Tesla Wall charger ver.3

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av heldiggrisen »

Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
C4760C6B-DDB6-43AC-B7F6-5B7A8B7CAF78.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av HelectriC »

Ok, porslinssäkringar ja :D Har jag inte sett på år och dag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av vigge50 »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
C4760C6B-DDB6-43AC-B7F6-5B7A8B7CAF78.jpeg
Självklart finns det högre säkring än 16A, men även om du hade haft boxen säkrad till 48A enfas så undrar jag om de europeiska Teslorna skulle kunna ta allt?
Ni som har bättre koll, har bilarna möjlighet att dela upp strömmen på tre faser och därmed ladda 11 kW? Vet att den gör så om du laddar enfas 32A men går det även med enfas 48 A?
Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
Ort: Göteborg

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av BossePedal »

Nån som har någon aning om när Wall Connector Gen 3 kommer till Europa/Sverige?

Jag o sambon har köpt en Model 3 för ett tag sedan o laddar hemma med UMC på 7A.
Känns som Gen 3 Wall Connectorn har massa godsaker för framtiden, så det känns dumt att köpa en Gen 2 om Gen 3 är runt hörnet.
Samtidigt är det kanske dumt att jämt ladda med UMC...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...

Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a

PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.
Det var ganska mycket. Blir inte nätaslutningsavgiften rätt dyr?

Vad använder in alla effekt till?

Vi har hyfsat stort Swimspa (ofta värmt till runt 35 grader, även på vinter), värmepanna och vattenpanna på el, och 16A Tesla WC, och klarar oss på 25A.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av Svenssons »

En amerikansk WallConnector har bara en fas. Kan visserligen matas med 48A eller mer i strömstyrka men det kräver att man har så pass hög huvudsäkring hemma vilket man i Sverige nästan aldrig har. Vanligast är 16A eller 20A, ibland 25A.

Detta spelar dock mindre roll eftersom laddaren i Model 3 tar max 16 A per fas. Dock kan väl Model 3 likt S/X fördela effekten till två fasladdare ifall laddboxen/WallConnector ger mer än 16A.

En amerikansk WallConnector skulle alltså teoretiskt kunna ge 7,4 kW under förutsättningen att man har en huvudsäkring på 32A och man kan ta all ström från en fas (inga andra laster på den fasen). Sannolikt så har man inte möjlighet att ta ut mycket mer än 16A på en fas ens om man har 20A som huvudsäkring. Det ger 3,7 kW mot tre gånger så mycket med en trefas-laddbox.

Det går inte få 11 kW ens i teorin från en amerikansk WC kopplad till en europeisk bil. WallConnectorn är inte laddaren, laddaren sitter i bilen. WallConnectorn skickar bara vidare strömmen den får från anslutningen till bilen och den amerikanska kan bara skicka en fas mot den europeiska som kan skicka tre faser. Den amerikanska kan visserligen ta högre strömstyrka än den europeiska som max kan ta 32A men dels kan de europeiska bilarna inte ta mer än 16A per fas och max kombinera en fas på 32A till två av bilens ombordladdare, dvs max 2*16A och dels så ligger svensk huvudsäkring oftast på mycket lägre än 32A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla Wall charger ver.3

Inlägg av LasseTM »

Tycker ni är negativa, köp en gen 3 från USA, importera en amerikans M3 och bygg sedan en egen 1-fas generator som drivs av 3 fas så får du ju mycket högre ström.
Med 16A och 3 fas och 90% verkningsgrad får du i alla fall 43A :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar