Inget fel på den som följer med, förutom att den saknat Tesla-knapp (lite komiskt). Anledningen att ”man” köper en extra är att det är smidigt att ha en extra sladd hemma till laddboxen om den saknar fast sladd. När den används varje dag hemma så är det väldigt bra att ha en Tesla-knapp på den så att kabeln kan hakas loss snabbt utan att använda telefon eller skärmen i bilen.krillokrokodil skrev:Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?LarsL skrev:
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Moderator: Redaktion
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Att den delar upp en fas på två faser i bilen är fel ordval. Det den gör är väl att fördela fasen på två av de inbyggda laddarna.Daven skrev:Vill bara säga att en Model 3 levereras med typ2 kabel som är specad 22kW.
Så som jag förstår (efter läs en annan tråd här på TCS) så kan en Model 3 ladda på en en fas laddbox som är mer än 16A men delar då upp det på två/tre faser inne i bilen. Vilket gör att en 11kW kabel kan va för klen på vissa laddboxar oftast/endast publika.
Jag själv har köpt en metron 11kW kabel för att ha på boxen hemma där det är 3fas. Men då känner jag till begränsningarna.
Sen talar kabeln om för boxen hur många ampere den klara, inte hur många watt den klarar. Så en kabel som inte klarar 32 A kommer inte att bli överbelastad även om det bara är en fas på 32 A som erbjuds. Men detta fall måste vara otroligt sällsynt i sverige. En 32 A kabel till en model 3 är lite onödigt om man bara har det i fall att.
Re: Behöver lite hjälp att välja sladd till laddare
Tänkte först köra på den blåa Mennekes som jag fick med min M3, men blev att jag köpte en kabel från Metron. Dels så ville jag ha en lite längre på 10-12 meter (blev en på 11m), och dels ville jag för min hemmaladdning ha en med Tesla-knapp. Är jag ute på stan eller bygden spelar det inte så stor roll, men då jag laddar hemma i 9 fall av 10, så ville jag gärna ha en med Tesla-knapp till min Easee-box.krillokrokodil skrev:Typ-2 sladden som följer med, vad har den för specifikationer? Antar inget vidare då folk köper andra, eller är den för kort?LarsL skrev:
Du får med en Typ2 sladd med bilen. Du får också en Laddsladd, UMC, med stickpropp, Schuko.
Om du bara ska använda kabeln hemma till Easee boxen så räcker det bra med en Typ2 sladd på 11kW (16A) eftersom 3-fas blir snabbaste sättet att ladda. En kabel som tål mer last blir tyngre och kostar lite mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik