Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Apropå HAN-portar:

Energiföretagens branschrekommendation rekommenderar inte RJ45 (HAN) med motiveringen
Med tanke på att Ei idag kräver 26 parametrar och dessutom reglerar att informationen ska skickas ut 'i nära realtid', så faller det norska HAN-förslaget eftersom det inte bedöms som framtidssäkert på grund av begränsad överföringshastighet.
https://www.energiforetagen.se/globalas ... 201912.pdf
Lite misstänksam till varför Energimarknadsinspektionen kräver 26 parametrar i nära realtid ska kunna skickas från privata laddboxar. Kan det bli krav på inrapportering av denna data i framtiden för tex beskattning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bernando skrev:
Apropå HAN-portar:

Energiföretagens branschrekommendation rekommenderar inte RJ45 (HAN) med motiveringen
Med tanke på att Ei idag kräver 26 parametrar och dessutom reglerar att informationen ska skickas ut 'i nära realtid', så faller det norska HAN-förslaget eftersom det inte bedöms som framtidssäkert på grund av begränsad överföringshastighet.
https://www.energiforetagen.se/globalas ... 201912.pdf
Lite misstänksam till varför Energimarknadsinspektionen kräver 26 parametrar i nära realtid ska kunna skickas från privata laddboxar. Kan det bli krav på inrapportering av denna data i framtiden för tex beskattning?
Mycket troligt och det jag misstänker att det hela handlat om hela tiden...
Km-skatt typ fast med finare namn...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Teslasse »

Splfredde skrev:
https://lundgrensel.se/
dstrombe skrev:
Har tänkt beställa en Easee laddbox och en Watty till lantstället, men undrar om någon har ett tips på en installatör i Norrköping/Linköpingstrakten?
https://www.hjulsbroelservice.se/

De installerade vår easee på landet, blev mycket snyggt!
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av subarctic2123 »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Bernando skrev:
Apropå HAN-portar:

Energiföretagens branschrekommendation rekommenderar inte RJ45 (HAN) med motiveringen
Med tanke på att Ei idag kräver 26 parametrar och dessutom reglerar att informationen ska skickas ut 'i nära realtid', så faller det norska HAN-förslaget eftersom det inte bedöms som framtidssäkert på grund av begränsad överföringshastighet.
https://www.energiforetagen.se/globalas ... 201912.pdf
Lite misstänksam till varför Energimarknadsinspektionen kräver 26 parametrar i nära realtid ska kunna skickas från privata laddboxar. Kan det bli krav på inrapportering av denna data i framtiden för tex beskattning?
Mycket troligt och det jag misstänker att det hela handlat om hela tiden...
Km-skatt typ fast med finare namn...
Fast det där gällde väl elmätare för fastigheten, det är ju bra för konsumenten som får kontroll över hur mycket el som förbrukas vid varje tillfälle.

Det gällde väl inte laddboxar som är en enhet bland andra som sitter på elmätaren.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av LarsL »

Watty verkar ju vara ganska dött eller? Behövs ju inte heller något så avancerat för att ge det jag är ute efter. Pulse skulle kunna funka men osäkert när det kommer ut en elmätare med HAN-port så inte riktigt det jag ser som lösning heller.

Easee Equalizer Verkar ju vara den produkten men den kommer inte gå att köpa från EFUEL då de verkar salta sin priser rejält. 15000kr för Easee boxen är verkligen inte rimligt när den finns för under 6000kr från Tibber.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Spyder »

Fick mail häromdagen ang watty, de skrev att de hoppades man kunde börja beställa i september.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Zalman3 »

Den billigaste 11kW laddaren nu är väl Volkswagen laddaren för 4.349kr?
Screenshot_20200830-144726_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Bernando »

LarsL skrev:
Watty verkar ju vara ganska dött eller? Behövs ju inte heller något så avancerat för att ge det jag är ute efter. Pulse skulle kunna funka men osäkert när det kommer ut en elmätare med HAN-port så inte riktigt det jag ser som lösning heller.

Easee Equalizer Verkar ju vara den produkten men den kommer inte gå att köpa från EFUEL då de verkar salta sin priser rejält. 15000kr för Easee boxen är verkligen inte rimligt när den finns för under 6000kr från Tibber.
Easee Equlizer använder också HAN (RJ45), så blir samma problem som med Pulse.

