Vågar jag ladda?
Moderator: Redaktion
Vågar jag ladda?
Halloj
Har hyrt en stuga, det finns vad som ser ut att vara ganska nydragen el med ett ensamt schuko-uttag på ledning 30cm ut från säkringsboxen i ett uthus. Har dock fått dela det med en frys via kort förgreningsdosa som är märkt max ~3.8kw.
Jag har ingen erfarenhet av hemmaladdning egentligen, men det borde väl vara ok att dra 6A för att långsamladda bilen? Blir så nervös av vissa trådar man läst här. Jag menar, jag drar mindre än min moccamaster hemma ju..
Har testkört en halvtimme bara och än så länge känner man ingen värmeutveckling alls. Men det har ju inte gått så lång tid.
Har hyrt en stuga, det finns vad som ser ut att vara ganska nydragen el med ett ensamt schuko-uttag på ledning 30cm ut från säkringsboxen i ett uthus. Har dock fått dela det med en frys via kort förgreningsdosa som är märkt max ~3.8kw.
Jag har ingen erfarenhet av hemmaladdning egentligen, men det borde väl vara ok att dra 6A för att långsamladda bilen? Blir så nervös av vissa trådar man läst här. Jag menar, jag drar mindre än min moccamaster hemma ju..
Har testkört en halvtimme bara och än så länge känner man ingen värmeutveckling alls. Men det har ju inte gått så lång tid.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vågar jag ladda?
Borde inte vara något problem. Dock skulle jag nog inte använda en grendosa till laddning av bilen, utan sätta den direkt i uttaget. Byta till ett dubbeluttag så frysen får sin anslutning också.
Känn på kabeln/pluggen igen om ett par timmar.
Känn på kabeln/pluggen igen om ett par timmar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vågar jag ladda?
Där är tyvärr inget dubbeluttag, detta är satt för tvätt och tork egentligen tror jag där den ena är kopplad permanent till säkringsboxen, medan den andra och frysen och lite annat delade uttag. Just nu delar alltså enbart frys och bil uttaget.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vågar jag ladda?
"byta till ett dubbeluttag"....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vågar jag ladda?
Lite väl stor investering för en hyrd stuga?kenjon skrev:"byta till ett dubbeluttag"....
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vågar jag ladda?
Om uttaget är "dåligt" så brukar det märkas efter 10min.
Känn med handen. Känns det inte hett/varmt så är det lungt.
Känn med handen. Känns det inte hett/varmt så är det lungt.
Re: Vågar jag ladda?
Tack för svaren, ja alternativet är förgrening eller ingen laddning. Kunde precis på uttaget nu efter en dryg timme och möjligen är det pyttelite varmare än omgivningen, men så lite att det är svårt att veta om det är inbillning.
Hur som, jag kan inte slappna av haha, jag kopplade ur igen eftersom det inte direkt är kritiskt för mig att ladda. Får se senare hur det känns psykologiskt igen.
Hur som, jag kan inte slappna av haha, jag kopplade ur igen eftersom det inte direkt är kritiskt för mig att ladda. Får se senare hur det känns psykologiskt igen.
Re: Vågar jag ladda?
Vilken typ av frysbox är det, och hur mycket är det i frysen?
En full, toppmatad frysbox klarar sig i flera timmar utan ström. Glöm inte att plugga i den igen, bara. Under tiden laddar du 10A från schuko-uttaget.
Grendosor kan vara allt från toppen till rena skiten, man måste skruva isär och titta på kontakterna för att veta vilket.
En full, toppmatad frysbox klarar sig i flera timmar utan ström. Glöm inte att plugga i den igen, bara. Under tiden laddar du 10A från schuko-uttaget.
Grendosor kan vara allt från toppen till rena skiten, man måste skruva isär och titta på kontakterna för att veta vilket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vågar jag ladda?
Ah, den delen missade jagbylund skrev:Lite väl stor investering för en hyrd stuga?kenjon skrev:"byta till ett dubbeluttag"....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vågar jag ladda?
Jag har laddat 10A via 25m förlängningskablar som varit sönderklippta och ihoptejpade.
Riskabelt kanske, men de funka utan problem i en månad.
Riskabelt kanske, men de funka utan problem i en månad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vågar jag ladda?
Det hade funkat fint för mig att köra utan säkerhetsbälte senaste månaden också. Riskabelt kanske, men det skulle ha funkat utan problem nästan varje gång!taliz skrev:Jag har laddat 10A via 25m förlängningskablar som varit sönderklippta och ihoptejpade.
