Funkar Teslas WC till andra märken?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av RagWal »

För att svara på frågan som TS ställde: JA

Dock måste på nuvarande WC brytaren (SW2) under skalet vid installation ställas i NER-läge. Annars funkar den bara mot Teslor.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av wannabee »

Klintan skrev:
Easee Home med kostar med TCS-rabatt 6495 kr inkl moms. Heidelberg landar på runt 5180 kr enligt din uppgift (500 EUR). Ser inte att det är dubbelt så dyrt.
Gillar Easee då den har stöd för lastbalansering mellan upp till tre boxar utan extra kabeldragning, esim och wifi för fjärrstyrning via app. Går att kontrollera via API. Tycker det kan vara värt prisskillnaden.
Behöver inte Easee den där laddkabeln också som kostar 2295kr extra?

Heidelberg har inbyggd fast kabel i tre olika längder. Jag valde 7 meter, finns kortare också då blir boxen billigare.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

wannabee skrev:
Klintan skrev:
Easee Home med kostar med TCS-rabatt 6495 kr inkl moms. Heidelberg landar på runt 5180 kr enligt din uppgift (500 EUR). Ser inte att det är dubbelt så dyrt.
Gillar Easee då den har stöd för lastbalansering mellan upp till tre boxar utan extra kabeldragning, esim och wifi för fjärrstyrning via app. Går att kontrollera via API. Tycker det kan vara värt prisskillnaden.
Behöver inte Easee den där laddkabeln också som kostar 2295kr extra?

Heidelberg har inbyggd fast kabel i tre olika längder. Jag valde 7 meter, finns kortare också då blir boxen billigare.
Sladd följer ofta med när du köper bilen.
Men om du vill ha egen sladd til boxen, så får du köpa till.
Kollade hemsidan till Heidelberg nu, snygg box, men enda boxen de sålde till Sverige är "EU-boxen" till €595. Det verkar också vara en "dumbox" utan varken wifi eller app lik Tesla WC?
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av patohr »

Jag har en Easee laddbox och är väldigt nöjd. Funderade på Teslas WC först men det slutade med en Easee.

Men det som övervägde att det blev en Easee var att kabeln inte är "fast" i boxen. Vilket gör att du kan byta ut kabeln om den slits eller om det kommer ny standard en vacker dag.
Sen tycker jag det är en stor fördel med en "Smart" laddbox att jag i mitt fall kan koppla upp den till Tibber och ladda när det är som billigast.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av wannabee »

heldiggrisen skrev:
wannabee skrev:
Klintan skrev:
Easee Home med kostar med TCS-rabatt 6495 kr inkl moms. Heidelberg landar på runt 5180 kr enligt din uppgift (500 EUR). Ser inte att det är dubbelt så dyrt.
Gillar Easee då den har stöd för lastbalansering mellan upp till tre boxar utan extra kabeldragning, esim och wifi för fjärrstyrning via app. Går att kontrollera via API. Tycker det kan vara värt prisskillnaden.
Behöver inte Easee den där laddkabeln också som kostar 2295kr extra?

Heidelberg har inbyggd fast kabel i tre olika längder. Jag valde 7 meter, finns kortare också då blir boxen billigare.
Sladd följer ofta med när du köper bilen.
Men om du vill ha egen sladd til boxen, så får du köpa till.
Kollade hemsidan till Heidelberg nu, snygg box, men enda boxen de sålde till Sverige är "EU-boxen" till €595. Det verkar också vara en "dumbox" utan varken wifi eller app lik Tesla WC?
Får man en sladd med bilen, så kan man ju låta den ligga kvar i bilen för att ha den beredd vid andra tillfällen.

Jag köpte min här https://www.store-charge.com/wallbox/29 ... =HB-04-071 470 euro nu men troligen räknas momsen om och det tillkommer frakt, se mitt inlägg nedan.

viewtopic.php?f=61&t=21831&p=443610&hil ... ox#p443610
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av PappaS »

RagWal skrev:
För att svara på frågan som TS ställde: JA

Dock måste på nuvarande WC brytaren (SW2) under skalet vid installation ställas i NER-läge. Annars funkar den bara mot Teslor.
Tack!

Och tack alla andra för bra och givande svar!
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Rorspjell »

Köpte en sån här idag https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/. Vill själv ha knappen för luckan så det får väl kosta lite extra.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av PappaS »

[JM] skrev:
PappaS skrev:
Tjenare,

Väntar snart leverans av första Teslan och hade väl från början bara tänkt ladda på jobbet och jag bor 200m från en SC men känner att jag nog ändå vill ha en box hemma. Ser här på forumet att många köper laddboxar från andra tillverkare. Oftast är dessa dyrare än Teslas egen så min fråga är varför? Går det inte att ladda andra elbilar med Teslas box (om man nu byter märke i framtiden). Eller är det någon annan nackdel med Teslas box?

Tack på förhand för svar!
Tänk på att DC-laddning på SuC sliter på batteriet mer än AC-laddning så du bör nog ladda hemma ändå. Även om det bara är 200m till en SuC...

Sant, tänkte inte på det trots att jag faktislt läst det tidigare. Tack för påminnelsen.
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av kenjon »

Rorspjell skrev:
Köpte en sån här idag https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/. Vill själv ha knappen för luckan så det får väl kosta lite extra.
Jag saknar inte knappen, jag trycker bara lätt på luckan, så öppnas den. Fast när man ska koppla bort den... då kan den vara bra att ha.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Jag trycker ju bara på knappen på handsken nu när jag vill ha loss sladden. Menar du att denna inte gör samma sak som den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Jag trycker ju bara på knappen på handsken nu. Menar du att denna inte gör samma sak som den?
För att öppna laddporten så är det som en fjärrkontroll. För att lossa på kabeln så sker nog kommunikationen direkt i kabeln med bilen. Vill man så kan man ju fixa laddportsknapp själv:

https://github.com/mstegen/Open-Chargeport

Det är troligen den som ligger till grund för knappen som är länkad. Det är i alla fall en PolyCase FB-20 eller FB-25 som är på bild.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Vilken signal skickar den genom kabel? Avbrott eller motstånd på någon signalkabel?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av 12man »

Har märkt att hos Lidl med "ABB laddare" när jag stänger av laddningen på "stolpen" så lossnar sladden från bilen

om man sätter en brytare i serie på pp/cp, vad händer då? (de tunna stiften överst i t2 kontakten)

bara jag?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vilken signal skickar den genom kabel? Avbrott eller motstånd på någon signalkabel?
Det sker ju en kommunikation mellan laddare och bil om SOC, effekt och när laddningen kan starta. Gissar att det är kommunikation om att laddningen skall avbrytas. Det är ju först när det inte går någon effekt som det går att dra ut kabeln så det är efter laddningen avslutats som upplåsningen sker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

Det finns DIY för att lösa båda:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4883821/
CF71E64C-2D8E-4308-96FF-F28AA8853B5D.jpeg
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av PappaS »

RagWal skrev:
För att svara på frågan som TS ställde: JA

Dock måste på nuvarande WC brytaren (SW2) under skalet vid installation ställas i NER-läge. Annars funkar den bara mot Teslor.
Tack, den lilla grejen är ju bra att veta!
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:
Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Det kan vara smart att låta någon annan göra den installationen då du får 50% upptill 20000kr i bidrag för den delen. Tydligt och enkelt på egen faktura.

Antingen ber du om ett rör ut till platsen så får box installatören dra tillräcklig ledning ut tillplatsen.

Om elektrikern ska dra ledningar så dimensionera efter vad huvudsäkringen klarar eller minst 22kW. Anledningen är att det ju kan tänkas i framtiden att du vill ha fler boxar på samma plats och att du då kan komma att dra mer ström. Easee och Tibber kan ju styra laddningen så att man drar allt när priserna är låga och då är det bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt. Det negativa här är ju att det blir dyrt direkt om man över dimensionerar. Bättre då att lägga ett rör och dra en mindre kabel typ 11kW.

Talar inte här om dimensioner då det är något elektrikern ska veta och dimensionera.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

LarsL skrev:
Delpiero skrev:
Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Det kan vara smart att låta någon annan göra den installationen då du får 50% upptill 20000kr i bidrag för den delen. Tydligt och enkelt på egen faktura.

Antingen ber du om ett rör ut till platsen så får box installatören dra tillräcklig ledning ut tillplatsen.

Om elektrikern ska dra ledningar så dimensionera efter vad huvudsäkringen klarar eller minst 22kW. Anledningen är att det ju kan tänkas i framtiden att du vill ha fler boxar på samma plats och att du då kan komma att dra mer ström. Easee och Tibber kan ju styra laddningen så att man drar allt när priserna är låga och då är det bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt. Det negativa här är ju att det blir dyrt direkt om man över dimensionerar. Bättre då att lägga ett rör och dra en mindre kabel typ 11kW.

Talar inte här om dimensioner då det är något elektrikern ska veta och dimensionera.
Tack för svar.
Men hänger inte med riktigt, 11kw eller 22kw?

Huvudsäkringen kommer vara 20.

Det ska användas som fritidshus så vill absolut inte överarbeta. Enklast möjligt är det som gäller.

Eftersom elektrikern inte ska göra slutinstallationen så är han inte så intresserad av långa samtal med tips och råd utan han vill ha svart på vitt vad han ska göra medan huset ändå byggs.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av 12man »

Be elektrikern dra ett 32mm vp rör från centralen till där du ska ha laddaren, ev 25mm om han har svårt med 32mm
Då kan du dra resten av kostnaden enl ovan
ms 76132 "Eleamore"
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Hänger inte riktigt med, menar ni att jag bara ska be första elektrikern att dra ett tomt rör så ska andra elektrikern fixa resten sen?

Jag säger 32 eller 25mm rör bara i detta skedet?


Annars är det 11kw som gäller?

Men förstår inte vad fyrakvadrat och sexkvadrat ens innebär?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av ChristerSjo »

kvadrat på kabeln beskriver hur många ampere de klarar av. Ju högre tal desto grövre kabel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Vi kan inte tipsa en elektriker om vilken kvadrat han ska ha på ledningarna. Men rent generellt så gäller 2,5^2 mm för 16A vilket med 3-fas ger 11kW. Ska du upp till 22 kW tror jag du måste ha 6^2 mm då det drar 32A. Men som sagt det är sånt här man har elektriker till, det är liksom deras jobb, du ska bara behöva säga att du vill dra tex 11kW på 3-fas.

Ett rör är som sagt verkligen att rekommendera och sedan låta laddbox leverantören dra rätt dimension på ledningar. Kan han inte dra rör så får du bestämma om du ska ha en box eller fler (i framtiden) och då välja mellan 16A eller 32A 3-fas.
Skriv svar