Wall Connector eller 3 fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Att "elektriker " kan lägga på 100% läser man också ofta........
Laddbox_rabatt_2018.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Problemet i Sverige är att lobbyisterna inte behöver registrera sig och det är därmed omöjligt att veta vilka de är. Vi har ju flera gånger här konstaterat att Volvo har stort inflytande på hur elbilsbonusen eller Autopilot lagstiftningen är utformad. Ett annat exempel är häxjakten på enskilda avlopp som verkar vara påhejad av leverantörer av avloppslösningar. Ytterligare ett exempel är en leverantör av dörrsystem som var med att införa så komplicerade valideringskrav att ingen konkurrent kunde komma ikapp då investeringen skulle bli för stor. Ett annat exempel är att sportfiske helt plötsligt blivit så viktigt att fördämningar som funnits i hundratals år ska rivas osv osv. Allt är hemligt och dolt, vi vet inte vilka det är som påverkar besluten.

Att vi har krav på laddbox kommer ju helt klart från en lobby av något slag. Jag tror ju inte att elsäkerhetsverket kommit på detta av sig själva ut ur det blå.

Grönt avdrag kommer så klart från att någon har viskat i någons öra att det vore väl bra om elektrikern, som ändå måste vara inblandad, kan få ta hand om hela inköpet och få hela bidraget. Kanske har någon viskat att det är irriterande när kunden köper billiga komponenter från nätet som de ”tvingas” jobba med.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Novis fråga.....
Vilka är "lobbyisterna och deras elektriker"?
Läser om dessa ganska ofta här, är själv i branschen men har inte lyckats lista ut vilka det är?


LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
MarkusL skrev:
Är lite elektronik också men svaret är väl för att de kan ta betalt, tror vi får vänta tills biltema tar in ett laddsortiment värt namnet innan priserna går ner.
Svårt att konkurrera med gröna avdraget på 50%, om inte Biltema knyter till sig elektriker som gör sina inköp på Biltema. EVSE kanske kan bli billigare, men laddboxer tror jag kan bli dyrare efter nyår, då man måste få boxen samma faktura som monteringen (som jag förstått det) för att njuta av nya gröna avdraget.
Jo och det är väl exakt därför elektriker lobbyisterna har arbetat för Grönt-avdrag. De ser väl att folk köper billiga grejer från nätet eller lågprisvaruhus och sedan bara vill att elektrikern ska tjäna pengar på installationen. Självklart vill lobbyisterna att deras elektriker ska kunna lägga på 100% på materialet också utan att kunden ska kunna konkurrera med billigare direkt inköp. I bland är bidrag riktigt, riktigt dåligt.
Elektrikerna och 6F är de två stora.
Fackförbunden är de stora lobbyisterna i Sverige, sen fins det också andra kommersiella (näringslivet) aktörer som använder mycket tid, pengar och energi för att påverka politisk.
Läs gärna boken ”Makt utan mandat – De policyprofessionella i svensk politik”, lobbyism är mycket mer utbrett än man tror, och betyder inte enbart att man ”köper politiska beslut” utan att man med sina politiska kontakter kan vara med att påverka Sveriges lagstiftning. Mycket är öppet och bra, typ remissinstanser, annat är dold och odemokratiskt.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Jag tog kanske felaktigt åt mig?

Jag driver elfirma och varken jag eller mina anställda får ta del av bidraget?
Det finns heller inget utrymme för något påslag med 100% på laddboxen så jag förstår inte riktigt varför vi ska bära hundhuvet?

LarsL skrev:
Problemet i Sverige är att lobbyisterna inte behöver registrera sig och det är därmed omöjligt att veta vilka de är. Vi har ju flera gånger här konstaterat att Volvo har stort inflytande på hur elbilsbonusen eller Autopilot lagstiftningen är utformad. Ett annat exempel är häxjakten på enskilda avlopp som verkar vara påhejad av leverantörer av avloppslösningar. Ytterligare ett exempel är en leverantör av dörrsystem som var med att införa så komplicerade valideringskrav att ingen konkurrent kunde komma ikapp då investeringen skulle bli för stor. Ett annat exempel är att sportfiske helt plötsligt blivit så viktigt att fördämningar som funnits i hundratals år ska rivas osv osv. Allt är hemligt och dolt, vi vet inte vilka det är som påverkar besluten.

Att vi har krav på laddbox kommer ju helt klart från en lobby av något slag. Jag tror ju inte att elsäkerhetsverket kommit på detta av sig själva ut ur det blå.

