med UMC föredrar jag att koppla in mig via adaptern till 3-fas framför ett vanligt vägguttag, eftersom jag tror att den fasta installationen oftast är bättre dimensionerad för långvarig hög effekt. Många vanliga vägguttag är avsäkrade på 10 A men kablarna från elskåpet till vägguttaget blir obehagligt varma om man laddar med 10 A under ett dygn eller så. I absolut nödfall kopplar jag in mig på vanligt väguttag men laddar då på 5-6 A istället.
Det behöver alltså inte kosta multum att kunna ”nödladda” via bef 16A 3-fasuttag.
Hemma, där bilen oftast ska laddas, valde jag laddbox som kan ge 11 kW laddning av både prestanda- och säkerhetsskäl. Dessutom har laddboxen egen elmätare så det blir möjligt att förstå hur mycket av elfakturan som gått till bilen.
Tesla M3 LR har ca 75 kWh batteri. 13 A x 230 V = ca 3000 W = 3 kW. På 75 kWh / 3 kW = 25 h kan du alltså ladda från 0 - 100%. På 8 timmar kan du fylla på 1/3 av batteriet vilket motsvarar ca 12 - 15 mils körning i en M3 beroende på årstid och annat.
Vid laddning med UMC föredrar jag att koppla in mig via adaptern till 3-fas framför ett vanligt vägguttag, eftersom jag tror att den fasta installationen oftast är bättre dimensionerad för långvarig hög effekt. Många vanliga vägguttag är avsäkrade på 10 A men kablarna från elskåpet till vägguttaget blir obehagligt varma om man laddar med 10 A under ett dygn eller så. I absolut nödfall kopplar jag in mig på vanligt väguttag men laddar då på 5-6 A istället.
Det behöver alltså inte kosta multum att kunna ”nödladda” via bef 16A 3-fasuttag.
Hemma, där bilen oftast ska laddas, valde jag laddbox som kan ge 11 kW laddning av både prestanda- och säkerhetsskäl. Dessutom har laddboxen egen elmätare så det blir möjligt att förstå hur mycket av elfakturan som gått till bilen.
Tesla M3 LR har ca 75 kWh batteri. 13 A x 230 V = ca 3000 W = 3 kW. På 75 kWh / 3 kW = 25 h kan du alltså ladda från 0 - 100%. På 8 timmar kan du fylla på 1/3 av batteriet vilket motsvarar ca 12 - 15 mils körning i en M3 beroende på årstid och annat.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Wall Connector eller 3 fas
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.heldiggrisen skrev:Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.MarkusL skrev:Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Wall Connector eller 3 fas
Att både WC och 3-fas UMC är dyra beror nog möjligen till en del på att de går sönder lite då och då. Jag har bytt både min UMC och WC pga att de slutat fungera. Bägge gick sönder ett bra tag efter garantitiden, men byttes ändå på goodwill utan knot o knussel från Tesla. Sånt är ju inte gratis, men värdefullt för kunden. WC klarar ju 22 kW, det är ju rätt mycket effekt som ska styras på ett säkert sätt, Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Wall Connector eller 3 fas
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.Gustafsson skrev:Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Wall Connector eller 3 fas
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.LarsL skrev:Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.Gustafsson skrev:Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Wall Connector eller 3 fas
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.Gustafsson skrev:Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.LarsL skrev:Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.Gustafsson skrev:Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Wall Connector eller 3 fas
Så är det säkert, svårt att veta hur stor effekten är. Men ROT avdragen har onekligen trissat upp priserna..LarsL skrev:Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.Gustafsson skrev:Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.LarsL skrev:Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.Gustafsson skrev:Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Jag hade bara den enkla tanken att det är bra om folk använder ordentliga grejer när de laddar..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Wall Connector eller 3 fas
Här finns ju en som verkar vara bra box, för ett mycket konkurrenskraftigt pris. Ingår både fast laddsladd Typ 2, och jordfelsbrytare (för både Ac+DC) för 4350.-LarsL skrev:Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.Gustafsson skrev:Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.LarsL skrev:Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.Gustafsson skrev:Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Wall Connector eller 3 fas
Verkar va samma som Seat och Skoda också kör med, till samma pris dessutom.
Frågan är om man får köpt en sådan box utan också att köpa en I.D3, Entaq etc, annars blir det en sjukt dyr box.
Frågan är om man får köpt en sådan box utan också att köpa en I.D3, Entaq etc, annars blir det en sjukt dyr box.