Tesla Wall charger ver.3
Moderator: Redaktion
Tesla Wall charger ver.3
Hej och tack för tipps och goda råd..
Överväger starkt att importera en Wall Charger ver.3
Har vi några som har erfarenhet av importer från USA? Går den att beställa genom Tesla.Swe. Och slippa tull mm.?
Tacksam för svar
Vh Micke
Överväger starkt att importera en Wall Charger ver.3
Har vi några som har erfarenhet av importer från USA? Går den att beställa genom Tesla.Swe. Och slippa tull mm.?
Tacksam för svar
Vh Micke
Re: Tesla Wall charger ver.3
Tesla har olika anslutningar för laddning i usa och Europa så det är helt meningslöst, du kommer inte kunna använda den.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Wall charger ver.3
Importera en amerikansk bil också så löser det sig
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla Wall charger ver.3
Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Wall charger ver.3
Importera ett amerikanskt elnät också så löser det sig.Svenssons skrev:Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Wall charger ver.3
I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)Svenssons skrev:Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf
Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Re: Tesla Wall charger ver.3
Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.heldiggrisen skrev:I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)Svenssons skrev:Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf
Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Wall charger ver.3
Det var därför jag slängde med ”i teorin”.Svenssons skrev:Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.heldiggrisen skrev:I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)Svenssons skrev:Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf
Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Eon låter mig säkra upp till 63A, men jag får nog vara med att kosta utbyggnaden av elnätet, så ingen billig sak.
Re: Tesla Wall charger ver.3
Det var därför jag slängde in "lär"... Sedan lär du inte heller kunna få 240V i Sverige.heldiggrisen skrev:Det var därför jag slängde med ”i teorin”.Svenssons skrev:Vilken privatbostad har tillgång till 48A? Visst kan man ha både 32A och 64A men troligen så ha man valt dessa huvudsäkringar för att det är nödvändigt till verksamheten man driver. Man väljer inte en mycket högre huvudströmbrytare än nödvändigt eftersom det kostar rejält mycket mer.heldiggrisen skrev:I teorin ska du få ut 11,5kW på 240V 48A. (60A huvudsäkring)Svenssons skrev:Nja, problem i andra änden också.. De har inte trefas 230V i USA så du lär bara kunna leverera enfas 230V med mellan 16V-20V som mest. Dvs en tredjedel mot europeisk Wall Connector.Gustafsson skrev:Importera en amerikansk bil också så löser det sig
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... Manual.pdf
Kostsamt, men det är i teorin möjlig.
Sen är frågan om 20000kr extra i året i elnätskostnad är värd det?
Eon låter mig säkra upp till 63A, men jag får nog vara med att kosta utbyggnaden av elnätet, så ingen billig sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Wall charger ver.3
Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Re: Tesla Wall charger ver.3
Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Wall charger ver.3
Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.Svenssons skrev:Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
AC ska det vara ja, förlåt.
Re: Tesla Wall charger ver.3
Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.heldiggrisen skrev:Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.Svenssons skrev:Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
AC ska det vara ja, förlåt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Wall charger ver.3
Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)HelectriC skrev:Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.heldiggrisen skrev:Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.Svenssons skrev:Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
AC ska det vara ja, förlåt.
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
Re: Tesla Wall charger ver.3
Ok, porslinssäkringar ja Har jag inte sett på år och dag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla Wall charger ver.3
Självklart finns det högre säkring än 16A, men även om du hade haft boxen säkrad till 48A enfas så undrar jag om de europeiska Teslorna skulle kunna ta allt?heldiggrisen skrev:Det är jag som inte förstår varför man i teorin inte kan få 11kW enfasladdning med Teslas WC gen 3. (Amerikanska versionen)HelectriC skrev:Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.heldiggrisen skrev:Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.Svenssons skrev:Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
AC ska det vara ja, förlåt.
I min värld så ger 230V med 48A 11kW(kräver sannolikt 63A huvudsäkring), men om inte högre säkring än 16A finns i Sverige, så förstår jag varför.
I Norge vet jag att minst 25A finns, och den är gul (gamla porslinstypen)
Ni som har bättre koll, har bilarna möjlighet att dela upp strömmen på tre faser och därmed ladda 11 kW? Vet att den gör så om du laddar enfas 32A men går det även med enfas 48 A?
- BossePedal
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
- Ort: Göteborg
Re: Tesla Wall charger ver.3
Nån som har någon aning om när Wall Connector Gen 3 kommer till Europa/Sverige?
Jag o sambon har köpt en Model 3 för ett tag sedan o laddar hemma med UMC på 7A.
Känns som Gen 3 Wall Connectorn har massa godsaker för framtiden, så det känns dumt att köpa en Gen 2 om Gen 3 är runt hörnet.
Samtidigt är det kanske dumt att jämt ladda med UMC...
Jag o sambon har köpt en Model 3 för ett tag sedan o laddar hemma med UMC på 7A.
Känns som Gen 3 Wall Connectorn har massa godsaker för framtiden, så det känns dumt att köpa en Gen 2 om Gen 3 är runt hörnet.
Samtidigt är det kanske dumt att jämt ladda med UMC...
Re: Tesla Wall charger ver.3
Det var ganska mycket. Blir inte nätaslutningsavgiften rätt dyr?HelectriC skrev:Vad menar du med gul 25A? Jag har 63A huvudsäkring hemma. 32A till WC.heldiggrisen skrev:Nu tror jag att jag förstår vad du menar; finns inte högre än 16A i Sverige? I Norge har vi som jag minns ”gul” 25A, men jag kan ta fel, jag trodde det fanns högre än 16.Svenssons skrev:Det finns men den kan sannolikt enbart ge enfas eftersom WallConnectorn är enfas så då är man tillbaka till max 16A enfas, dvs knappt 3,7 kW, för Model 3...heldiggrisen skrev:Ja förlåt, men boxen stödjer 230V, och med 48A (som är Max vad boxen stödjer) så kan man ladda 11kW som är Max vad M3 (och nya MX/MS) kan via DC.
Då er det bara USA/EU adapter som fattas, om det ens finns?
Typ fast inte exakt denna
https://www.evchargeking.com/en/us-tesl ... dapter-32a
PS AC och inte DC, växelström och inte likström.
AC ska det vara ja, förlåt.
Vad använder in alla effekt till?
Vi har hyfsat stort Swimspa (ofta värmt till runt 35 grader, även på vinter), värmepanna och vattenpanna på el, och 16A Tesla WC, och klarar oss på 25A.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Wall charger ver.3
En amerikansk WallConnector har bara en fas. Kan visserligen matas med 48A eller mer i strömstyrka men det kräver att man har så pass hög huvudsäkring hemma vilket man i Sverige nästan aldrig har. Vanligast är 16A eller 20A, ibland 25A.
Detta spelar dock mindre roll eftersom laddaren i Model 3 tar max 16 A per fas. Dock kan väl Model 3 likt S/X fördela effekten till två fasladdare ifall laddboxen/WallConnector ger mer än 16A.
En amerikansk WallConnector skulle alltså teoretiskt kunna ge 7,4 kW under förutsättningen att man har en huvudsäkring på 32A och man kan ta all ström från en fas (inga andra laster på den fasen). Sannolikt så har man inte möjlighet att ta ut mycket mer än 16A på en fas ens om man har 20A som huvudsäkring. Det ger 3,7 kW mot tre gånger så mycket med en trefas-laddbox.
Det går inte få 11 kW ens i teorin från en amerikansk WC kopplad till en europeisk bil. WallConnectorn är inte laddaren, laddaren sitter i bilen. WallConnectorn skickar bara vidare strömmen den får från anslutningen till bilen och den amerikanska kan bara skicka en fas mot den europeiska som kan skicka tre faser. Den amerikanska kan visserligen ta högre strömstyrka än den europeiska som max kan ta 32A men dels kan de europeiska bilarna inte ta mer än 16A per fas och max kombinera en fas på 32A till två av bilens ombordladdare, dvs max 2*16A och dels så ligger svensk huvudsäkring oftast på mycket lägre än 32A.
Detta spelar dock mindre roll eftersom laddaren i Model 3 tar max 16 A per fas. Dock kan väl Model 3 likt S/X fördela effekten till två fasladdare ifall laddboxen/WallConnector ger mer än 16A.
En amerikansk WallConnector skulle alltså teoretiskt kunna ge 7,4 kW under förutsättningen att man har en huvudsäkring på 32A och man kan ta all ström från en fas (inga andra laster på den fasen). Sannolikt så har man inte möjlighet att ta ut mycket mer än 16A på en fas ens om man har 20A som huvudsäkring. Det ger 3,7 kW mot tre gånger så mycket med en trefas-laddbox.
Det går inte få 11 kW ens i teorin från en amerikansk WC kopplad till en europeisk bil. WallConnectorn är inte laddaren, laddaren sitter i bilen. WallConnectorn skickar bara vidare strömmen den får från anslutningen till bilen och den amerikanska kan bara skicka en fas mot den europeiska som kan skicka tre faser. Den amerikanska kan visserligen ta högre strömstyrka än den europeiska som max kan ta 32A men dels kan de europeiska bilarna inte ta mer än 16A per fas och max kombinera en fas på 32A till två av bilens ombordladdare, dvs max 2*16A och dels så ligger svensk huvudsäkring oftast på mycket lägre än 32A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Wall charger ver.3
Tycker ni är negativa, köp en gen 3 från USA, importera en amerikans M3 och bygg sedan en egen 1-fas generator som drivs av 3 fas så får du ju mycket högre ström.
Med 16A och 3 fas och 90% verkningsgrad får du i alla fall 43A
Med 16A och 3 fas och 90% verkningsgrad får du i alla fall 43A
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket