22 kw hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Teslaspolen skrev:
En laddbox är exakt samma sak som en EVSE (Tesla kallar den UMC). Bara det att laddboxen är för det mesta tänkt för fast installation medans en EVSE är det tänkt att man har med sig och kopplar in bilen med på schuko/CEE om man behöver ladda någonstans där det inte finns laddboxar installerade.
ovelundkvist skrev:
Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Precis så kör vi. Trefas UMC monterad på väggen i garaget, hängt sladden på en gammal hållare för vattenslang. Inga problem med det alls om man inte behöver ha med sig sin EVSE varje dag. Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
Jag har faktiskt redan två UMC, med totalt en schuko, två röda och en blå adapter (eller handske eller vad det nu eventuellt kallas istället för adapter). Så det hade varit en enkel lösning att låta ena kabeln ligga i bilen och andra kabeln kan vara hemma. Det är kanske precis så förra ägaren gjort, skulle förklara varför det följde med två UMC och två röda adaptrar.

Dessutom hade jag av estetiska skäl tänkt koppla loss kabeln från laddboxen var gång för att slippa ha en kabelhärva på väggen utomhus. Så ett alternativ skulle kunna vara att installera en röd CEE utomhus, det hade inte inneburit mer krångel i vardagen med kablaget att ha UMC förvarad i bil och koppla till CEE än att ha typ2-kabel förvarad i bil och koppla till laddbox. Ännu ett alternativ vore att på något sätt fixa så att jag kan använda UMC mellan bilen som står utomhus och mitt redan befintliga CEE inne i förrådet.

Just Easee har ett temperaturmax på 40 grader, och där jag hade tänkt sätta upp den blir det olidligt hett på sommaren när solen legat på några timmar, med lite draghjälp av stenläggningen. Kanske bättre då med CEE/UMC...
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
Jag har använt samma EVSE nu i 4½ år och den har vistats ute hela tiden under laddning, i regn, snö och solsken. Får väl se hur länge den håller. Plasten är iaf UV-beständig och allt verkar vara vattentätt också.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Gustafsson »

Använde min UMC som laddbox i alla väder i tre år, men till slut gick den sönder...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

En viktig sak än användingsfrekvensen. Ett vanligt röd kontakt är gjord för att dras ur och sättas ihop kanske 500ggr innan den slits så mycket att det blir oxid och högre resistans/värme i kontakten.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.

Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

clecab skrev:
En viktig sak än användingsfrekvensen. Ett vanligt röd kontakt är gjord för att dras ur och sättas ihop kanske 500ggr innan den slits så mycket att det blir oxid och högre resistans/värme i kontakten.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.

Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
Ah ok, bra att veta. En tanke jag hade var att sätta röd kontakt utomhus, men efter att ha läst om standarder så faller det på att jag inte kommer kunna montera på tillräcklig höjd över marken. Återstår då att ha UMC inkopplad konstant, och dra UMC genom vägg till röd kontakt i förråd (finns monterad, ej inkopplad). Men det kommer antagligen att se taffligt ut. Så det blir nog en box ändå.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 22 kw hemma

Inlägg av [JM] »

clecab skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm

Edit. Sorry för OT
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: 22 kw hemma

Inlägg av kenjon »

Då är EON väldigt petiga. Jag installerade drygt 16 kWp och har 20 A huvudsäkring, var inga problem. Har dessutom utökat till drygt 18 kWp nu. Men invertern begränsar nog till 15 kW som max (vilket har hänt två gånger på tre år).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
clecab skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm

Edit. Sorry för OT
Och exakt hur menade dom att du skulle göra då??
Det går bara att skriva heltal men dom godkänner bara värdet med tiondelar? :? :ugeek:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

kenjon skrev:
Då är EON väldigt petiga. Jag installerade drygt 16 kWp och har 20 A huvudsäkring, var inga problem. Har dessutom utökat till drygt 18 kWp nu. Men invertern begränsar nog till 15 kW som max (vilket har hänt två gånger på tre år).
Jo vet att de är petiga. När jag kopplade in min solanläggning på 13,25kWp men med en 15kW inverter så ringde jag den ansvarige och förklarade att 20A säkringar skulle fungera och att ställa in max 20A i inverter.
Efter en det förklaringar så gick han med på det.
Men detta var 2012 December så man var ju en av de första hos dem så de hade ingen koll själva.

Numera så är anläggning utbyggd med mer kWp och fungerar fortfarande ok.

Om jag temporärt överlastar mina egna säkringar så är det mitt problem inte EONs. Det är jag som måste byta dem om de går.
Större problem om jag drar säkringarna i elskåpet ute vid gatan. Då blir de sura och vill komma in och undersöka varför. Grannen fick vi besök...
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 22 kw hemma

Inlägg av [JM] »

Bjelke skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm

Edit. Sorry för OT
Och exakt hur menade dom att du skulle göra då??
Det går bara att skriva heltal men dom godkänner bara värdet med tiondelar? :? :ugeek:
Vi fick göra en ny färdigställan och skriva 13kW. Sen när dom frågade så förklarade vi att jag har 50 paneler på 275W vilket blir 13,75kW vilket då är mindre än 13,80 kW. Men att deras system inte medger att vi avrundar korrekt.
Det svalde dom.
Sen att jag har en inverter på 14kW och paneler på 16,25kW är en annan femma....
Dom sitter ju i olika riktningar och kan ju aldrig leverera max samtidigt. Dessutom har jag ställt in i E-hubben att max utmatad ström får vara 20A.
Samt att jag på sommaren har en cirkulationspump till poolen igång + annat som tillsammans blir 1,5kW.
Men orka förklara det för paragrafryttarna som ylar om 200W.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 22 kw hemma

Inlägg av martinot »

Bernando skrev:
Jag är inne på att skaffa en Easee laddbox hemma, men jag blir inte riktigt klok på specen. Vad krävs egentligen för att den ska kunna leverera 22 kw?
Den klarar, som de flesta laddboxar, 22 kW.

https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2o ... 1_SE_D.pdf

Det som du behöver är att dina kablar och säkringar till boxwn klarar 32A (och att du inte blåser husets huvudsäkringar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar