Black skrev:Frågan är, får man bidraget på vw billiga box eftersom den saknar mätning av förbrukning?
Kan man se nånstans vilka boxar som är godkända för bidrag?
Nej, inte denna billiga som saknar mätfunktion. Den enda av VW.boxarna som har MID-certifierad (det som NV kräver) mätfunktion är ID. Charger Pro, men den kostar tyvärr mer än 9000.
De dyra VW.boxarna är inte alls prisvärda. Då är det bättre att skaffa en Easee från Tibber, som inkluderar precis allt (WiFi, LTE/4G, appstyrning, JFB AC+DC, energimätning godkänd av NV, trådlös koppling till lastbalansering Watty) som med rätt deal för oss på TCS hamnar på 6000 (ink. frakt).
Därav att jag själv nyligen beställt hos Tibber och fick hem en Easee igår. Installation av min elektriker är planerad till slutet av månaden (fullt upp just nu). Men redan nu kan jag säga att den verkar vara den absolut bästa "dealen" om du skall ha en avancerad box som är komplett för godkännande av NVs bidrag (har verkligen gått igenom "allt" på marknaden gällande väggboxar och andra laddmöjligheter).
Men för de som inte kan få bidrag (privatpersoner som vill ha en andra box hemma för bil nr2/gästerbilar, koppla in via "bjelkemetod" eller liknande), så är den billiga VW.boxen ett riktigt klipp (även om frakt tillkommer). Gillar att de, trots det låga priset, till skillnad från Tesla WC, har inbyggd jordfelsbrytare för både AC+DC (kostar bara den löst oftast runt 3000-3500 om man skall köpa pålitliga märken, och runt 1500-2000 om man köper "no name" från Kina).