Grönt avdrag kommer så klart från att någon har viskat i någons öra att det vore väl bra om elektrikern, som ändå måste vara inblandad, kan få ta hand om hela inköpet och få hela bidraget. Kanske har någon viskat att det är irriterande när kunden köper billiga komponenter från nätet som de ”tvingas” jobba med.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Att "elektriker " kan lägga på 100% läser man också ofta........
Priserna du refererar till beror jo på konkurrensen elektrikern för nuvarande har med nätförhandlare av laddboxar.
Du kan inte som elektriker fakturera 8000kr för en box kunden kan köpa på nätet för 4000kr efter stöd.
Efter nyåret försvinner möjligheten för kunden att själv handla in och få stödet (om jag har tolkat fakturamodellen korrekt) och då försvinner också konkurrensen från näthandeln. ”monopolister” är aldrig prispressare.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Jag tog kanske felaktigt åt mig?

Jag driver elfirma och varken jag eller mina anställda får ta del av bidraget?
Det finns heller inget utrymme för något påslag med 100% på laddboxen så jag förstår inte riktigt varför vi ska bära hundhuvet?

LarsL skrev:
Problemet i Sverige är att lobbyisterna inte behöver registrera sig och det är därmed omöjligt att veta vilka de är. Vi har ju flera gånger här konstaterat att Volvo har stort inflytande på hur elbilsbonusen eller Autopilot lagstiftningen är utformad. Ett annat exempel är häxjakten på enskilda avlopp som verkar vara påhejad av leverantörer av avloppslösningar. Ytterligare ett exempel är en leverantör av dörrsystem som var med att införa så komplicerade valideringskrav att ingen konkurrent kunde komma ikapp då investeringen skulle bli för stor. Ett annat exempel är att sportfiske helt plötsligt blivit så viktigt att fördämningar som funnits i hundratals år ska rivas osv osv. Allt är hemligt och dolt, vi vet inte vilka det är som påverkar besluten.

Att vi har krav på laddbox kommer ju helt klart från en lobby av något slag. Jag tror ju inte att elsäkerhetsverket kommit på detta av sig själva ut ur det blå.

Grönt avdrag kommer så klart från att någon har viskat i någons öra att det vore väl bra om elektrikern, som ändå måste vara inblandad, kan få ta hand om hela inköpet och få hela bidraget. Kanske har någon viskat att det är irriterande när kunden köper billiga komponenter från nätet som de ”tvingas” jobba med.
Om jag kan köpa en Easee till 7000kr nu, 3500kr efter bidrag, om jag köper från nätet med ladda hemma bidraget.
Så har jag svårt att se att elektrikern ger mig hela ”rabatten” När gröna bidraget kommer. Jag kan ta fel, men jag tror det blir svårt att få Easee till 3500kr efter 31/12, då elektrikern också ska ha sin del. På det sättet får du och dina anställda del av bidraget.
Min laddanläggning blir inte mer elsäker om jag köper Easee från Tibber och installation från elektrikern, än om jag köper båda från elektrikern, och jag har svårt att se att det blir billigare.
Nya lagen har defacto gjort elektrikerbranchen till ”monopolister” gällande laddboxar.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Hmmm......
Det finns ju tusentals elfirmor vilket skulle kräva en omfattande kartellbildning?
Nä, gissar på normalt påslag på 5-15% beroende på hur hårt man vill gå!


Om jag kan köpa en Easee till 7000kr nu, 3500kr efter bidrag, om jag köper från nätet med ladda hemma bidraget.
Så har jag svårt att se att elektrikern ger mig hela ”rabatten” När gröna bidraget kommer. Jag kan ta fel, men jag tror det blir svårt att få Easee till 3500kr efter 31/12, då elektrikern också ska ha sin del. På det sättet får du och dina anställda del av bidraget.
Min laddanläggning blir inte mer elsäker om jag köper Easee från Tibber och installation från elektrikern, än om jag köper båda från elektrikern, och jag har svårt att se att det blir billigare.
Nya lagen har defacto gjort elektrikerbranchen till ”monopolister” gällande laddboxar.[/quote]
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Hmmm......
Det finns ju tusentals elfirmor vilket skulle kräva en omfattande kartellbildning?
Nä, gissar på normalt påslag på 5-15% beroende på hur hårt man vill gå!


Om jag kan köpa en Easee till 7000kr nu, 3500kr efter bidrag, om jag köper från nätet med ladda hemma bidraget.
Så har jag svårt att se att elektrikern ger mig hela ”rabatten” När gröna bidraget kommer. Jag kan ta fel, men jag tror det blir svårt att få Easee till 3500kr efter 31/12, då elektrikern också ska ha sin del. På det sättet får du och dina anställda del av bidraget.
Min laddanläggning blir inte mer elsäker om jag köper Easee från Tibber och installation från elektrikern, än om jag köper båda från elektrikern, och jag har svårt att se att det blir billigare.
Nya lagen har defacto gjort elektrikerbranchen till ”monopolister” gällande laddboxar.
[/quote]
Men varför ska jag betala 500kr+ Extra för att bidraget ändras?
Jag klarar helt fint att trycka på beställa knappen själv, inte blir det mer elsäkert för att du gör det för mig heller.
Elektrikern min granne anlitade för att installera sin Easee klarade fint att löna sina anställda enbart på installationsmaterial och timbetalning, nu ska ni ha 15% på boxen också?
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Splfredde »

Ja, ibland är världen orättvis.....
Man får ju såklart betala lite mer för motoroljan på verkstan när man lämnar bilen på service än om man beställt den på nätet.

Släpper denna bollen nu då jag inser att slaget är förlorat oavsett :)

[/quote]
Men varför ska jag betala 500kr+ Extra för att bidraget ändras?
Jag klarar helt fint att trycka på beställa knappen själv, inte blir det mer elsäkert för att du gör det för mig heller.
Elektrikern min granne anlitade för att installera sin Easee klarade fint att löna sina anställda enbart på installationsmaterial och timbetalning, nu ska ni ha 15% på boxen också?[/quote]
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av heldiggrisen »

Splfredde skrev:
Ja, ibland är världen orättvis.....
Man får ju såklart betala lite mer för motoroljan på verkstan när man lämnar bilen på service än om man beställt den på nätet.

Släpper denna bollen nu då jag inser att slaget är förlorat oavsett :)
Javisst är det ett perfekt exempel på först world problem. ;)
Lite sökt jämförelse med motorolja, då mekanikern inte suger åt sig av statens bidrag för ”grön utveckling”.
Men du förstår kanske varför många reagerar, och att tanken kring politisk påverkan manifesterar sig, då förändringen varken påverkar elsäkerheten, bidrar till hållbar utveckling, eller ger mig som förbrukaren bättre villkor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Läser ofta om fantasipriser för installation av laddbox.
Jag fick min laddare installerad för 11400kr innan stödet. I priset ingick Easee box 6500kr, Elcentral komplett 1495kr, 15,5m vet ej priset, 5x6mm2 kabel, elektrikerns bil 600kr och elektriker kommer inte ihåg hur mycket han kostade.
Laddboxen och elcentralen köpte jag själv resten hade elektrikern med sig.
Allt betalades vitt, inga kompis priser eller så och ingen liten firma som gjorde jobbet ( Elajo)
Hur kan då Atteviks ta runt 12000kr för bara arbete och lite 5x2,5mm2 kabel?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Om du frågar BMW, Audi eller VW vad de tar för 6 liter olja lovar jag att det är billigare att köpa genom oljemagasinet eller någon annan även om de köper ett helt fat för det du köper 20 liter för.
Var med i en motorklubb förut där vi köpte in ett fat en gång per år och då fick vi tappa olja själv i egna dunkar men literpriset var sunkigt billigt.
Tror vi betalade runt 20-30:- litern för Castrol EDGE 5W-30 som annars i handeln kostar 120-130:- litern men ändå lovar jag att märkeshandlarna tar mer än vad du betalar.
Avansen är stor på just olja för dem.

Allt över 10k för en Easee installerat och klart i normala fall är mer eller mindre ett skämt, nu sägs det att de priser vi ser på bauhaus är ungefär vad en elektriker får med rabatt på ahsells om det inte är en sjukt stor firma men ändå.

Bör vara max 2 timmars jobb och 15m 5G2,5mm2 samt 100 kabelklammer i "normala" fall.
Kabeln kostar ca 45:- metern dvs 675:- kabelklammorna 200:- jordfelsbrytare typ A 3-400 automatsäkring 100-200:- och lite ändhylsor 15:-
Så materialet går på 1500+6500 för Easee om man nu blir tibber kund då har elektrikern 2000:- för 2 timmars jobb ungefär vilket är en överbetald elektriker.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Bjelke »

Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Borde ju ploppa upp smarta firmor som erbjuder kunden att fortfarande köpa in billiga komponenter som de kan ta på samma faktura, om det kommer krävas. När affärsmodellen är dålig så ska den ses över som en gammal VD sa till mig en gång om skivindustrin.

Att räkna på jobb är marknadsföring. Den som inte tittar på jobb snackar med kunder och besöker platser har snart inga affärer. Men det är klart man kan välja att bara jobba mot industri och fastighetsbolag och aldrig behöva snacka.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
Hur långt räcker 600kr som jag betalade för 2 resor på sammanlagt 1000m?
Jag är säker på att i mitt fall Elajo räknade allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
Håller med helt. Många som missar att räkna på all tid "runt omkring" som oftast tillkommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Flajjan »

Tjena, ny är här på forumet och ny mer Tesla & elbil.
Det blev ett spretigt svar.

