Ladda snabbt eller långsamt?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Ladda snabbt eller långsamt?

Inlägg av foolip »

Vår bostadsrättsförening har efter att ha installerat solpaneler bett oss ladda när solen skiner och ladda långsamt för att undvika effekttoppar, pga av den prissättning föreningen har för inköp.

Detta har fått mig att fundera på om det är någon skillnad i laddningsförluster när man laddar snabbt eller långsamt och om någon har mätt.

Model 3 kan ställas mellan p5-16A 3-fas alltså 3,5-11 kW.

Jag kan tänka mig några olika faktorer som påverkar. Främst undrar jag om batteriet måste värmas upp alls för laddning, vilket borde göra kort laddning bättre? (Det är runt 20 grader i garaget året runt.) Å andra sidan kanske WC eller ombordladdaren har större förluster nära dess maximala effekt?

Finns det andra faktorer och gör det någon skillnad i slutändan?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda snabbt eller långsamt?

Inlägg av tor-ake »

Det finns en konstant förbrukning på några hundra watt när man laddar, oavsett laddeffekt, så minst spill får man precis som du antagit, vid full laddeffekt.

Jag har inte mätt att det faktiskt är minst spill vid full effekt eftersom jag bara kan ladda 8kW hemma, men för mig är det det snålaste alternativet, om man multiplicera laddeffekt med tid till avslutad laddning. Minskar jag till halva effekten tar det mer än dubbla tiden.

På vintern när jag har bilen i garaget är ekvationen dock annorlunda! Spillvärme från ombordladdaren, datorerna och batteriet värmer upp garaget, så att radiatorerna I garaget knappt behöver jobba. Samma bör ju gälla för ert garage om det är uppvärmt?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Ladda snabbt eller långsamt?

Inlägg av FinaFisken »

Borde inte det mest praktiska vara att ladda på full effekt men komma överens om olika starttider mellan exempelvis kl 19-05?
Skriv svar