Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SHG
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jul 2020 11:31

Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av SHG »

Har en Clever/BEE väggladdare hemma till min i3’a. Har nu beställt en MX. Någon som vet huruvida man kan byta den befintliga Mode 2 kontakten på laddboxen till en med ”Teslaknappen”? Eller sitter styrelektroniken till knappen i Teslas egen Wall Charger?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av taliz »

Det går bra att byta till sladd med "teslaknapp".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av Gustafsson »

Nån som vet vad det är för signal? Blev ju lite förvånad första gången på SC när jag skulle öppna luckan och alla andra Teslor i närheten öppnades också :o
Kan man ha en liten remote?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Nån som vet vad det är för signal? Blev ju lite förvånad första gången på SC när jag skulle öppna luckan och alla andra Teslor i närheten öppnades också :o
Kan man ha en liten remote?
Ja, finns på eBay har jag för mig.
En fullösning är att tejpa fast en sån på en vanlig typ2-kabel. Om den nu tål vatten..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Nån som vet vad det är för signal? Blev ju lite förvånad första gången på SC när jag skulle öppna luckan och alla andra Teslor i närheten öppnades också :o
Kan man ha en liten remote?
Ja, finns på eBay har jag för mig.
En fullösning är att tejpa fast en sån på en vanlig typ2-kabel. Om den nu tål vatten..
Har inte knappen två uppgifter? 1 att öppna luckan och 2 berätta för bilen att den ska sluta be om soppa så du kan dra ur sladden.
En fulknapp löser nr 1, men om den inte är fysisk kopplat till sladden så funkar inte nr 2.
Edit: med fysisk kopplat menar jag via elektronik, inte tejp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Nån som vet vad det är för signal? Blev ju lite förvånad första gången på SC när jag skulle öppna luckan och alla andra Teslor i närheten öppnades också :o
Kan man ha en liten remote?
Ja, finns på eBay har jag för mig.
En fullösning är att tejpa fast en sån på en vanlig typ2-kabel. Om den nu tål vatten..
Har inte knappen två uppgifter? 1 att öppna luckan och 2 berätta för bilen att den ska sluta be om soppa så du kan dra ur sladden.
En fulknapp löser nr 1, men om den inte är fysisk kopplat till sladden så funkar inte nr 2.
Edit: med fysisk kopplat menar jag via elektronik, inte tejp.
Jo, och det hänger ju på om du har fob/mobil med dig så bilen låses upp. Då kan laddning avslutas via knapp och kabeln låsas upp. Det finns ingen ”autentisering” i knapp/kablage.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mode 2 kontakt med ”Teslaknapp”

Inlägg av martinot »

SHG skrev:
Har en Clever/BEE väggladdare hemma till min i3’a. Har nu beställt en MX. Någon som vet huruvida man kan byta den befintliga Mode 2 kontakten på laddboxen till en med ”Teslaknappen”? Eller sitter styrelektroniken till knappen i Teslas egen Wall Charger?
Gammalt inlägg, men nyfiken på hur du löste det hela?

Hade/har du laddboxen från Bee med Typ-2-uttag, eller är det varianten från Bee med fast ansluten Typ-2-sladd?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar