22 kw hemma
Moderator: Redaktion
Re: 22 kw hemma
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: 22 kw hemma
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Re: 22 kw hemma
Ahh, nu trillade polletten ner! Att multiplicera volttalet med faktor 3 funkar när man mäter mellan fas och nolla (230V) eftersom man kan använda samtliga tre stycken fas-nolla-par samtidigt men blir förstås fel när man utgår från 400V eftersom mer än 1 fas behöver användas för att få 400V (spänning mellan två faser).Gustafsson skrev:Laddboxen "omvandlar" ingenting. Du kan i teorin koppla "mellan faserna" och få 400 V mellan dessa (deltakoppling). Dock kan du inte ta ut lika mycket ström mellan faserna som om du bara använder ett faspar.Bernando skrev:Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).Svenssons skrev:Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.Bernando skrev:Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)Daven skrev:Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Det kommer alltså inte att ge dig mer effekt än tre faser till nolla (Y-koppling)med 240 V. Detta har med fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna att göra och går att räkna fram rimligt enkelt.
MS P85 2014
Re: 22 kw hemma
Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?
Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?
Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?
Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
MS P85 2014
Re: 22 kw hemma
Finessen med laddbox för mig är att där hänger en sladd som går snabbt stoppa i bilen. Ingen annan.
Å andra sidan är jag ingen som räknat på ampere, faser och lastbalansering trots många tusen mil med Tesla under snart fem år så jag kanske inte är målgrupp för tråden
Å andra sidan är jag ingen som räknat på ampere, faser och lastbalansering trots många tusen mil med Tesla under snart fem år så jag kanske inte är målgrupp för tråden
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 22 kw hemma
Ur laddsynpunkt är det ingen skillnad. Jag har fast laddbox hemma, laddbox kopplad till rött industriuttag på landet och använder rött uttag med mobil laddare där det passar.Bernando skrev:Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?
Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?
Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
Däremot är det ju otroligt smidigt att ha en fast kabel - tar bara ett par sekunder att koppla in när man parkerar jämfört med att ta fram sin UMC och koppla in. Har man fler elbilar är det ju en annan femma. då tillkommer ju fördelarna med lastbalansering mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 22 kw hemma
Du måste ha lite elektronik mellan 1 eller 3fas uttaget och bilens intag
1 se till att det är spänningslöst vid in och utdrag
2 se till att inte bilen drar för mkt så att säkringen i huset går direkt (är förvisso möjligt ändå)
Finns nån iec standard för detta
Denna elektronik kallas laddbox när den är fastmonterad resp umc i teslas fall om den inte är det, sen finns det 30+ andra portabla inkl laddbox med 3fas hane på
1 se till att det är spänningslöst vid in och utdrag
2 se till att inte bilen drar för mkt så att säkringen i huset går direkt (är förvisso möjligt ändå)
Finns nån iec standard för detta
Denna elektronik kallas laddbox när den är fastmonterad resp umc i teslas fall om den inte är det, sen finns det 30+ andra portabla inkl laddbox med 3fas hane på
ms 76132 "Eleamore"
Re: 22 kw hemma
Det krävs en laddbox för att ladda från rött industriuttag (CEE). Laddboxen är till för att säkerställa säker användning så att kontakten inte är strömförande när den inte laddar bilen.Bernando skrev:Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: 22 kw hemma
Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 22 kw hemma
En laddbox är exakt samma sak som en EVSE (Tesla kallar den UMC). Bara det att laddboxen är för det mesta tänkt för fast installation medans en EVSE är det tänkt att man har med sig och kopplar in bilen med på schuko/CEE om man behöver ladda någonstans där det inte finns laddboxar installerade.
Precis så kör vi. Trefas UMC monterad på väggen i garaget, hängt sladden på en gammal hållare för vattenslang. Inga problem med det alls om man inte behöver ha med sig sin EVSE varje dag. Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.ovelundkvist skrev:Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 22 kw hemma
Jag har faktiskt redan två UMC, med totalt en schuko, två röda och en blå adapter (eller handske eller vad det nu eventuellt kallas istället för adapter). Så det hade varit en enkel lösning att låta ena kabeln ligga i bilen och andra kabeln kan vara hemma. Det är kanske precis så förra ägaren gjort, skulle förklara varför det följde med två UMC och två röda adaptrar.Teslaspolen skrev:En laddbox är exakt samma sak som en EVSE (Tesla kallar den UMC). Bara det att laddboxen är för det mesta tänkt för fast installation medans en EVSE är det tänkt att man har med sig och kopplar in bilen med på schuko/CEE om man behöver ladda någonstans där det inte finns laddboxar installerade.
Precis så kör vi. Trefas UMC monterad på väggen i garaget, hängt sladden på en gammal hållare för vattenslang. Inga problem med det alls om man inte behöver ha med sig sin EVSE varje dag. Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.ovelundkvist skrev:Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Dessutom hade jag av estetiska skäl tänkt koppla loss kabeln från laddboxen var gång för att slippa ha en kabelhärva på väggen utomhus. Så ett alternativ skulle kunna vara att installera en röd CEE utomhus, det hade inte inneburit mer krångel i vardagen med kablaget att ha UMC förvarad i bil och koppla till CEE än att ha typ2-kabel förvarad i bil och koppla till laddbox. Ännu ett alternativ vore att på något sätt fixa så att jag kan använda UMC mellan bilen som står utomhus och mitt redan befintliga CEE inne i förrådet.
Just Easee har ett temperaturmax på 40 grader, och där jag hade tänkt sätta upp den blir det olidligt hett på sommaren när solen legat på några timmar, med lite draghjälp av stenläggningen. Kanske bättre då med CEE/UMC...
MS P85 2014
Re: 22 kw hemma
Jag har använt samma EVSE nu i 4½ år och den har vistats ute hela tiden under laddning, i regn, snö och solsken. Får väl se hur länge den håller. Plasten är iaf UV-beständig och allt verkar vara vattentätt också.Teslaspolen skrev:Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 22 kw hemma
Använde min UMC som laddbox i alla väder i tre år, men till slut gick den sönder...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 22 kw hemma
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.[JM] skrev:Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: 22 kw hemma
En viktig sak än användingsfrekvensen. Ett vanligt röd kontakt är gjord för att dras ur och sättas ihop kanske 500ggr innan den slits så mycket att det blir oxid och högre resistans/värme i kontakten.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.
Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.
Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: 22 kw hemma
Ah ok, bra att veta. En tanke jag hade var att sätta röd kontakt utomhus, men efter att ha läst om standarder så faller det på att jag inte kommer kunna montera på tillräcklig höjd över marken. Återstår då att ha UMC inkopplad konstant, och dra UMC genom vägg till röd kontakt i förråd (finns monterad, ej inkopplad). Men det kommer antagligen att se taffligt ut. Så det blir nog en box ändå.clecab skrev:En viktig sak än användingsfrekvensen. Ett vanligt röd kontakt är gjord för att dras ur och sättas ihop kanske 500ggr innan den slits så mycket att det blir oxid och högre resistans/värme i kontakten.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.
Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
MS P85 2014
Re: 22 kw hemma
3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.clecab skrev:Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.[JM] skrev:Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm
Edit. Sorry för OT
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: 22 kw hemma
Då är EON väldigt petiga. Jag installerade drygt 16 kWp och har 20 A huvudsäkring, var inga problem. Har dessutom utökat till drygt 18 kWp nu. Men invertern begränsar nog till 15 kW som max (vilket har hänt två gånger på tre år).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 22 kw hemma
Och exakt hur menade dom att du skulle göra då??[JM] skrev:3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.clecab skrev:Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.[JM] skrev:Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm
Edit. Sorry för OT
Det går bara att skriva heltal men dom godkänner bara värdet med tiondelar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 22 kw hemma
Jo vet att de är petiga. När jag kopplade in min solanläggning på 13,25kWp men med en 15kW inverter så ringde jag den ansvarige och förklarade att 20A säkringar skulle fungera och att ställa in max 20A i inverter.kenjon skrev:Då är EON väldigt petiga. Jag installerade drygt 16 kWp och har 20 A huvudsäkring, var inga problem. Har dessutom utökat till drygt 18 kWp nu. Men invertern begränsar nog till 15 kW som max (vilket har hänt två gånger på tre år).
Efter en det förklaringar så gick han med på det.
Men detta var 2012 December så man var ju en av de första hos dem så de hade ingen koll själva.
Numera så är anläggning utbyggd med mer kWp och fungerar fortfarande ok.
Om jag temporärt överlastar mina egna säkringar så är det mitt problem inte EONs. Det är jag som måste byta dem om de går.
Större problem om jag drar säkringarna i elskåpet ute vid gatan. Då blir de sura och vill komma in och undersöka varför. Grannen fick vi besök...
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: 22 kw hemma
Vi fick göra en ny färdigställan och skriva 13kW. Sen när dom frågade så förklarade vi att jag har 50 paneler på 275W vilket blir 13,75kW vilket då är mindre än 13,80 kW. Men att deras system inte medger att vi avrundar korrekt.Bjelke skrev:Och exakt hur menade dom att du skulle göra då??[JM] skrev:3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.clecab skrev:Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.[JM] skrev:Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?clecab skrev:Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm
Edit. Sorry för OT
Det går bara att skriva heltal men dom godkänner bara värdet med tiondelar?
Det svalde dom.
Sen att jag har en inverter på 14kW och paneler på 16,25kW är en annan femma....
Dom sitter ju i olika riktningar och kan ju aldrig leverera max samtidigt. Dessutom har jag ställt in i E-hubben att max utmatad ström får vara 20A.
Samt att jag på sommaren har en cirkulationspump till poolen igång + annat som tillsammans blir 1,5kW.
Men orka förklara det för paragrafryttarna som ylar om 200W.
Re: 22 kw hemma
Den klarar, som de flesta laddboxar, 22 kW.Bernando skrev:Jag är inne på att skaffa en Easee laddbox hemma, men jag blir inte riktigt klok på specen. Vad krävs egentligen för att den ska kunna leverera 22 kw?
https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2o ... 1_SE_D.pdf
Det som du behöver är att dina kablar och säkringar till boxwn klarar 32A (och att du inte blåser husets huvudsäkringar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik