Typ 2 uttag ute

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Typ 2 uttag ute

Inlägg av Spyder »

Någon här som vet av någon som säljer en laddlösning där ett typ 2 uttag som man kan sätta ute, alternativt i väggen, och dra kabel in till laddbox inne och där ha en typ 2 handske?
Min tanke är att kunna använda denna lösning så att när bilen är i garaget bara ha en vanlig laddkabel från boxen till bilen, men att när man ska ladda ute koppla in den andra handsken i laddboxen och aktivera uttaget ute och sedan flytta ut laddkabeln (har en lös med Teslaknapp som fungerar bra) och koppla in bilen den vägen.
Vad tror ni, skulle detta fungera?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Svenssons »

Spyder skrev:
Någon här som vet av någon som säljer en laddlösning där ett typ 2 uttag som man kan sätta ute, alternativt i väggen, och dra kabel in till laddbox inne och där ha en typ 2 handske?
Min tanke är att kunna använda denna lösning så att när bilen är i garaget bara ha en vanlig laddkabel från boxen till bilen, men att när man ska ladda ute koppla in den andra handsken i laddboxen och aktivera uttaget ute och sedan flytta ut laddkabeln (har en lös med Teslaknapp som fungerar bra) och koppla in bilen den vägen.
Vad tror ni, skulle detta fungera?
Typ 2-kablar är gjorda för att inte förlängas. Bästa lösningen kanske är att ha en laddbox med dubbla kablar/uttag. Den ena har du inne och den andra ser du till att ha ute. Ett annat alternativ är att ha två laddboxar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Spyder »

Vi kanske pratar en meter eller så, är det så känsligt?
Tycker en lösning för detta borde tas fram då jag tror det är ganska vanligt för de som har garage, att vilja ladda bilen både ute och inne.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Svenssons »

Spyder skrev:
Vi kanske pratar en meter eller så, är det så känsligt?
Tycker en lösning för detta borde tas fram då jag tror det är ganska vanligt för de som har garage, att vilja ladda bilen både ute och inne.
Spelar ingen roll om det är en decimeter eller tio meter. Det är själva skarvningen som man vill undvika. Finns det skarvning så finns det risk för ljusbågar förutom ökad risk med slitning av själva skarven.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Kolbackx »

En lucka genom garaget där du kan dra in/ut kabeln för att slippa dubbla laddboxar?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av bonath »

Kolbackx skrev:
En lucka genom garaget där du kan dra in/ut kabeln för att slippa dubbla laddboxar?

Så har jag löst det. Långa kabeln på WC, funkar kanon... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Daven »

https://evchargeplus.com/sv/shop/forlan ... -3-fas-5m/

Dock är den bara 1 fas men borde finna 3 fas.
Jag vet dock inte om det funkar men antar att det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av taliz »

Varför inte helt enkelt använda den korta kabeln inne, och köpa en ny lång som du drar ut?
Sen byter du bara kabel i laddboxen beroende på var du laddar.
Slipper du krångla med förlängning och att flytta kablar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av Spyder »

Daven skrev:
https://evchargeplus.com/sv/shop/forlan ... -3-fas-5m/

Dock är den bara 1 fas men borde finna 3 fas.
Jag vet dock inte om det funkar men antar att det?
Tack för länken

Det där var ju väldigt nära hur jag tänkte mig att det skulle kunna se ut, förutom 3fas då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Typ 2 uttag ute

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Varför inte helt enkelt använda den korta kabeln inne, och köpa en ny lång som du drar ut?
Sen byter du bara kabel i laddboxen beroende på var du laddar.
Slipper du krångla med förlängning och att flytta kablar.
Tror detta är den smartaste och billigaste lösningen.

Alternativt köpa en till box att sätta ute (och låta NV betala hälften av kostnaden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar