22 kw hemma

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 22 kw hemma

Inlägg av [JM] »

Bjelke skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
[JM] skrev:
clecab skrev:
Alla boxar ställas in för en max effekt. Skaffa en 22kW box och ställ in vad huset är uppsäkrat till. Bäst är med en box som monitorerar inkommande ström och sänker laddströmmmen.
Själv har jag två boxar, 22kW zappi. En säkrad till 32A och den andra 16A. Huset har bara 20A säkringar men boxarna är inställda på max 23A.
Laddar två bilar varje natt och VVB laddas också på natten 6A. Men boxarna lastfördelning löser detta galant.
Blev det ett typo där, 13A? Eller är det någon knepig inställning på Zappi som gör något special?
Annars känns det lurigt att dra 23A + 6A på en 20A säkring.
Inte riktigt så. 23A från nätet och på natten så drar VVB 6A och då blir det 17A kvar till laddning, spabad, laddning mm. Inget problem. Alla säkringar tål lite överlast,bäst om den är resistiv.
3A överlast. Uj uj. Säg det till EON och dom får spunk.
Jag sparkade igång mina solceller för några dagar sen och min lokale elektriker meddelade EON att dom nu kan komma och byta mätaren.
På färdigställan så skrev vi att maxeffekten var 14kW eftersom webbapplikationen som dom kör med bara accepterar heltal.
Jag har ju 20A huvudsäkringar som då blir 13.8kW . Vilket vi då avrundade till 14kW. Det gjorde att dom stoppade hela processen för man får absolut inte överbelasta huvudsäkringarna. Inte ens teoretiskt med 200W...
/Facepalm

Edit. Sorry för OT
Och exakt hur menade dom att du skulle göra då??
Det går bara att skriva heltal men dom godkänner bara värdet med tiondelar? :? :ugeek:
Vi fick göra en ny färdigställan och skriva 13kW. Sen när dom frågade så förklarade vi att jag har 50 paneler på 275W vilket blir 13,75kW vilket då är mindre än 13,80 kW. Men att deras system inte medger att vi avrundar korrekt.
Det svalde dom.
Sen att jag har en inverter på 14kW och paneler på 16,25kW är en annan femma....
Dom sitter ju i olika riktningar och kan ju aldrig leverera max samtidigt. Dessutom har jag ställt in i E-hubben att max utmatad ström får vara 20A.
Samt att jag på sommaren har en cirkulationspump till poolen igång + annat som tillsammans blir 1,5kW.
Men orka förklara det för paragrafryttarna som ylar om 200W.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 22 kw hemma

Inlägg av martinot »

Bernando skrev:
Jag är inne på att skaffa en Easee laddbox hemma, men jag blir inte riktigt klok på specen. Vad krävs egentligen för att den ska kunna leverera 22 kw?
Den klarar, som de flesta laddboxar, 22 kW.

https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2o ... 1_SE_D.pdf

Det som du behöver är att dina kablar och säkringar till boxwn klarar 32A (och att du inte blåser husets huvudsäkringar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar