Laddning UTAN fast laddbox
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Laddning UTAN fast laddbox
Ombads skapa en separat tråd för detta så här kommer den. Repostar lite gammalt som skrivits som kan vara intressant för den som funderar på hur de ska lösa hemmaladdningen av sin ID.3. Gäller först och främst de som tänkt köra UTAN laddbox. (Tänker att denna tråd inte behöver upptas av kommentarer kring varför man ska eller inte ska använda laddbox utan helt enkelt låter vi bli att diskutera det och ger istället förslag på hur man KAN ladda UTAN laddbox. )
Gammalt och nyttigt:
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att UMC/EVSE ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av UMC/EVSE via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla (vilket vi nu har gjort, kostade 4018 kr ink. moms med endast Schuko-adaptern, adaptern för blått uttag 16A 1-fas kommer separat, skulle tro den kostar ca 600 kr ink moms) eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" (som du hittar här: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket) med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms. (Jag jobbar inte för evconnect, ifall någon undrar. Googlat en del och tyckte denna verkade prisvärd vid jämförelse med lite annat.)
Gammalt och nyttigt:
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att UMC/EVSE ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av UMC/EVSE via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla (vilket vi nu har gjort, kostade 4018 kr ink. moms med endast Schuko-adaptern, adaptern för blått uttag 16A 1-fas kommer separat, skulle tro den kostar ca 600 kr ink moms) eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" (som du hittar här: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket) med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms. (Jag jobbar inte för evconnect, ifall någon undrar. Googlat en del och tyckte denna verkade prisvärd vid jämförelse med lite annat.)
Senast redigerad av markuswesterberg, redigerad totalt 3 gång.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Även om man installerar en laddbox hemma är det ju egentligen rätt sannolikt att man förr eller senare hamnar någonstans där man behöver ladda från ett vanligt uttag. Det kan vara vid ett fritidshus, hyrt tillfälligt boende eller vid besök hos någon.
Att då inte ha möjlighet att ladda trots att det finns ström är ju inte vidare praktiskt - och det framstår som riktigt dumsnålt av VW att inte inkludera en UMC i någon form som standard även om det finns tredjeparts att köpa. (Återigen - ombordladdaren är väl den laddare som finns inbyggd i bilen och omvandlar AC till DC? )
Att då inte ha möjlighet att ladda trots att det finns ström är ju inte vidare praktiskt - och det framstår som riktigt dumsnålt av VW att inte inkludera en UMC i någon form som standard även om det finns tredjeparts att köpa. (Återigen - ombordladdaren är väl den laddare som finns inbyggd i bilen och omvandlar AC till DC? )
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Håller helt med och har även editerat bort ombordladdaren ovan nuStefL skrev:Även om man installerar en laddbox hemma är det ju egentligen rätt sannolikt att man förr eller senare hamnar någonstans där man behöver ladda från ett vanligt uttag. Det kan vara vid ett fritidshus, hyrt tillfälligt boende eller vid besök hos någon.
Att då inte ha möjlighet att ladda trots att det finns ström är ju inte vidare praktiskt - och det framstår som riktigt dumsnålt av VW att inte inkludera en UMC i någon form som standard även om det finns tredjeparts att köpa. (Återigen - ombordladdaren är väl den laddare som finns inbyggd i bilen och omvandlar AC till DC? )
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
För mig är egentligen en laddbox och UMC/EVSE samma sak. Det enda som skiljer är hur den är kopplad till elnätet. UMC/EVSE kopplas till normalt till schuko eller CEE-kontakt. Laddbox monteras fast till nätet. Nu har jag en Wall Connector som kopplas till röd CEE. Är det då en laddbox eller en EVSE? UMC=Universal Mobile Connector kan diskuteras, den är inte särskilt mobil ändå...
Jag ser inga problem med att ladda men en UMC/EVSE så länge man inte regelbundet drar ur och sätter i kontakten och tänker på att den oftast inte är lika skyddad mot vädrets makter. Detta tillsammans med att man troligen kan behöva en UMC/EVSE när man inte är hemma gör att man troligen även vill ha en UMC/EVSE liggandes i bilen.
Jag ser inga problem med att ladda men en UMC/EVSE så länge man inte regelbundet drar ur och sätter i kontakten och tänker på att den oftast inte är lika skyddad mot vädrets makter. Detta tillsammans med att man troligen kan behöva en UMC/EVSE när man inte är hemma gör att man troligen även vill ha en UMC/EVSE liggandes i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Det man skulle göra är ju den så kallade Bjälke metoden där man installerar en laddbox med en 3-fas kontakt så att den går att ta med till sommarstugan eller så de få gånger det behövs. Men gör du så så kommer du inte få bidraget. Även om det naturligtvis teoretiskt skulle gå att låta en elektriker installera allt och sedan själv sätta dit en 3-fas kontakt... eller lite mer korrekt låtarna annan elektriker sätta dit en 3-fas kontakt. Men så får man så klart inte göra... nej... fy!
Edit: förlåt OT då det var utan laddbox.
Edit: förlåt OT då det var utan laddbox.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Inte så dumt kanske, och stödet du pratar om har försvunnit eller är i färd att försvinna, och ersättas av ett ”grönt avdrag” efter nyår.LarsL skrev:Det man skulle göra är ju den så kallade Bjälke metoden där man installerar en laddbox med en 3-fas kontakt så att den går att ta med till sommarstugan eller så de få gånger det behövs. Men gör du så så kommer du inte få bidraget. Även om det naturligtvis teoretiskt skulle gå att låta en elektriker installera allt och sedan själv sätta dit en 3-fas kontakt... eller lite mer korrekt låtarna annan elektriker sätta dit en 3-fas kontakt. Men så får man så klart inte göra... nej... fy!
Edit: förlåt OT då det var utan laddbox.
Jag har inte läst att gröna avdraget kräver fastmonterad, men någon kanske vet (utan att killgissa).
Om det inte krävs, så kanske man får båda Bjelkebox och/eller UMC/annan portabel laddlösning till halva priset efter nyår?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it!LarsL skrev:Det man skulle göra är ju den så kallade Bjälke metoden där man installerar en laddbox med en 3-fas kontakt så att den går att ta med till sommarstugan eller så de få gånger det behövs. Men gör du så så kommer du inte få bidraget. Även om det naturligtvis teoretiskt skulle gå att låta en elektriker installera allt och sedan själv sätta dit en 3-fas kontakt... eller lite mer korrekt låtarna annan elektriker sätta dit en 3-fas kontakt. Men så får man så klart inte göra... nej... fy!
Edit: förlåt OT då det var utan laddbox.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Bild tagen strax före brödtoastern släcker den polska dieselmacken i mer än en timme...markuswesterberg skrev:Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Jag kör iof inte jättemycket, har bara kört drygt 1500 mil på två år med min Leaf 40. Men under den tiden har jag bara laddat i vanligt vägguttag en gång, och då hade jag egentligen inte behövt ladda ens. Så jag hade inte köpt till en UMC om det inte hade ingått med bilen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Det som är viktigt med laddning i Schukouttag med stickpropp är att UMC/ESVE laddkabeln är direkt ansluten i vägguttaget.
Känn också efter att den är ordentligt itryckt och använd inte skarvsladdar eller timers. Det är då olyckor har inträffat.
Välj en lätt och smidig variant, gärna med inbyggd jordfelsbrytare och inte den Norska utan övervakning av skyddsjordningen.
Ladda helst inte med mer än max 10 A och 2,3 kW effekt, gärna mindre.
Känn också efter att den är ordentligt itryckt och använd inte skarvsladdar eller timers. Det är då olyckor har inträffat.
Välj en lätt och smidig variant, gärna med inbyggd jordfelsbrytare och inte den Norska utan övervakning av skyddsjordningen.
Ladda helst inte med mer än max 10 A och 2,3 kW effekt, gärna mindre.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Nä, precis det är ju inte alls särskilt ofta man laddar på ställen där det saknas Typ2. Det är ju när man hälsar på släktingar långt ut eller sommarstugan eller camping. Varje gång under de här 4,5 åren har jag vetat innan att jag skulle använda stickpropps laddaren så jag skulle ganska enkelt kunnat plocka ner boxen och ta med mig vid de tillfällena. Däremot vill jag ju ha en bra och snabb laddning hemma, så en box känns bra.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Svenssons skrev:Bild tagen strax före brödtoastern släcker den polska dieselmacken i mer än en timme...markuswesterberg skrev:Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it!
