Wall Connector eller 3 fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Läser ofta om fantasipriser för installation av laddbox.
Jag fick min laddare installerad för 11400kr innan stödet. I priset ingick Easee box 6500kr, Elcentral komplett 1495kr, 15,5m vet ej priset, 5x6mm2 kabel, elektrikerns bil 600kr och elektriker kommer inte ihåg hur mycket han kostade.
Laddboxen och elcentralen köpte jag själv resten hade elektrikern med sig.
Allt betalades vitt, inga kompis priser eller så och ingen liten firma som gjorde jobbet ( Elajo)
Hur kan då Atteviks ta runt 12000kr för bara arbete och lite 5x2,5mm2 kabel?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Än så länge är det lagligt att byta olja själv. Och varför köper jag inte med mig olja till verkstaden? Jo, de har rabatter s9m gör att det blir billigare att köpa genom verkstaden. Hade elfirma erbjudit mig en rabatt så att jag kunde köpa Easee för 6000kr genom dem istället för 6500kr från Tibber så hade jag så klart köpt genom firman. Men nu läggs det istället på så att delarna boxen kostar 7500kr. Brist på konkurrens? Eller varför är det så?
Om du frågar BMW, Audi eller VW vad de tar för 6 liter olja lovar jag att det är billigare att köpa genom oljemagasinet eller någon annan även om de köper ett helt fat för det du köper 20 liter för.
Var med i en motorklubb förut där vi köpte in ett fat en gång per år och då fick vi tappa olja själv i egna dunkar men literpriset var sunkigt billigt.
Tror vi betalade runt 20-30:- litern för Castrol EDGE 5W-30 som annars i handeln kostar 120-130:- litern men ändå lovar jag att märkeshandlarna tar mer än vad du betalar.
Avansen är stor på just olja för dem.

Allt över 10k för en Easee installerat och klart i normala fall är mer eller mindre ett skämt, nu sägs det att de priser vi ser på bauhaus är ungefär vad en elektriker får med rabatt på ahsells om det inte är en sjukt stor firma men ändå.

Bör vara max 2 timmars jobb och 15m 5G2,5mm2 samt 100 kabelklammer i "normala" fall.
Kabeln kostar ca 45:- metern dvs 675:- kabelklammorna 200:- jordfelsbrytare typ A 3-400 automatsäkring 100-200:- och lite ändhylsor 15:-
Så materialet går på 1500+6500 för Easee om man nu blir tibber kund då har elektrikern 2000:- för 2 timmars jobb ungefär vilket är en överbetald elektriker.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Bjelke »

Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LarsL »

Borde ju ploppa upp smarta firmor som erbjuder kunden att fortfarande köpa in billiga komponenter som de kan ta på samma faktura, om det kommer krävas. När affärsmodellen är dålig så ska den ses över som en gammal VD sa till mig en gång om skivindustrin.

Att räkna på jobb är marknadsföring. Den som inte tittar på jobb snackar med kunder och besöker platser har snart inga affärer. Men det är klart man kan välja att bara jobba mot industri och fastighetsbolag och aldrig behöva snacka.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
Hur långt räcker 600kr som jag betalade för 2 resor på sammanlagt 1000m?
Jag är säker på att i mitt fall Elajo räknade allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11575
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Vill man vara lite snäll så måste restid räknas in också, speciellt på så små jobb,
och eventuellt pratande före också, kunden ringer och vill ha boxen monterad och
det behövs lite prat före för att ens kunna utföra jobbet, kanske måste elektrikern ut och titta på plats för att kunna ge ett pris osv, och
räknar man in dom som gör allt detta utan att beställa jobbet (många frågar ju flera leverantörer)
så blir det en del arbetstid som måste räknas in men som inte syns (vem ska annars betala för det liksom?)
Jag har tex en ställkostnad för 3D-printning på typ 400kr men det skulle räcka med 300 eller nåt om jag inte satt och räknade på en del
jobb som aldrig blir något av, vissa kunder får man lägga flera timmar på osv...
Håller med helt. Många som missar att räkna på all tid "runt omkring" som oftast tillkommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Flajjan »

Tjena, ny är här på forumet och ny mer Tesla & elbil.
Det blev ett spretigt svar.

Om en elektriker köper in väggladdare så skall han ligga ute med pengar, betala frakt och hanteringskostnad, kanske transportera sig till sitt lager för att hämta väggladdaren och sedan tillbaka till kund. Visst man hör att vissa branscher har enorma påslag, men det bygger mycket på att grossisterna har galna påslag till icke kunder och sedan rabatter till sina avtalskunder - då får man per automatik ett mycket högt påslag - som sedan blir en norm för att hantverkare när man pratat om dom.

Själv hade jag ett 16A 3fas uttag i garaget. Köpte en Tesla Wallbox på blocket, borrade hål i väggen, kopplade in den efter elschema och tryckte i kontakten - klart.

Har man färdiga 3fas uttag (vilket inte alla har) och har koll på vad man gör finns det ju ingen anledning att använda en elektriker.. Skulle det däremot avsäkras med ny matning från central hade jag använt mig av en elektriker.

En fråga - varför vill man ha en väggbox med förbrukningsmätare och dylikt?
Jag hade letat febrilt efter en väggbox Utan förbrukningsmätare. När elbilar är allmänt etablerade och är det färdmedel som används av merparten så kommer staten att behöva få in mer skattepengar - eftersom bränsleskatte inkomsten tappas. Att enkom höja elskatten tror jag blir svårt (alla har ju inte elbil) - att däremot ha en avläsning på hur mycket folk laddar kommer kunna ge motsvarande bränsleskatts inkomst till staten (likt km skatten på dieselbilar för 35 år sedan) - vild killgissning, byggt på hur regimen i Sverige fungerar..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av LasseTM »

Flajjan skrev:
Tjena, ny är här på forumet och ny mer Tesla & elbil.
Det blev ett spretigt svar.

Om en elektriker köper in väggladdare så skall han ligga ute med pengar, betala frakt och hanteringskostnad, kanske transportera sig till sitt lager för att hämta väggladdaren och sedan tillbaka till kund. Visst man hör att vissa branscher har enorma påslag, men det bygger mycket på att grossisterna har galna påslag till icke kunder och sedan rabatter till sina avtalskunder - då får man per automatik ett mycket högt påslag - som sedan blir en norm för att hantverkare när man pratat om dom.

Själv hade jag ett 16A 3fas uttag i garaget. Köpte en Tesla Wallbox på blocket, borrade hål i väggen, kopplade in den efter elschema och tryckte i kontakten - klart.

Har man färdiga 3fas uttag (vilket inte alla har) och har koll på vad man gör finns det ju ingen anledning att använda en elektriker.. Skulle det däremot avsäkras med ny matning från central hade jag använt mig av en elektriker.

En fråga - varför vill man ha en väggbox med förbrukningsmätare och dylikt?
Jag hade letat febrilt efter en väggbox Utan förbrukningsmätare. När elbilar är allmänt etablerade och är det färdmedel som används av merparten så kommer staten att behöva få in mer skattepengar - eftersom bränsleskatte inkomsten tappas. Att enkom höja elskatten tror jag blir svårt (alla har ju inte elbil) - att däremot ha en avläsning på hur mycket folk laddar kommer kunna ge motsvarande bränsleskatts inkomst till staten (likt km skatten på dieselbilar för 35 år sedan) - vild killgissning, byggt på hur regimen i Sverige fungerar..
Förstår inte riktigt hur staten ska kräva min förbrukning till elbilen, om de inte sätter en schablon som är hög om man inte rapporterar in förbrukningen till bilen att det ligger i mitt intresse att rapportera in.
Din laddare kan ju gå sönder om 13 månader dvs utanför garantin då har du ju rätt att byta till vilken laddare du vill utan dessa funktioner med avsläsning osv.
Finns ju "dumma" laddare idag som i stort sett bara är en pulsgenerator samt ett relä/kontaktor som inte alls går att se hur stor förbrukning av ditt hushåll som går till din bil.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av mikebike »

När jag surfade runt och letade laddboxar hittade jag denna sida. Det börjar helt ok, men efter mitten ungefär spårar det ut helt.

https://testvinnarna.se/laddboxar/
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Gustafsson »

mikebike skrev:
När jag surfade runt och letade laddboxar hittade jag denna sida. Det börjar helt ok, men efter mitten ungefär spårar det ut helt.

https://testvinnarna.se/laddboxar/
Ojojoj, den skribenten hade inte speciellt bra koll...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av 12man »

Testvinnarna.se
Frejgatan 25
847 89
Malmö
Sverige

Finns det en frejgatan i Malmö?
Högt postnr => Norrland nånstans?
=>
Klick generator
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Wall Connector eller 3 fas

Inlägg av Daven »

Herre gud vad mycket fel och direkt bullshit det står på den sidan.
Läste sedan längst ner där det står
"Observera att vi får en provision per förmedlad försäljning via denna hemsida." :x

Hoppas inte någon läser o tror på felaktigheterna.
Skriv svar