Wall Connector eller 3 fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
lombiz skrev:
Hej,

Vill inte starta ny tråd så fortsätter här.
För att ladda i röd 3fas så behöver man alltså köpa sladdar för ca +-5000kr

Hur fan kan det kosta så mycket med två kontakter och lite bra sladd? :)

Mvh,
Peter
För att det inte endast är kontakt + sladd. Det är en EVSE/princip samma som i UMC/WC i den kabeln.
Men det är fortfarande ett horribelt överpris för en förhållandevis enkel manick, priserna kommer med största sannolikhet sjunka när elbilar blir mer utbredda och kineserna börjar spotta ur sig detta i volym.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Därför att de kan och att de flesta inte förstår hur enkel teknik det sitter i klumpen på sladden.

Om du vill ha med dig 3-fas laddningen till något annat ställe någon enstaka gång tex till sommarstugan så kan du använda dig av bjälkemetoden. Den innebär att du ansluter boxen med en röd 3-fas kontakt så att den blir löstagbar.

Annars klarar man sig ganska bra med 16A 1-fas också.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

Problemet idag är fräst att typ 2 handsken är rätt dyr, jag har köpt ett par privat och dom kostar ju runt 800-1000:- styck.
Men jag håller med om att det i stort sett är en pwm generator samt ett relä i en "dum" laddbox idag.
De smarta laddboxarna förstår jag är dyrare eftersom de kräver mjukvara också, VW laddbox ser ju faktiskt ganska vettig ut.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av MarkusL »

Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Svenssons »

Kostnaden för saker är ju heller inte enbart materialkostnad+tillverkningskostnad. När det kommer till laddkablar som kopplas mellan hus och bil krävs det t.ex. både kontrollerad tillverkningsprocess och företagsförsäkring förutom övriga OH-kostnader och vinst i de olika leden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Johlei »

En no brainer är att för ett par hundra kr köpa en adapter röd 3-fashandske (CEE) till Schuko (vanligt vögguttag). Den tar ingen plats i bilen och gör det möjligt att fysiskt koppla in sladden som medföljer bilen till ett vanligt 3-fasuttag. Men du kommer få max 13 A på 1 fas vid laddning. Du kan ställa ner laddströmmen i Teslan till som lägst 5A.

Vid laddning med UMC föredrar jag att koppla in mig via adaptern till 3-fas framför ett vanligt vägguttag, eftersom jag tror att den fasta installationen oftast är bättre dimensionerad för långvarig hög effekt. Många vanliga vägguttag är avsäkrade på 10 A men kablarna från elskåpet till vägguttaget blir obehagligt varma om man laddar med 10 A under ett dygn eller så. I absolut nödfall kopplar jag in mig på vanligt väguttag men laddar då på 5-6 A istället.

Det behöver alltså inte kosta multum att kunna ”nödladda” via bef 16A 3-fasuttag.

Hemma, där bilen oftast ska laddas, valde jag laddbox som kan ge 11 kW laddning av både prestanda- och säkerhetsskäl. Dessutom har laddboxen egen elmätare så det blir möjligt att förstå hur mycket av elfakturan som gått till bilen.

Tesla M3 LR har ca 75 kWh batteri. 13 A x 230 V = ca 3000 W = 3 kW. På 75 kWh / 3 kW = 25 h kan du alltså ladda från 0 - 100%. På 8 timmar kan du fylla på 1/3 av batteriet vilket motsvarar ca 12 - 15 mils körning i en M3 beroende på årstid och annat.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

Att både WC och 3-fas UMC är dyra beror nog möjligen till en del på att de går sönder lite då och då. Jag har bytt både min UMC och WC pga att de slutat fungera. Bägge gick sönder ett bra tag efter garantitiden, men byttes ändå på goodwill utan knot o knussel från Tesla. Sånt är ju inte gratis, men värdefullt för kunden. WC klarar ju 22 kW, det är ju rätt mycket effekt som ska styras på ett säkert sätt, Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Så är det säkert, svårt att veta hur stor effekten är. Men ROT avdragen har onekligen trissat upp priserna..
Jag hade bara den enkla tanken att det är bra om folk använder ordentliga grejer när de laddar..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker inte WC är orimligt dyr, speciellt inte efter bidraget man kan söka.
Precis min poäng! Varför göra delarna billigare om de ändå inte kostar så mycket... efter bidrag.
Kanske finns ett värde i att ekonomiskt sinnade folk inte laddar med sin schuko iofs. Som del i en grön omställning kan jag tycka det är OK.
Fast då borde det ju vara ännu bättre att få ner kostnaden på delarna? Bidraget och särskilt det nya avdraget håller ju uppe priserna då det inte kommer komma billiga laddboxar från lågprisvaruhus så länge det finns.
Här finns ju en som verkar vara bra box, för ett mycket konkurrenskraftigt pris. Ingår både fast laddsladd Typ 2, och jordfelsbrytare (för både Ac+DC) för 4350.-

https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Verkar va samma som Seat och Skoda också kör med, till samma pris dessutom.
Frågan är om man får köpt en sådan box utan också att köpa en I.D3, Entaq etc, annars blir det en sjukt dyr box.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Har den möjlighet till balansering mot husets övriga förbrukare? Den billiga verkar bara vara en ”dum box”.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Har den möjlighet till balansering mot husets övriga förbrukare? Den billiga verkar bara vara en ”dum box”.
Gällande alla VW.laddare (inklusive denna superbilliga) så står det så här:

Dynamisk Lastbalansering (Blackout Protection) 4)

4) Ytterligare hårdvara krävs ("strömtransformator") kan beställas av installationspartner.


Så det låter faktiskt som om det skulle vara möjligt, vilket isf. är helt fantastiskt för det priset.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Black »

Frågan är, får man verkligen bidraget på vw:s billiga box eftersom den saknar mätning av förbrukning?
Kan man se nånstans vilka boxar som är godkända för bidrag?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Frågan är, får man bidraget på vw billiga box eftersom den saknar mätning av förbrukning?
Kan man se nånstans vilka boxar som är godkända för bidrag?
Nej, inte denna billiga som saknar mätfunktion. Den enda av VW.boxarna som har MID-certifierad (det som NV kräver) mätfunktion är ID. Charger Pro, men den kostar tyvärr mer än 9000.

De dyra VW.boxarna är inte alls prisvärda. Då är det bättre att skaffa en Easee från Tibber, som inkluderar precis allt (WiFi, LTE/4G, appstyrning, JFB AC+DC, energimätning godkänd av NV, trådlös koppling till lastbalansering Watty) som med rätt deal för oss på TCS hamnar på 6000 (ink. frakt).

Därav att jag själv nyligen beställt hos Tibber och fick hem en Easee igår. Installation av min elektriker är planerad till slutet av månaden (fullt upp just nu). Men redan nu kan jag säga att den verkar vara den absolut bästa "dealen" om du skall ha en avancerad box som är komplett för godkännande av NVs bidrag (har verkligen gått igenom "allt" på marknaden gällande väggboxar och andra laddmöjligheter).

Men för de som inte kan få bidrag (privatpersoner som vill ha en andra box hemma för bil nr2/gästerbilar, koppla in via "bjelkemetod" eller liknande), så är den billiga VW.boxen ett riktigt klipp (även om frakt tillkommer). Gillar att de, trots det låga priset, till skillnad från Tesla WC, har inbyggd jordfelsbrytare för både AC+DC (kostar bara den löst oftast runt 3000-3500 om man skall köpa pålitliga märken, och runt 1500-2000 om man köper "no name" från Kina).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Novis fråga.....
Vilka är "lobbyisterna och deras elektriker"?
Läser om dessa ganska ofta här, är själv i branschen men har inte lyckats lista ut vilka det är?


LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Att "elektriker " kan lägga på 100% läser man också ofta........
Laddbox_rabatt_2018.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Problemet i Sverige är att lobbyisterna inte behöver registrera sig och det är därmed omöjligt att veta vilka de är. Vi har ju flera gånger här konstaterat att Volvo har stort inflytande på hur elbilsbonusen eller Autopilot lagstiftningen är utformad. Ett annat exempel är häxjakten på enskilda avlopp som verkar vara påhejad av leverantörer av avloppslösningar. Ytterligare ett exempel är en leverantör av dörrsystem som var med att införa så komplicerade valideringskrav att ingen konkurrent kunde komma ikapp då investeringen skulle bli för stor. Ett annat exempel är att sportfiske helt plötsligt blivit så viktigt att fördämningar som funnits i hundratals år ska rivas osv osv. Allt är hemligt och dolt, vi vet inte vilka det är som påverkar besluten.

Att vi har krav på laddbox kommer ju helt klart från en lobby av något slag. Jag tror ju inte att elsäkerhetsverket kommit på detta av sig själva ut ur det blå.

Grönt avdrag kommer så klart från att någon har viskat i någons öra att det vore väl bra om elektrikern, som ändå måste vara inblandad, kan få ta hand om hela inköpet och få hela bidraget. Kanske har någon viskat att det är irriterande när kunden köper billiga komponenter från nätet som de ”tvingas” jobba med.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Novis fråga.....
Vilka är "lobbyisterna och deras elektriker"?
Läser om dessa ganska ofta här, är själv i branschen men har inte lyckats lista ut vilka det är?


LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.
Elektrikerna och 6F är de två stora.
Fackförbunden är de stora lobbyisterna i Sverige, sen fins det också andra kommersiella (näringslivet) aktörer som använder mycket tid, pengar och energi för att påverka politisk.
Läs gärna boken ”Makt utan mandat – De policyprofessionella i svensk politik”, lobbyism är mycket mer utbrett än man tror, och betyder inte enbart att man ”köper politiska beslut” utan att man med sina politiska kontakter kan vara med att påverka Sveriges lagstiftning. Mycket är öppet och bra, typ remissinstanser, annat är dold och odemokratiskt.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Jag tog kanske felaktigt åt mig?

Jag driver elfirma och varken jag eller mina anställda får ta del av bidraget?
Det finns heller inget utrymme för något påslag med 100% på laddboxen så jag förstår inte riktigt varför vi ska bära hundhuvet?

LarsL skrev:
Problemet i Sverige är att lobbyisterna inte behöver registrera sig och det är därmed omöjligt att veta vilka de är. Vi har ju flera gånger här konstaterat att Volvo har stort inflytande på hur elbilsbonusen eller Autopilot lagstiftningen är utformad. Ett annat exempel är häxjakten på enskilda avlopp som verkar vara påhejad av leverantörer av avloppslösningar. Ytterligare ett exempel är en leverantör av dörrsystem som var med att införa så komplicerade valideringskrav att ingen konkurrent kunde komma ikapp då investeringen skulle bli för stor. Ett annat exempel är att sportfiske helt plötsligt blivit så viktigt att fördämningar som funnits i hundratals år ska rivas osv osv. Allt är hemligt och dolt, vi vet inte vilka det är som påverkar besluten.

Att vi har krav på laddbox kommer ju helt klart från en lobby av något slag. Jag tror ju inte att elsäkerhetsverket kommit på detta av sig själva ut ur det blå.

Grönt avdrag kommer så klart från att någon har viskat i någons öra att det vore väl bra om elektrikern, som ändå måste vara inblandad, kan få ta hand om hela inköpet och få hela bidraget. Kanske har någon viskat att det är irriterande när kunden köper billiga komponenter från nätet som de ”tvingas” jobba med.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Att "elektriker " kan lägga på 100% läser man också ofta........
Priserna du refererar till beror jo på konkurrensen elektrikern för nuvarande har med nätförhandlare av laddboxar.
Du kan inte som elektriker fakturera 8000kr för en box kunden kan köpa på nätet för 4000kr efter stöd.
Efter nyåret försvinner möjligheten för kunden att själv handla in och få stödet (om jag har tolkat fakturamodellen korrekt) och då försvinner också konkurrensen från näthandeln. ”monopolister” är aldrig prispressare.
Skriv svar