Funkar Teslas WC till andra märken?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Jag trycker ju bara på knappen på handsken nu när jag vill ha loss sladden. Menar du att denna inte gör samma sak som den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Går ju köpa en lös knapp som man kan hänga på sladden, eller nått sånt.
https://www.evservice.eu/chargeport-opener-tesla

Fördelen med Easee är att den har Wifi och appstyrning som gör att det går att koppla ihop den med tex Tibber vilket gör att det går att styra emot husets övriga förbrukning. Tyvärr finns ju inte de prylarna, Watty, i lager nu och alternativet Pulse funkar inte hos alla. Hade Tesla haft WiFi och appstöd så hade den vara mer attraktiv.
Lös knapp öppnar enbart på luckan, ska du få loss sladden måste du in i bilen För att avsluta laddningen. Köper du en av de två sladdarna med teslaknapp som brukas länkas här på TCS, så får du tillgång till båda fördelarna, alternativt Tesla WC.
Jag trycker ju bara på knappen på handsken nu. Menar du att denna inte gör samma sak som den?
För att öppna laddporten så är det som en fjärrkontroll. För att lossa på kabeln så sker nog kommunikationen direkt i kabeln med bilen. Vill man så kan man ju fixa laddportsknapp själv:

https://github.com/mstegen/Open-Chargeport

Det är troligen den som ligger till grund för knappen som är länkad. Det är i alla fall en PolyCase FB-20 eller FB-25 som är på bild.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Vilken signal skickar den genom kabel? Avbrott eller motstånd på någon signalkabel?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av 12man »

Har märkt att hos Lidl med "ABB laddare" när jag stänger av laddningen på "stolpen" så lossnar sladden från bilen

om man sätter en brytare i serie på pp/cp, vad händer då? (de tunna stiften överst i t2 kontakten)

bara jag?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vilken signal skickar den genom kabel? Avbrott eller motstånd på någon signalkabel?
Det sker ju en kommunikation mellan laddare och bil om SOC, effekt och när laddningen kan starta. Gissar att det är kommunikation om att laddningen skall avbrytas. Det är ju först när det inte går någon effekt som det går att dra ut kabeln så det är efter laddningen avslutats som upplåsningen sker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

Det finns DIY för att lösa båda:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4883821/
CF71E64C-2D8E-4308-96FF-F28AA8853B5D.jpeg
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av PappaS »

RagWal skrev:
För att svara på frågan som TS ställde: JA

Dock måste på nuvarande WC brytaren (SW2) under skalet vid installation ställas i NER-läge. Annars funkar den bara mot Teslor.
Tack, den lilla grejen är ju bra att veta!
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:
Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Det kan vara smart att låta någon annan göra den installationen då du får 50% upptill 20000kr i bidrag för den delen. Tydligt och enkelt på egen faktura.

Antingen ber du om ett rör ut till platsen så får box installatören dra tillräcklig ledning ut tillplatsen.

Om elektrikern ska dra ledningar så dimensionera efter vad huvudsäkringen klarar eller minst 22kW. Anledningen är att det ju kan tänkas i framtiden att du vill ha fler boxar på samma plats och att du då kan komma att dra mer ström. Easee och Tibber kan ju styra laddningen så att man drar allt när priserna är låga och då är det bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt. Det negativa här är ju att det blir dyrt direkt om man över dimensionerar. Bättre då att lägga ett rör och dra en mindre kabel typ 11kW.

Talar inte här om dimensioner då det är något elektrikern ska veta och dimensionera.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

LarsL skrev:
Delpiero skrev:
Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Det kan vara smart att låta någon annan göra den installationen då du får 50% upptill 20000kr i bidrag för den delen. Tydligt och enkelt på egen faktura.

Antingen ber du om ett rör ut till platsen så får box installatören dra tillräcklig ledning ut tillplatsen.

Om elektrikern ska dra ledningar så dimensionera efter vad huvudsäkringen klarar eller minst 22kW. Anledningen är att det ju kan tänkas i framtiden att du vill ha fler boxar på samma plats och att du då kan komma att dra mer ström. Easee och Tibber kan ju styra laddningen så att man drar allt när priserna är låga och då är det bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt. Det negativa här är ju att det blir dyrt direkt om man över dimensionerar. Bättre då att lägga ett rör och dra en mindre kabel typ 11kW.

Talar inte här om dimensioner då det är något elektrikern ska veta och dimensionera.
Tack för svar.
Men hänger inte med riktigt, 11kw eller 22kw?

Huvudsäkringen kommer vara 20.

Det ska användas som fritidshus så vill absolut inte överarbeta. Enklast möjligt är det som gäller.

Eftersom elektrikern inte ska göra slutinstallationen så är han inte så intresserad av långa samtal med tips och råd utan han vill ha svart på vitt vad han ska göra medan huset ändå byggs.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av 12man »

Be elektrikern dra ett 32mm vp rör från centralen till där du ska ha laddaren, ev 25mm om han har svårt med 32mm
Då kan du dra resten av kostnaden enl ovan
ms 76132 "Eleamore"
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Hänger inte riktigt med, menar ni att jag bara ska be första elektrikern att dra ett tomt rör så ska andra elektrikern fixa resten sen?

Jag säger 32 eller 25mm rör bara i detta skedet?


Annars är det 11kw som gäller?

Men förstår inte vad fyrakvadrat och sexkvadrat ens innebär?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av ChristerSjo »

kvadrat på kabeln beskriver hur många ampere de klarar av. Ju högre tal desto grövre kabel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av LarsL »

Vi kan inte tipsa en elektriker om vilken kvadrat han ska ha på ledningarna. Men rent generellt så gäller 2,5^2 mm för 16A vilket med 3-fas ger 11kW. Ska du upp till 22 kW tror jag du måste ha 6^2 mm då det drar 32A. Men som sagt det är sånt här man har elektriker till, det är liksom deras jobb, du ska bara behöva säga att du vill dra tex 11kW på 3-fas.

Ett rör är som sagt verkligen att rekommendera och sedan låta laddbox leverantören dra rätt dimension på ledningar. Kan han inte dra rör så får du bestämma om du ska ha en box eller fler (i framtiden) och då välja mellan 16A eller 32A 3-fas.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av heldiggrisen »

Delpiero skrev:
LarsL skrev:
Delpiero skrev:
Lånar denna tråd lite.

Ska bygga nytt hus, tänkt som fritidshus med permanenthus-standard.
Ska då installera en laddbox och tänker köpa en Easee eftersom att vi har en sådan hemma och den funkar bra.

Elektrikern som bygger huset kan tänka sig att dra fram kabel till det men själva installationen gör han inte, det får jag lösa med annan elektriker efter inflytt.

Men min fråga är, vad ska jag ge han för instruktioner.
Han sa att jag skulle markera ut vart boxen ska sitta och vilken dimension på kabel.
Uppfattade inte riktigt allt men tror han sa ngt om fyrakvadrat eller sexkvadrat.

Ngn som vet? Är det ngt mer man ska vara tydlig med?
Det kan vara smart att låta någon annan göra den installationen då du får 50% upptill 20000kr i bidrag för den delen. Tydligt och enkelt på egen faktura.

Antingen ber du om ett rör ut till platsen så får box installatören dra tillräcklig ledning ut tillplatsen.

Om elektrikern ska dra ledningar så dimensionera efter vad huvudsäkringen klarar eller minst 22kW. Anledningen är att det ju kan tänkas i framtiden att du vill ha fler boxar på samma plats och att du då kan komma att dra mer ström. Easee och Tibber kan ju styra laddningen så att man drar allt när priserna är låga och då är det bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt. Det negativa här är ju att det blir dyrt direkt om man över dimensionerar. Bättre då att lägga ett rör och dra en mindre kabel typ 11kW.

Talar inte här om dimensioner då det är något elektrikern ska veta och dimensionera.
Tack för svar.
Men hänger inte med riktigt, 11kw eller 22kw?

Huvudsäkringen kommer vara 20.

Det ska användas som fritidshus så vill absolut inte överarbeta. Enklast möjligt är det som gäller.

Eftersom elektrikern inte ska göra slutinstallationen så är han inte så intresserad av långa samtal med tips och råd utan han vill ha svart på vitt vad han ska göra medan huset ändå byggs.
Frågan man får ställa sig är ”hur mycket kommer jag köra mellan varje laddning”. 11kW kommer ge dig minst 4 mil per timme, nästan oavsett bilmodell och väder också om 30 år.
Framtidens bilar kommer nog inte bli törstigare än dagens, och även om 100kWh kanske blir framtidens standard på batteripaket, så kommer nog inte jag att dubbla mitt körmönster inom 30 år.
Jag tror det räcker med 11kW, och att 11kW också räcker mtp framtiden.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Ja 11kw kommer absolut att räcka.
Det är ju vad en Model 3 kan ladda i som Max idag, högre är absolut ingen vits att gå nu.

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska säga till elektrikern.
Kanske räcker med att säga att jag ska installera en laddbox på 11kw sen, och att han ska förbereda för det?
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Joohan »

Det blir en inte helt försumbar effektförlust i långa 2.5mm2 kablar vid 16A.

Så ska man dra ny kabel och det blir långa ledningar så skulle jag har valt grövre kabel, åtminstone 4mm2. Eller 6mm2.

Då är man ju framtidssäker om det blir en dubbelbox sedan också.

20m 2.5mm2 kabel i 16A kabel ger ett spänningfall på runt 2% (vilket ger en ökad elkostnad på 2%)

Så kör man 2000mil blir det runt 4000kwh och en förlust på 80kwh.

Inte mycket i sig, men återbetalningstiden på grövre kabel blir inte så lång..

https://www.elproman.se/sv/content/span ... kalkylator
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av nek0 »

Nu skickar jag det här igen.
Ur Easee manualen
kabel.jpg
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av ChristerSjo »

Delpiero skrev:

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska säga till elektrikern.
Kanske räcker med att säga att jag ska installera en laddbox på 11kw sen, och att han ska förbereda för det?
Det räcker nog men säger du det så kommer han att dimensionera förutsättningara efter 11 kW (16 A x 3). Bättre att säga att han drar ett rör som är dimensionerat för 32A x3 - 22 kW fast du kanske aldrig kommer att gå upp till detta men du kanske vill ha 20A x 3 någon dag tex. Rören är inte de dyra utan kabeln.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av nek0 »

ChristerSjo skrev:
Delpiero skrev:

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska säga till elektrikern.
Kanske räcker med att säga att jag ska installera en laddbox på 11kw sen, och att han ska förbereda för det?
Det räcker nog men säger du det så kommer han att dimensionera förutsättningara efter 11 kW (16 A x 3). Bättre att säga att han drar ett rör som är dimensionerat för 32A x3 - 22 kW fast du kanske aldrig kommer att gå upp till detta men du kanske vill ha 20A x 3 någon dag tex. Rören är inte de dyra utan kabeln.
Drar du 6mm kabel behöver du aldrig mer tänka om det är rätt eller fel.
Tror inte att man blir fattig för att man köpt lite bättre kabel :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Bjelke »

Och en vacker dag kanske det står två elbilar på gården som man åtminstone ibland
behöver ladda samtidigt (inte bara ens egna familjs, det kan ju komma polare också, mm),
och då skadar det ju inte om det idag är förberett för 22kW :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Funkar Teslas WC till andra märken?

Inlägg av Delpiero »

Har tänkt om lite, om det är så att det inte är något bidrag för laddbox nästa år så kanske jag hoppar över att sätta laddbox.

Så i dagsläget vill jag bara förbereda för det.
Så jag ber elektrikern bara dra ett tomt rör till framtida platsen där jag ev sätter en laddbox.
Tolkar jag er rätt då så ber jag han dra 32 mm eller 25mm rör?

Sedan ser jag till att en vanligt vägguttag hamnar på en lämplig plats, så att man kan ”underhållsladda” tills vidare.
Skriv svar