För att ladda trefas portabelt så använder jag denna lösning (som jag tycker är smidigare, då man slipper stora boxar eller klumpar mitt på kabeln):markuswesterberg skrev:Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it!LarsL skrev:Det man skulle göra är ju den så kallade Bjälke metoden där man installerar en laddbox med en 3-fas kontakt så att den går att ta med till sommarstugan eller så de få gånger det behövs. Men gör du så så kommer du inte få bidraget. Även om det naturligtvis teoretiskt skulle gå att låta en elektriker installera allt och sedan själv sätta dit en 3-fas kontakt... eller lite mer korrekt låtarna annan elektriker sätta dit en 3-fas kontakt. Men så får man så klart inte göra... nej... fy!
Edit: förlåt OT då det var utan laddbox.
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:kenjon skrev:Jag också. Men saknar Teslaknapp.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”martinot skrev:Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:kenjon skrev:Jag också. Men saknar Teslaknapp.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Från sidan som länkas:heldiggrisen skrev:” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”martinot skrev:Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:kenjon skrev:Jag också. Men saknar Teslaknapp.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):
Remote charge port opener
Charging plug unlocker
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Förlåt, jag var otydlig.Svenssons skrev:Från sidan som länkas:heldiggrisen skrev:” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”martinot skrev:Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:kenjon skrev:Jag också. Men saknar Teslaknapp.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):
Remote charge port opener
Charging plug unlocker
Gör sladden från evconnect likadan?
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Kolla in laddboxen Juicebooster 2, den har värmevakt i schukokontakten och avbryter laddningen om det blir för varmt. Finns adaptrar för både enfas och trefas och alla andra tänkbara kontakter också. Inbygde JFB typ B.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Japp.heldiggrisen skrev:Förlåt, jag var otydlig.Svenssons skrev:Från sidan som länkas:heldiggrisen skrev:” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”martinot skrev:Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:kenjon skrev:Jag också. Men saknar Teslaknapp.
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):
Remote charge port opener
Charging plug unlocker
Gör sladden från evconnect likadan?
Det är exakt samma sladd som säljs av denna svenska ÅF (EVconnect) och som i tillverkarens (Metron) egna webbshop.
Fördelen med kablarna hos tillverkarens egna webbshop är att de är billigare att köpa direkt från de, och att de även finns att få med inbyggd JFB:
PC04 and PC05 are equipped with Metron RCD Type B device called RCDB1 which represents maximum possible level of personal protection as it protects users from AC, pulsating DC, pure DC and also high frequency AC leakage currents. In order to ensure “BOXLESS” design of PC04/PC05 portable charger RCD is packed inside 3-phase 16/32A CEE plug itself what eliminates even the smallest unsafe section found on other portable chargers where there is at least 30cm of unprotected cable between wall plug and “bulky” in cable control box.
Nu köpte jag den vanliga varianten (fanns ingen annan för 1,5 år sedan) av ÅF i Sverige (var enklast med svensk faktura för mitt bolag), men hade jag köpt idag så hade jag köpt en liknande igen (jättenöjd med kabeln - fungerat suveränt stabilt och smidigt), men Tesla-versionen PC05T med Tesla-knapp (inget viktigt, men kostar inte mycket extra heller) och inbyggd JFB (känns säkrare då man inte vet hur alla uttag är kopplade) och i svart istället för orange (men det är ju en smaksak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?markuswesterberg skrev:”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.BEV[e-Rage] skrev:Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?markuswesterberg skrev:”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).
Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).
Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).
Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Den här med riktigt ful klump är ännu billigare: https://hamphi.com/en/model-s/3-fas-typ-2-laddare-11-kwmartinot skrev:Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.BEV[e-Rage] skrev:Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?markuswesterberg skrev:”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).
Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).
Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).
Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.BEV[e-Rage] skrev:Den här med riktigt ful klump är ännu billigare: https://hamphi.com/en/model-s/3-fas-typ-2-laddare-11-kwmartinot skrev:Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.BEV[e-Rage] skrev:Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?markuswesterberg skrev:”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).
Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).
Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).
Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Gällande klumpens vara, eller inte, så skulle jag personligen undvika det så långt som det är möjligt.
Stökigare att ta upp och i bilen, hänger dumt i kabel, eller dumt med eletronikbox som ligger på marken (även om den säkert är vattentålig i många fall). Men är du Ok med det så säger jag inte att det är dumt. Bara att jag själv inte skulle snålat någon tusenlapp för att ta klump, om jag har möjlighet att slippa det (hade det varit halva priset kanske man hade övervägt det om man hade det ekonomiskt tajt, men inte för endast en tusenlapp, tycker jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.martinot skrev:Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.BEV[e-Rage] skrev:Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?