Riskabelt kanske, men de funka utan problem i en månad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vågar jag ladda?
bylund skrev:Det hade funkat fint för mig att köra utan säkerhetsbälte senaste månaden också. Riskabelt kanske, men det skulle ha funkat utan problem nästan varje gång!taliz skrev:Jag har laddat 10A via 25m förlängningskablar som varit sönderklippta och ihoptejpade.
Riskabelt kanske, men de funka utan problem i en månad.
Man får förstås kalkylera risken för ev. brand. I mitt fall skulle det inte orsaka någon större skada.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vågar jag ladda?
6A är jättelugnt generellt sett. Jag har ju inte sett vad exakt du har framför dig, men 6A är såpass lite att det borde inte kunna ske något.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vågar jag ladda?
Låter som att det är tvärlugnt att ladda där isfkenny skrev:Tack för svaren, ja alternativet är förgrening eller ingen laddning. Kunde precis på uttaget nu efter en dryg timme och möjligen är det pyttelite varmare än omgivningen, men så lite att det är svårt att veta om det är inbillning.
Hur som, jag kan inte slappna av haha, jag kopplade ur igen eftersom det inte direkt är kritiskt för mig att ladda. Får se senare hur det känns psykologiskt igen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vågar jag ladda?
Förutsatt att jag aktivt sätter 6A som maxgräns vid laddning; kan det ändå finnas risker med att (tillfälligt) ladda i ett vanligt vägguttag?
Jag får intrycket av att det mer generellt avråds att ladda i vanliga vägguttag och motorvärmaruttag men att kopplingen till Amperetalet saknas. Men om man sänker till så lågt som 6A, är det verkligen rimligt att det skulle kunna vara några risker då?
I mitt fall handlar det om en hyrd stuga där motorvärmaruttag finns och som skulle kunna fungera som en nödlösning. Samtidigt finns det traditionella laddstationer i området som jag kommer primärt tänkte använda men det känns som en trygghet att ha ytterligare alternativ (och även till viss del bekvämare då det är närmare).
Jag får intrycket av att det mer generellt avråds att ladda i vanliga vägguttag och motorvärmaruttag men att kopplingen till Amperetalet saknas. Men om man sänker till så lågt som 6A, är det verkligen rimligt att det skulle kunna vara några risker då?
I mitt fall handlar det om en hyrd stuga där motorvärmaruttag finns och som skulle kunna fungera som en nödlösning. Samtidigt finns det traditionella laddstationer i området som jag kommer primärt tänkte använda men det känns som en trygghet att ha ytterligare alternativ (och även till viss del bekvämare då det är närmare).
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vågar jag ladda?
Det är skillnad på uttag och uttag. En jordad kontakt i väggen i bra skick är det inga problem att dra 10A ur. Laddade en Leaf i två år på det viset med noll problem. Trådskaparen i det här fallet frågade om grendosor och det kan vara lite läskigare.Mats79 skrev:Förutsatt att jag aktivt sätter 6A som maxgräns vid laddning; kan det ändå finnas risker med att (tillfälligt) ladda i ett vanligt vägguttag?
Jag får intrycket av att det mer generellt avråds att ladda i vanliga vägguttag och motorvärmaruttag men att kopplingen till Amperetalet saknas. Men om man sänker till så lågt som 6A, är det verkligen rimligt att det skulle kunna vara några risker då?
I mitt fall handlar det om en hyrd stuga där motorvärmaruttag finns och som skulle kunna fungera som en nödlösning. Samtidigt finns det traditionella laddstationer i området som jag kommer primärt tänkte använda men det känns som en trygghet att ha ytterligare alternativ (och även till viss del bekvämare då det är närmare).
I fjällen innan vi fick laddbox så laddade vi med en 20 meters 2,5 kvadrat kabel i ett och ett halvt år (många resor dit...) utan några som helst problem.
Däremot om man inte känner till uttaget så kan man börja på 5-6 ampere. Går bra? Prova höj med ett steg, kolla av igen efter någon timme och höj igen om det fortfarande går bra. Dock ej högre än 10A.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vågar jag ladda?
I det här fallet är det väl smartare att koppla frysen via skarvsladd än bilen?taliz skrev:Jag har laddat 10A via 25m förlängningskablar som varit sönderklippta och ihoptejpade.
Riskabelt kanske, men de funka utan problem i en månad.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Vågar jag ladda?
Grenuttag kan vara läskiga. Det är ju i skarvar och kontakter som problemen kan uppstå. Har man koll på värmeutvecklingen så ska det inte vara några problem däremot. Ladda några timmar och stäng av laddningen och känn på grendosan om den är varm. (Lossa aldrig en väggkontakt utan att först ta loss kontakten från bilen).
Du kan inte sätta frysboxen i ett annat uttag?
Du kan inte sätta frysboxen i ett annat uttag?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vågar jag ladda?
Jag har laddat i olika hyrstugor och andra tillfälliga laddplatser många gånger i fem år utan problem. Tar man med egna 2,5-mm-kablar och grenuttag och drar ner till 6A är det ingen som helst fara.
Re: Vågar jag ladda?
Min tanke också. I mitt fall behövs inga grenuttag eller förlängningssladdar utan det är enbart Teslas egna medföljande kabel som eventuellt kommer användas.ovelundkvist skrev:Jag har laddat i olika hyrstugor och andra tillfälliga laddplatser många gånger i fem år utan problem. Tar man med egna 2,5-mm-kablar och grenuttag och drar ner till 6A är det ingen som helst fara.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vågar jag ladda?
Har laddat många gånger på landet med undermåliga skarvsladdar. Jag lämnar det ej så på natten men kan inte riktigt se vad det skulle spela för roll om jag bränner kablarna eller liknande när jag är hemma och ser på. De ligger ute. Inte bör väl ändå huset brinna ner för att jag drar för mkt ström ur en skarvsladd från huset ut på gräsmattan? Har tom testat med en sånt där trevägsgrenuttag från IKEA för 5kr utan problem.
Haft alla 3/Y
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vågar jag ladda?
Ser inte riktigt vitsen med att testa med undermåliga skarvsladdar. Är de undermåliga så är de, och då ökar såklart risken för problem. Och problem vill man ju inte ha.
Tråden handlar om att våga ladda och självklart ska man våga det, 6A ut från ett uttag som är gjort för 10-13A är inget som helst problem.
Vill man undvika problem ska man undvika undermåliga skarvsladdar och enbart använda hela 2,5mm-sladdar och grenuttag gjorda för utomhusbruk. Undvik även att använda ihoprullade skarvsladdar på vinda. Rulla ut all kabel även om det inte behövs, de kan bli lite väl varma ihoprullade.
Tråden handlar om att våga ladda och självklart ska man våga det, 6A ut från ett uttag som är gjort för 10-13A är inget som helst problem.
Vill man undvika problem ska man undvika undermåliga skarvsladdar och enbart använda hela 2,5mm-sladdar och grenuttag gjorda för utomhusbruk. Undvik även att använda ihoprullade skarvsladdar på vinda. Rulla ut all kabel även om det inte behövs, de kan bli lite väl varma ihoprullade.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Vågar jag ladda?
ovelundkvist skrev:Ser inte riktigt vitsen med att testa med undermåliga skarvsladdar. Är de undermåliga så är de, och då ökar såklart risken för problem. Och problem vill man ju inte ha.
Tråden handlar om att våga ladda och självklart ska man våga det, 6A ut från ett uttag som är gjort för 10-13A är inget som helst problem.
Vill man undvika problem ska man undvika undermåliga skarvsladdar och enbart använda hela 2,5mm-sladdar och grenuttag gjorda för utomhusbruk. Undvik även att använda ihoprullade skarvsladdar på vinda. Rulla ut all kabel även om det inte behövs, de kan bli lite väl varma ihoprullade.
Vitsen är framförallt att testa eftersom husets övriga el är mkt gammal. Får låga volltal i bilen ofta trots att jag kopplat direkt i väggen. Men jag undviker att ladda på landet så mkt det är möjligt. Dock pluggar jag hellre i där än att ringa en bärgare såklart.
Haft alla 3/Y
Re: Vågar jag ladda?
En frys drar ju inte speciellt mycket ström. Brukar ju vara på 2-300w när kompressorn går.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vågar jag ladda?
Just detta är en mycket viktig poäng! När man laddar med EVSE så ska man ALLTID dra ur kontakten ur bilen först, sedan ut ur väggen. ALDRIG tvärt om. Det är på detta vis som folk annars lyckas med att få svartbrända schuko-kontakter! Detta gäller elbilar ja, men även andra saker som drar hög effekt!LarsL skrev:(Lossa aldrig en väggkontakt utan att först ta loss kontakten från bilen).
Men präntar man bara in den här regeln så är det inga problem!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A