Precis som Spyder har jag också fått info om att Watty kommer tillbaka i september. Innan har de haft ett förbereda-installation-kit, men de har tagit bort den ur webshopen eftersom vanliga Watty kommer så snart.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Rorspjell »

Nu har Tibber fått in Watty, tänkte det kanske är någon som också nappar på den :)
https://tibber.com/se/store/produkt/wat ... ergimatare
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av TobbeTesla »

Jag börjar ångra lite att jag köpte Teslas wall charger, kanske skulle satsat på en smartare laddbox... Har iofs precis by dit elavtalet i ett år, annars hade jag nog provat Tibber och deras rörliga pris.

Värt att sälja Teslas laddare och köpa en smart laddare istället?
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av PapaM »

Vad saknar du för ”smartness”? Ska själv införskaffa box och velar mellan Teslas Wallcharger och att prova Tibber och Easee-boxen.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av TobbeTesla »

PapaM skrev:
Vad saknar du för ”smartness”? Ska själv införskaffa box och velar mellan Teslas Wallcharger och att prova Tibber och Easee-boxen.
Nej jag saknar väl mest framtida möjligheten att smartladda när elpriserna är som lägst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av LarsL »

Har du en Tesla så kan du ansluta den direkt mot Tibber appen. Då styr Tibber så att du laddar när elen är som billigast. Boxen behövs inte för den funktionen.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av TobbeTesla »

LarsL skrev:
Har du en Tesla så kan du ansluta den direkt mot Tibber appen. Då styr Tibber så att du laddar när elen är som billigast. Boxen behövs inte för den funktionen.
Ok behöver man något extra då eller hur styr den boxen? Eller styr den laddningen via bilen? Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av LarsL »

TobbeTesla skrev:
LarsL skrev:
Har du en Tesla så kan du ansluta den direkt mot Tibber appen. Då styr Tibber så att du laddar när elen är som billigast. Boxen behövs inte för den funktionen.
Ok behöver man något extra då eller hur styr den boxen? Eller styr den laddningen via bilen? Bild
Tibber appen styr bilen via appgränsnittet, så den styr alltså bilen direkt precis som du kan göra med Tesla appen. Det borde funka tillräckligt bra för dig om du har en WallBox.
Fördelen med Easee är ju (om man får tag i en Watty) kan balansera energin mot husets övriga förbrukare. Men laddar man när det är som billigast så brukar man också undvika tider då huset drar mycket energi. Så nä egentligen är nog inte Easee värt det om du redan har box.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av TobbeTesla »

LarsL skrev:
TobbeTesla skrev:
LarsL skrev:
Har du en Tesla så kan du ansluta den direkt mot Tibber appen. Då styr Tibber så att du laddar när elen är som billigast. Boxen behövs inte för den funktionen.
Ok behöver man något extra då eller hur styr den boxen? Eller styr den laddningen via bilen? Bild
Tibber appen styr bilen via appgränsnittet, så den styr alltså bilen direkt precis som du kan göra med Tesla appen. Det borde funka tillräckligt bra för dig om du har en WallBox.
Fördelen med Easee är ju (om man får tag i en Watty) kan balansera energin mot husets övriga förbrukare. Men laddar man när det är som billigast så brukar man också undvika tider då huset drar mycket energi. Så nä egentligen är nog inte Easee värt det om du redan har box.
Tack för tipset Bild
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av chaffis75 »

TobbeTesla skrev:
LarsL skrev:
TobbeTesla skrev:
LarsL skrev:
Har du en Tesla så kan du ansluta den direkt mot Tibber appen. Då styr Tibber så att du laddar när elen är som billigast. Boxen behövs inte för den funktionen.
Ok behöver man något extra då eller hur styr den boxen? Eller styr den laddningen via bilen? Bild
Tibber appen styr bilen via appgränsnittet, så den styr alltså bilen direkt precis som du kan göra med Tesla appen. Det borde funka tillräckligt bra för dig om du har en WallBox.
Fördelen med Easee är ju (om man får tag i en Watty) kan balansera energin mot husets övriga förbrukare. Men laddar man när det är som billigast så brukar man också undvika tider då huset drar mycket energi. Så nä egentligen är nog inte Easee värt det om du redan har box.
Tack för tipset Bild
Watty har ju börjat dyka upp, jag köpte en I förra veckan men har hört de är slut igen.. Men nu måste de ju komma i lager ganska snabbt igen om produktionen är igång.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Watty har ju börjat dyka upp, jag köpte en I förra veckan men har hört de är slut igen.. Men nu måste de ju komma i lager ganska snabbt igen om produktionen är igång.
Vi får hoppas.

Annars har de ju den de kalkar Pulse vilken är mer prisvärd (nästan ”gratis” om man fått en bonus). Tyvärr kräver den en ny elmätare som kan komma nu eller om 5 år, Vattenfall vet inte riktigt :roll: Det går inte heller att beställa den i för tid.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Watty har ju börjat dyka upp, jag köpte en I förra veckan men har hört de är slut igen.. Men nu måste de ju komma i lager ganska snabbt igen om produktionen är igång.
Vi får hoppas.

Annars har de ju den de kalkar Pulse vilken är mer prisvärd (nästan ”gratis” om man fått en bonus). Tyvärr kräver den en ny elmätare som kan komma nu eller om 5 år, Vattenfall vet inte riktigt :roll: Det går inte heller att beställa den i för tid.
Jo jag tittade på den också men eon kunde inte lämna några besked när de kan ge mig en sådan mätare så jag valde watty där man inte är beroende av elbolaget.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av martinot »

Är du (eller för den delen andra som läser tråden) nöjd med Watty?

Tänker nog byta till Tibber, och tänkte mig att sätta upp en Easee-box med Watty (verkar som bägge går att få laddbidrag för, och behöver verkligen lastbalansering/övervakning om man skall ladda två bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av Rorspjell »

martinot skrev:
Är du (eller för den delen andra som läser tråden) nöjd med Watty?

Tänker nog byta till Tibber, och tänkte mig att sätta upp en Easee-box med Watty (verkar som bägge går att få laddbidrag för, och behöver verkligen lastbalansering/övervakning om man skall ladda två bilar).
För min del fungerar det, huvudsäkringen har inte gått ännu :) Är dock lite ostabilt att läsa av den via appen, ska testa koppla med kabel istället för wifi då uppkopplingen är lite svajig där ute i garaget.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av PapaM »

Går det att köpa Wall Connector i någon fysisk Teslabutik/serviceställe i Stockholmsområdet? Behöver ha tag på en till slutet av nästa vecka.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av gnutten »

TobbeTesla skrev:
PapaM skrev:
Vad saknar du för ”smartness”? Ska själv införskaffa box och velar mellan Teslas Wallcharger och att prova Tibber och Easee-boxen.
Nej jag saknar väl mest framtida möjligheten att smartladda när elpriserna är som lägst.
Elpriset är som lägst på natten så ladda då så är det löst ;) Skämt å sido, man kanske missar något prisminimum då och då genom att starta nån timme för tidigt tex men det måste vara marginellt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av LarsL »

gnutten skrev:
TobbeTesla skrev:
PapaM skrev:
Vad saknar du för ”smartness”? Ska själv införskaffa box och velar mellan Teslas Wallcharger och att prova Tibber och Easee-boxen.
Nej jag saknar väl mest framtida möjligheten att smartladda när elpriserna är som lägst.
Elpriset är som lägst på natten så ladda då så är det löst ;) Skämt å sido, man kanske missar något prisminimum då och då genom att starta nån timme för tidigt tex men det måste vara marginellt.
Det behövs ingen box för att Tibber ska kunna styra laddningen i Teslan till de tider, det sköts via appen. Ser inget konstigt med att fler elbolag skulle titta på en sådan lösning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Söker prisvärd 11kW laddbox inkl installation

Inlägg av heldiggrisen »

gnutten skrev:
TobbeTesla skrev:
PapaM skrev:
Vad saknar du för ”smartness”? Ska själv införskaffa box och velar mellan Teslas Wallcharger och att prova Tibber och Easee-boxen.
Nej jag saknar väl mest framtida möjligheten att smartladda när elpriserna är som lägst.
Elpriset är som lägst på natten så ladda då så är det löst ;) Skämt å sido, man kanske missar något prisminimum då och då genom att starta nån timme för tidigt tex men det måste vara marginellt.
Sen måste man ha timdebitering. Annars får man betala raka medelvärdet av spotpriset för alla timmar i månaden, och då spelar det ingen roll när du laddar.
Skriv svar