Wall Connector eller 3 fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

noctoz
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2020 21:10

Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av noctoz »

Ber on ursäkt om det här redan frågats om. Kunde inte hitta det på forumet.
Vad är fördelen med att installera en Wall Connector jämför med att bara ladda direkt via 3 fas? Antar att det måste finnas något bra skäl.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Laddhastighet och säkerhet.
Teslas UMC(ny modell)ger dig 3,7kW via blå adapter.
Teslas WC (eller annan laddbox) ger dig 11kW (eller mer om du har en bil som klarar av det).
Teslas UMC är en ”nödlösning” som inte är avsett för kontinuerlig användning över lång tid.
Edit: om du vill ladda 3fas via rött uttag får du köpa dig en sladd som klarar av det, typ en sån här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Kostnaden är inte mycket mindre än för laddbox efter stödet.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

noctoz skrev:
Ber on ursäkt om det här redan frågats om. Kunde inte hitta det på forumet.
Vad är fördelen med att installera en Wall Connector jämför med att bara ladda direkt via 3 fas? Antar att det måste finnas något bra skäl.
Det går inte att bara koppla in trefas. Teslas mobila 3fas UMC kostar ca 6500. Den behövs med trefasadapter till. Även Wall Connectorn går ju på trefas - fast eller via röd kontakt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
noctoz
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2020 21:10

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av noctoz »

Tack för svaren. Är inget proffs på el så hade inte förstått den begränsningen. Kommer ju behöver ladda även vid sommarstugan men då får man väl nöja sig med vanlig 3 fas.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns även reseladdare för röda 3-fas uttag med inbyggd jordfelsbrytare, då blir det en säkrare lösning:

(Förutsätter då att det röda 3-fas uttaget som ska användas är helt ok)

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av [JM] »

noctoz skrev:
Tack för svaren. Är inget proffs på el så hade inte förstått den begränsningen. Kommer ju behöver ladda även vid sommarstugan men då får man väl nöja sig med vanlig 3 fas.
Ska du nöja dig med den vanliga 3-fasen så har du tre alternativ som presenterats ovan.
1* Teslas UMC (6755kr)
https://shop.tesla.com/en_se/product/co ... -connector

2* Köpa en adapterkabel som visades ovan. (Ca 7000kr)
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/

3* Eller så köper du en tesla WC här på forumet för ca 4500kr och kopplar in den mot trefasuttaget enl "bjelkemetoden"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av taliz »

Är det simonb här på forumet tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
lombiz
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 sep 2020 17:27

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av lombiz »

Hej,

Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr

Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd? :)

Mvh,
Peter
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Svenssons »

lombiz skrev:
Hej,

Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr

Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd? :)

Mvh,
Peter
För att det inte endast är kontakt + sladd. Det är en EVSE/princip samma som i UMC/WC i den kabeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
lombiz skrev:
Hej,

Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr

Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd? :)

Mvh,
Peter
För att det inte endast är kontakt + sladd. Det är en EVSE/princip samma som i UMC/WC i den kabeln.
Men det är fortfarande ett horribelt överpris för en förhållandevis enkel manick, priserna kommer med största sannolikhet sjunka när elbilar blir mer utbredda och kineserna börjar spotta ur sig detta i volym.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Därför att de kan och att de flesta inte förstår hur enkel teknik det sitter i klumpen på sladden.

Om du vill ha med dig 3-fas laddningen till något annat ställe någon enstaka gång tex till sommarstugan så kan du använda dig av bjälkemetoden. Den innebär att du ansluter boxen med en röd 3-fas kontakt så att den blir löstagbar.

Annars klarar man sig ganska bra med 16A 1-fas också.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

Problemet idag är fräst att typ 2 handsken är rätt dyr, jag har köpt ett par privat och dom kostar ju runt 800-1000:- styck.
Men jag håller med om att det i stort sett är en pwm generator samt ett relä i en "dum" laddbox idag.
De smarta laddboxarna förstår jag är dyrare eftersom de kräver mjukvara också, VW laddbox ser ju faktiskt ganska vettig ut.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av MarkusL »

Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Svenssons »

Kostnaden för saker är ju heller inte enbart materialkostnad+tillverkningskostnad. När det kommer till laddkablar som kopplas mellan hus och bil krävs det t.ex. både kontrollerad tillverkningsprocess och företagsförsäkring förutom övriga OH-kostnader och vinst i de olika leden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Johlei »

En no brainer är att för ett par hundra kr köpa en adapter röd 3-fashandske (CEE) till Schuko (vanligt vögguttag). Den tar ingen plats i bilen och gör det möjligt att fysiskt koppla in sladden som medföljer bilen till ett vanligt 3-fasuttag. Men du kommer få max 13 A på 1 fas vid laddning. Du kan ställa ner laddströmmen i Teslan till som lägst 5A.

Vid laddning med UMC föredrar jag att koppla in mig via adaptern till 3-fas framför ett vanligt vägguttag, eftersom jag tror att den fasta installationen oftast är bättre dimensionerad för långvarig hög effekt. Många vanliga vägguttag är avsäkrade på 10 A men kablarna från elskåpet till vägguttaget blir obehagligt varma om man laddar med 10 A under ett dygn eller så. I absolut nödfall kopplar jag in mig på vanligt väguttag men laddar då på 5-6 A istället.

Det behöver alltså inte kosta multum att kunna ”nödladda” via bef 16A 3-fasuttag.

Hemma, där bilen oftast ska laddas, valde jag laddbox som kan ge 11 kW laddning av både prestanda- och säkerhetsskäl. Dessutom har laddboxen egen elmätare så det blir möjligt att förstå hur mycket av elfakturan som gått till bilen.

Tesla M3 LR har ca 75 kWh batteri. 13 A x 230 V = ca 3000 W = 3 kW. På 75 kWh / 3 kW = 25 h kan du alltså ladda från 0 - 100%. På 8 timmar kan du fylla på 1/3 av batteriet vilket motsvarar ca 12 - 15 mils körning i en M3 beroende på årstid och annat.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

Att både WC och 3-fas UMC är dyra beror nog möjligen till en del på att de går sönder lite då och då. Jag har bytt både min UMC och WC pga att de slutat fungera. Bägge gick sönder ett bra tag efter garantitiden, men byttes ändå på goodwill utan knot o knussel från Tesla. Sånt är ju inte gratis, men värdefullt för kunden. WC klarar ju 22 kW, det är ju rätt mycket effekt som ska styras på ett säkert sätt, Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Så är det säkert, svårt att veta hur stor effekten är. Men ROT avdragen har onekligen trissat upp priserna..
Jag hade bara den enkla tanken att det är bra om folk använder ordentliga grejer när de laddar..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Här finns ju en som verkar vara bra box, för ett mycket konkurrenskraftigt pris. Ingår både fast laddsladd Typ 2, och jordfelsbrytare (för både Ac+DC) för 4350.-

https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Verkar va samma som Seat och Skoda också kör med, till samma pris dessutom.
Frågan är om man får köpt en sådan box utan också att köpa en I.D3, Entaq etc, annars blir det en sjukt dyr box.
Skriv svar