Laddning UTAN fast laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av LarsL »

Nä, precis det är ju inte alls särskilt ofta man laddar på ställen där det saknas Typ2. Det är ju när man hälsar på släktingar långt ut eller sommarstugan eller camping. Varje gång under de här 4,5 åren har jag vetat innan att jag skulle använda stickpropps laddaren så jag skulle ganska enkelt kunnat plocka ner boxen och ta med mig vid de tillfällena. Däremot vill jag ju ha en bra och snabb laddning hemma, så en box känns bra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
markuswesterberg skrev:
Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it! :D
Bild tagen strax före brödtoastern släcker den polska dieselmacken i mer än en timme...
Bild
DSC_0603.JPG
markuswesterberg skrev:
LarsL skrev:
Det man skulle göra är ju den så kallade Bjälke metoden där man installerar en laddbox med en 3-fas kontakt så att den går att ta med till sommarstugan eller så de få gånger det behövs. Men gör du så så kommer du inte få bidraget. Även om det naturligtvis teoretiskt skulle gå att låta en elektriker installera allt och sedan själv sätta dit en 3-fas kontakt... eller lite mer korrekt låtarna annan elektriker sätta dit en 3-fas kontakt. Men så får man så klart inte göra... nej... fy!

Edit: förlåt OT då det var utan laddbox. ;)
Absolut en intressant lösning då den potentiellt blir portabel, I will allow it! :D
För att ladda trefas portabelt så använder jag denna lösning (som jag tycker är smidigare, då man slipper stora boxar eller klumpar mitt på kabeln):

https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av kenjon »

Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Från sidan som länkas:
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):

Remote charge port opener
Charging plug unlocker
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Från sidan som länkas:
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):

Remote charge port opener
Charging plug unlocker
Förlåt, jag var otydlig.
Gör sladden från evconnect likadan?
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av yps »

Kolla in laddboxen Juicebooster 2, den har värmevakt i schukokontakten och avbryter laddningen om det blir för varmt. Finns adaptrar för både enfas och trefas och alla andra tänkbara kontakter också. Inbygde JFB typ B.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Jag också. Men saknar Teslaknapp.
Använder den inte dagligen (mest som reserv vid behov), så inte så viktigt för mig personligen, men det finns faktiskt en ny variant för i år med Tesla-knapp:

https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
” Unik inbyggd öppningsfuntion av Teslas laddlucka.”
Någon som vet om knappen också avsluter laddning, så man kan lossna sladden? Originalknappen utför två saker, öppna luckan och lossnar sladden.
Från sidan som länkas:
Integrated two “must-have” Tesla only features (same as present on Tesla Superchargers and Destination chargers):

Remote charge port opener
Charging plug unlocker
Förlåt, jag var otydlig.
Gör sladden från evconnect likadan?
Japp.

Det är exakt samma sladd som säljs av denna svenska ÅF (EVconnect) och som i tillverkarens (Metron) egna webbshop.

Fördelen med kablarna hos tillverkarens egna webbshop är att de är billigare att köpa direkt från de, och att de även finns att få med inbyggd JFB:

PC04 and PC05 are equipped with Metron RCD Type B device called RCDB1 which represents maximum possible level of personal protection as it protects users from AC, pulsating DC, pure DC and also high frequency AC leakage currents. In order to ensure “BOXLESS” design of PC04/PC05 portable charger RCD is packed inside 3-phase 16/32A CEE plug itself what eliminates even the smallest unsafe section found on other portable chargers where there is at least 30cm of unprotected cable between wall plug and “bulky” in cable control box.

Nu köpte jag den vanliga varianten (fanns ingen annan för 1,5 år sedan) av ÅF i Sverige (var enklast med svensk faktura för mitt bolag), men hade jag köpt idag så hade jag köpt en liknande igen (jättenöjd med kabeln - fungerat suveränt stabilt och smidigt), men Tesla-versionen PC05T med Tesla-knapp (inget viktigt, men kostar inte mycket extra heller) och inbyggd JFB (känns säkrare då man inte vet hur alla uttag är kopplade) och i svart istället för orange (men det är ju en smaksak).
Metron_PC05T_User_Manual_Tesla_rev.0_WEB.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av markuswesterberg »

”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av BEV[e-Rage] »

markuswesterberg skrev:
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?

Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
markuswesterberg skrev:
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?

Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.

Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).

Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).

Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).

Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
markuswesterberg skrev:
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?

Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.

Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).

Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).

Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).

Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
Den här med riktigt ful klump är ännu billigare: https://hamphi.com/en/model-s/3-fas-typ-2-laddare-11-kw

Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
markuswesterberg skrev:
”Ladda alltid”-paketet från EvConnect har rekommenderats av mig tidigare i denna tråd. Är idag ett mycket prisvärt och bra alternativ. Själv valde jag som sagt en UMC 1-fas från Tesla tillslut iaf då den var billigare och jag väldigt sällan har behov av/tillgång till 3-fas.
Är ”ladda alltid” laddkabelpaketet från evconnect för typ 8-tusen fortfarande det bästa EVSE-alternativet om man vill kunna ladda från alltifrån 1-fas Schuko (6-10-16A) till 3-fas CEE (16-32A) eller känner ni till några bättre/billigare alternativ?

Den här är 1500:- billigare men har inte lika många adaptrar: https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v

Den här kostar också 8-tusen men har en display som bla visar laddeffekt och förbrukning: https://evconnect.se/collections/portab ... 16a-11kw-1
Det är nog svårt att säga generellt, utan är kanske lite individuellt vad man har för krav och behov.

Själv skulle jag nog nöja mig med det billigaste mittenalternativet som du länkar ovan (om jag skulle köpa till en annan elbil än Tesla).

Där ingår både 3-fas-möjlighet och Schuko-adapter, som nog täcker det mesta av de behoven för mig (har aldrig använt de blåa 1-fas CEE-uttagen, men finns på tex. Camping och i vissa båthamnar).

Gillar inte klumpar mitt på kablarna, så de går bort för mig personligen (för andra kanske det är OK).

Du kan även köpa härifrån (direkt från tillverkaren av Metron-kablarna hos EV Connect). Lite bättre priser, och mycket mer varianter att välja på, men tyvärr ganska dyr frakt till Sverige (37 € för mig senast här om dagen); https://eauto.si/metron-shop/
Den här med riktigt ful klump är ännu billigare: https://hamphi.com/en/model-s/3-fas-typ-2-laddare-11-kw

Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.

Gällande klumpens vara, eller inte, så skulle jag personligen undvika det så långt som det är möjligt.

Stökigare att ta upp och i bilen, hänger dumt i kabel, eller dumt med eletronikbox som ligger på marken (även om den säkert är vattentålig i många fall). Men är du Ok med det så säger jag inte att det är dumt. Bara att jag själv inte skulle snålat någon tusenlapp för att ta klump, om jag har möjlighet att slippa det (hade det varit halva priset kanske man hade övervägt det om man hade det ekonomiskt tajt, men inte för endast en tusenlapp, tycker jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.

Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.

Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för? :D

Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.


Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.

Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för? :D

Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.


Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html

Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:

https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.

Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för? :D

Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.


Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html

Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:

https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Riktigt, blev fel riktning där. Den du länkar till är just en sådan som BEVe behöver i sitt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Men en fördel med ”Ladda alltid”-paketet är att en 32A CEE adapter ingår så man även kan ladda från ”industriuttag”.
Absolut. Har du just det behovet att ladda från 32A-CEE, så kan det ju det paketet vara ett lämpligare val för dig (om du inte vill köpa adapter löst senare). Då är det kanske det bästa valet för just dig.
Vilken adapter man verkligen behöver kan man ju märka när det är för sent.. Minns när jag 2015 stod med tämligen urladdat LEAF batteri vid en ”laddplats” med enbart ett fungerande 3-fas 32A CEE uttag och insåg att min lilla 16A CEE (till Schuko) adapter inte passade.

Har ni tips på var det finns billiga 16A CEE (hona) till 32A CEE (hane) adaptrar?
Visst är det typiskt att man råkar ut för ett uttag som man just inte har adapter för? :D

Jo, det aldrig lätt att förutse alla sådana möjligheter. Så är man osäker, och vill ta det säkra före det osäkra, så är ju "ladda alltid"-alternativet ett utmärkt paket att välja.


Vet inte om det är billigt, men finns ofta på byggvaruhus, etc. Här är en för 165.- hos tex. Hornbach: https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html

Den är åt fel håll, det krävs en lite dyrare modell med inbyggda säkringar:

https://www.hornbach.se/shop/PCE-Adapte ... aljer.html
Vet nån om 32A CEE adaptern som följer med i ”ladda alltid”-paketet har inbyggda 16A säkringar?
https://evconnect.se/collections/portab ... aket#tab-1
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av kenjon »

Det "måste" den ha, annars kan man ju plocka ut 32 A i 16A-uttaget.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av Off Grid Byggaren »

kenjon skrev:
Det "måste" den ha, annars kan man ju plocka ut 32 A i 16A-uttaget.
Kan vara utan säkringar, det säljs en del otillåtna fuladaptrar på nätet.

Finns en gråzon, de lägger med en instruktion att den bara får användas tillsammans med deras laddkabel som begränsar belastningströmmen till 16A.

Och så brukar det stå att den bara får användas under kontinuerlig uppsikt.

Blir kabeln skadad så det en blir kortslutning brukar den hålla för 32 A under de få sekunder som behövs för att säkringarna ska lösa ut. Men det smäller till högt och ryker lite....
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av VoltAmpere »

Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.

Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av Svenssons »

Mycket mer än 10 tkr borde det inte inte gå på för att få upp en fast laddbox som dock inte är ett krav. Funkar med en mobil laddbox också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av MarkusL »

VoltAmpere skrev:
Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.

Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
VW kan inte detta själva. En laddbox får du uppsatt och klar för 5000-7000 efter bidrag om du inte har långt att dra elen. Se upp bara för många elektriker försöker ta hutlösa summor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3

Inlägg av martinot »

VoltAmpere skrev:
Jag närmar mig iaf. elbilsköp men när jag tittar i en ID.3 broschyr så slår det mig hur lite information det finns hur man laddar.. En bild på en (kommande) laddbox, några kW angivelser i det mycket finstilta, inget mer.

Typ: Köpte elbil, var ska jag koppla in sladden, jaha, jag måste lägga 50k på elinstallation och laddboxar för att få en lösning som är rimlig.
Synd att försäljarna inte är bättre på att berätta sådant här. Men det är inte så svårt. Du kan starta med den mobila laddaren som medföljer, och ladda i ett vanligt Schuko (utomhus, eller med kabel till inomhusuttag genom fönster/dörr). Men det bästa är att sätta upp en permanent laddanslutning som är speciellt avpassad för att ladda elbil, en sk. laddbox.

VW billigaste är jättebra pris (för att vara en enkel box), för 4350. https://charging-energy.elli.eco/se-sv/IDcharger

Den är dock inte en komplett box för bidrag på 50% som du kan få från Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/

Vill du ha bidraget ovan så är det bästa laddboxen Easee, som finns att köpa på flera ställen. Den hanterar både övervakning av DC (likström), vilket annars kräver en separat JFB Typ B (ofta 2500 - 5000kr), och även godkänt mätning av strömförbrukning (även den ett antal tusenlappar).

Vill du ladda till bra pris så finns möjlighet från många elbolag att få olika timpris för dygnet. Då är det ofta extremt billigt att ladda på natten, men dyrare el på dagen. Själv kört jag just nu med Tibber som är ett elbolag som erbjuder detta. Då kan man även med laddboxen Easee ställa in så laddboxen automatiskt laddar på de timmarna på natten när det är gratis eller lägst pris.

Så även om det är mycket nytt att lära sig, så finns många smarta lösningar som gör det hela enkelt och underhållsfritt, och där du kan ladda till extremt bra priser.

Fråga gärna mer om det är saker du funderar på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar