22 kw hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

bylund skrev:
Jag förstår att detta inte är ett svar på frågan, men det jag undrar är om det faktiskt finns ett problem som behöver lösas, eller om det mest är känslan av att maxa grejerna.
Det är mest känslan av att maxa grejerna :lol:

Jag har en gammal MS med dubbla ombordladdare, klarar 32A, så det hade ju varit trevligt att kunna köra 22kw när andan faller på :D
MS P85 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Svenssons skrev:
Bernando skrev:

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
Så att laddboxen klarar 400V är egentligen irrelevant när man har en Tesla eftersom ombordladdarna ändå bara klarar 230V?
MS P85 2014
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 22 kw hemma

Inlägg av 12man »

Om du bor i Stockholm stiger din fasta elnätsavgift från 225:-/månad 16A säkring till 550:- 35A säkring

Plus vad ev förstärkning av kabeln gatan och in i huset kostar, kan lätt bli 20ksek
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 22 kw hemma

Inlägg av bylund »

Bernando skrev:
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Det är bara en fråga om hur man räknar.
Räknar man 32*230*3 får man 22 kW, d v s 230 V på tre faser mot nollan.
Räknar man med symmetrisk trefas och fasskillnad får man räkna √3*32*400*3. Och då får man också 22 kW.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Svenssons skrev:
Bernando skrev:

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
En laddbox gör inget alls med elen, det gör ombordladdaren (eller rättare sagt ombordladdarna, en per fas) i bilen som gör om växelström till likström. Laddboxen är ingen laddare utan ser bara till att slå på strömmen efter kommunikation med bilen så att kontakten inte är strömförande om den inte är inkopplad.
Så att laddboxen klarar 400V är egentligen irrelevant när man har en Tesla eftersom ombordladdarna ändå bara klarar 230V?
Laddboxen använder aldrig spänningen mellan faserna. Den använder lite ström från en av faserna för styrelektroniken. Det går inte få ut större effekt oavsett om det skulle vara uttag av trefas 400V mellan faserna eller tre enfas med 230V. Effekten ifall bilen skulle ta emot 400V mellan faserna skulle vara (kvadratroten av 3) * 400V * 32A = 22 170 W.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Aha, man måste ta kvadraten ur 3 när man räknar mellan faserna. Det var nytt för mig, tack för info! :idea:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

12man skrev:
Om du bor i Stockholm stiger din fasta elnätsavgift från 225:-/månad 16A säkring till 550:- 35A säkring

Plus vad ev förstärkning av kabeln gatan och in i huset kostar, kan lätt bli 20ksek
Ny anslutning med 35A servis kostar 48375 kr om det är mindre än 200 meter (Ellevio). Kanske inte riktigt värt det :lol:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: 22 kw hemma

Inlägg av larsw »

Själv laddar jag bara med 14A eller ca 9.6 kW hemma, så 3x6A finns kvar till övrig förbrukning i huset på huvudsärkingen 20 A. Laddar ju fortfarande fulla 100 kWh över natten, på lite drygt 10h, men eftersom jag bara laddar till 80 kWh till vardags behövs inte ens det de få gånger man är nere under 20% laddning när man kommer hem.

22 kW och 32 A kanske behövs med Long Range Cybertruck som väl bör ha uppåt 200 kWh, men inte dagens 100 kWh-bilar och definitivt inte för Model 3:s 78 kWh eller vad det nu är.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Gustafsson »

Bernando skrev:
Svenssons skrev:
Bernando skrev:
Daven skrev:
Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Laddboxen "omvandlar" ingenting. Du kan i teorin koppla "mellan faserna" och få 400 V mellan dessa (deltakoppling). Dock kan du inte ta ut lika mycket ström mellan faserna som om du bara använder ett faspar.
Det kommer alltså inte att ge dig mer effekt än tre faser till nolla (Y-koppling)med 240 V. Detta har med fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna att göra och går att räkna fram rimligt enkelt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 22 kw hemma

Inlägg av [JM] »

clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Gustafsson skrev:
Bernando skrev:
Svenssons skrev:
Bernando skrev:
Daven skrev:
Der sitter 3 st 230V enfas laddare i bilen, inte en 400v laddare
Ok, så laddboxen omvandlar 400V till 230V. Så när de skriver "Upp till 22kW vid 32A 3-Fas" handlar det alltså om output 32A, och inte vad boxen behöver? Och boxen borde då klara att leverera 22kw på en 20A säkring? (Sen har man ju inget utrymme för andra elförbrukare, men som princip)
Nej, 400V är det mellan faserna men det är fortfarande 230V mellan fas och nollan. Boxen är gjord för att klara av 32A per fas vilket blir 32A * 230V * 3 faser = 22 080W. Läs mer om trefas i länken ovan från 12man ifall du vill dyka djupare i det.
Att det 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla har jag koll på. Men det är också ungefär dit mina grunda kunskaper i ellära sträcker sig. Blev inte mycket klokare av länken heller är jag rädd, den innehåll en kombination av kunskap jag redan hade och information som inte verkade relevant (kan ju bero på att jag inte fattade alla detaljer).

Men om nu en vanlig mobiltelefonladdare kan omvandla både V och A, borde då inte en laddbox kunna omvandla 400V och 18,3A till 230V och 32A?
Laddboxen "omvandlar" ingenting. Du kan i teorin koppla "mellan faserna" och få 400 V mellan dessa (deltakoppling). Dock kan du inte ta ut lika mycket ström mellan faserna som om du bara använder ett faspar.
Det kommer alltså inte att ge dig mer effekt än tre faser till nolla (Y-koppling)med 240 V. Detta har med fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna att göra och går att räkna fram rimligt enkelt.
Ahh, nu trillade polletten ner! Att multiplicera volttalet med faktor 3 funkar när man mäter mellan fas och nolla (230V) eftersom man kan använda samtliga tre stycken fas-nolla-par samtidigt men blir förstås fel när man utgår från 400V eftersom mer än 1 fas behöver användas för att få 400V (spänning mellan två faser).
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?

Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?

Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
MS P85 2014
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: 22 kw hemma

Inlägg av kallekula »

Finessen med laddbox för mig är att där hänger en sladd som går snabbt stoppa i bilen. Ingen annan.

Å andra sidan är jag ingen som räknat på ampere, faser och lastbalansering trots många tusen mil med Tesla under snart fem år så jag kanske inte är målgrupp för tråden ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Gustafsson »

Bernando skrev:
Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?

Att det finns färdiga lösningar med lastbalansering för att mäta husets totala effektuttag och anpassa bilens uttag så man inte överskrider huvudsäkringen?

Mäta hur mycket man laddar kan man ju göra med tredjepartsappar oavsett lösning.
Ur laddsynpunkt är det ingen skillnad. Jag har fast laddbox hemma, laddbox kopplad till rött industriuttag på landet och använder rött uttag med mobil laddare där det passar.
Däremot är det ju otroligt smidigt att ha en fast kabel - tar bara ett par sekunder att koppla in när man parkerar jämfört med att ta fram sin UMC och koppla in. Har man fler elbilar är det ju en annan femma. då tillkommer ju fördelarna med lastbalansering mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 22 kw hemma

Inlägg av 12man »

Du måste ha lite elektronik mellan 1 eller 3fas uttaget och bilens intag

1 se till att det är spänningslöst vid in och utdrag
2 se till att inte bilen drar för mkt så att säkringen i huset går direkt (är förvisso möjligt ändå)
Finns nån iec standard för detta

Denna elektronik kallas laddbox när den är fastmonterad resp umc i teslas fall om den inte är det, sen finns det 30+ andra portabla inkl laddbox med 3fas hane på
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Så vad är det egentligen man vinner på laddbox kontra rött industriuttag kombinerat med app som styr när bilen laddar?
Det krävs en laddbox för att ladda från rött industriuttag (CEE). Laddboxen är till för att säkerställa säker användning så att kontakten inte är strömförande när den inte laddar bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: 22 kw hemma

Inlägg av ovelundkvist »

Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Teslaspolen »

En laddbox är exakt samma sak som en EVSE (Tesla kallar den UMC). Bara det att laddboxen är för det mesta tänkt för fast installation medans en EVSE är det tänkt att man har med sig och kopplar in bilen med på schuko/CEE om man behöver ladda någonstans där det inte finns laddboxar installerade.
ovelundkvist skrev:
Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Precis så kör vi. Trefas UMC monterad på väggen i garaget, hängt sladden på en gammal hållare för vattenslang. Inga problem med det alls om man inte behöver ha med sig sin EVSE varje dag. Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Bernando »

Teslaspolen skrev:
En laddbox är exakt samma sak som en EVSE (Tesla kallar den UMC). Bara det att laddboxen är för det mesta tänkt för fast installation medans en EVSE är det tänkt att man har med sig och kopplar in bilen med på schuko/CEE om man behöver ladda någonstans där det inte finns laddboxar installerade.
ovelundkvist skrev:
Du kan lika gärna ha en extra 3-fas UMC hemma, ansluten till rött CEE, då blir det lika smidigt som med en laddbox. Jag har köpt en begagnad som sitter inne i garaget med sladden i hållare utanför. Den kan jag dessutom ta med på resor så jag slipper använda den långsamma 1-fas UMC som bilarna levereras med numera.
Precis så kör vi. Trefas UMC monterad på väggen i garaget, hängt sladden på en gammal hållare för vattenslang. Inga problem med det alls om man inte behöver ha med sig sin EVSE varje dag. Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
Jag har faktiskt redan två UMC, med totalt en schuko, två röda och en blå adapter (eller handske eller vad det nu eventuellt kallas istället för adapter). Så det hade varit en enkel lösning att låta ena kabeln ligga i bilen och andra kabeln kan vara hemma. Det är kanske precis så förra ägaren gjort, skulle förklara varför det följde med två UMC och två röda adaptrar.

Dessutom hade jag av estetiska skäl tänkt koppla loss kabeln från laddboxen var gång för att slippa ha en kabelhärva på väggen utomhus. Så ett alternativ skulle kunna vara att installera en röd CEE utomhus, det hade inte inneburit mer krångel i vardagen med kablaget att ha UMC förvarad i bil och koppla till CEE än att ha typ2-kabel förvarad i bil och koppla till laddbox. Ännu ett alternativ vore att på något sätt fixa så att jag kan använda UMC mellan bilen som står utomhus och mitt redan befintliga CEE inne i förrådet.

Just Easee har ett temperaturmax på 40 grader, och där jag hade tänkt sätta upp den blir det olidligt hett på sommaren när solen legat på några timmar, med lite draghjälp av stenläggningen. Kanske bättre då med CEE/UMC...
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jag skulle dock inte rekommendera denna metod om platsen är utsatt för väder. Din EVSE är i de flesta fall inte gjorda för att utstå väder och vind hela året om, medans laddboxar ofta är det.
Jag har använt samma EVSE nu i 4½ år och den har vistats ute hela tiden under laddning, i regn, snö och solsken. Får väl se hur länge den håller. Plasten är iaf UV-beständig och allt verkar vara vattentätt också.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 22 kw hemma

Inlägg av Gustafsson »

Använde min UMC som laddbox i alla väder i tre år, men till slut gick den sönder...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: 22 kw hemma

Inlägg av clecab »

En viktig sak än användingsfrekvensen. Ett vanligt röd kontakt är gjord för att dras ur och sättas ihop kanske 500ggr innan den slits så mycket att det blir oxid och högre resistans/värme i kontakten.
En mode2 kontakt skall klara uppemot 10000ggr. Där av att de är så mycket dyrare.
Kvalitet kostar.
Det är kanske inte så viktigt hemma men på en publik Parkering så vill ju ägaren inte byta donen varje år för att de slits.

Köp en riktig box och använd en röd 3fas lösning i nödfall.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Skriv svar