Om en elektriker köper in väggladdare så skall han ligga ute med pengar, betala frakt och hanteringskostnad, kanske transportera sig till sitt lager för att hämta väggladdaren och sedan tillbaka till kund. Visst man hör att vissa branscher har enorma påslag, men det bygger mycket på att grossisterna har galna påslag till icke kunder och sedan rabatter till sina avtalskunder - då får man per automatik ett mycket högt påslag - som sedan blir en norm för att hantverkare när man pratat om dom.

Själv hade jag ett 16A 3fas uttag i garaget. Köpte en Tesla Wallbox på blocket, borrade hål i väggen, kopplade in den efter elschema och tryckte i kontakten - klart.

Har man färdiga 3fas uttag (vilket inte alla har) och har koll på vad man gör finns det ju ingen anledning att använda en elektriker.. Skulle det däremot avsäkras med ny matning från central hade jag använt mig av en elektriker.

En fråga - varför vill man ha en väggbox med förbrukningsmätare och dylikt?
Jag hade letat febrilt efter en väggbox Utan förbrukningsmätare. När elbilar är allmänt etablerade och är det färdmedel som används av merparten så kommer staten att behöva få in mer skattepengar - eftersom bränsleskatte inkomsten tappas. Att enkom höja elskatten tror jag blir svårt (alla har ju inte elbil) - att däremot ha en avläsning på hur mycket folk laddar kommer kunna ge motsvarande bränsleskatts inkomst till staten (likt km skatten på dieselbilar för 35 år sedan) - vild killgissning, byggt på hur regimen i Sverige fungerar..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

Flajjan skrev:
Tjena, ny är här på forumet och ny mer Tesla & elbil.
Det blev ett spretigt svar.

Om en elektriker köper in väggladdare så skall han ligga ute med pengar, betala frakt och hanteringskostnad, kanske transportera sig till sitt lager för att hämta väggladdaren och sedan tillbaka till kund. Visst man hör att vissa branscher har enorma påslag, men det bygger mycket på att grossisterna har galna påslag till icke kunder och sedan rabatter till sina avtalskunder - då får man per automatik ett mycket högt påslag - som sedan blir en norm för att hantverkare när man pratat om dom.

Själv hade jag ett 16A 3fas uttag i garaget. Köpte en Tesla Wallbox på blocket, borrade hål i väggen, kopplade in den efter elschema och tryckte i kontakten - klart.

Har man färdiga 3fas uttag (vilket inte alla har) och har koll på vad man gör finns det ju ingen anledning att använda en elektriker.. Skulle det däremot avsäkras med ny matning från central hade jag använt mig av en elektriker.

En fråga - varför vill man ha en väggbox med förbrukningsmätare och dylikt?
Jag hade letat febrilt efter en väggbox Utan förbrukningsmätare. När elbilar är allmänt etablerade och är det färdmedel som används av merparten så kommer staten att behöva få in mer skattepengar - eftersom bränsleskatte inkomsten tappas. Att enkom höja elskatten tror jag blir svårt (alla har ju inte elbil) - att däremot ha en avläsning på hur mycket folk laddar kommer kunna ge motsvarande bränsleskatts inkomst till staten (likt km skatten på dieselbilar för 35 år sedan) - vild killgissning, byggt på hur regimen i Sverige fungerar..
Förstår inte riktigt hur staten ska kräva min förbrukning till elbilen, om de inte sätter en schablon som är hög om man inte rapporterar in förbrukningen till bilen att det ligger i mitt intresse att rapportera in.
Din laddare kan ju gå sönder om 13 månader dvs utanför garantin då har du ju rätt att byta till vilken laddare du vill utan dessa funktioner med avsläsning osv.
Finns ju "dumma" laddare idag som i stort sett bara är en pulsgenerator samt ett relä/kontaktor som inte alls går att se hur stor förbrukning av ditt hushåll som går till din bil.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av mikebike »

När jag surfade runt och letade laddboxar hittade jag denna sida. Det börjar helt ok, men efter mitten ungefär spårar det ut helt.

https://testvinnarna.se/laddboxar/
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev:
När jag surfade runt och letade laddboxar hittade jag denna sida. Det börjar helt ok, men efter mitten ungefär spårar det ut helt.

https://testvinnarna.se/laddboxar/
Ojojoj, den skribenten hade inte speciellt bra koll...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av 12man »

Testvinnarna.se
Frejgatan 25
847 89
Malmö
Sverige

Finns det en frejgatan i Malmö?
Högt postnr => Norrland nånstans?
=>
Klick generator
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Daven »

Herre gud vad mycket fel och direkt bullshit det står på den sidan.
Läste sedan längst ner där det står
"Observera att vi får en provision per förmedlad försäljning via denna hemsida." :x

Hoppas inte någon läser o tror på felaktigheterna.
Skriv svar