Får bara 10/16A

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av Remuz »

Säkringar är ju till för att skydda andra mer avancerade prylar så det låter ju urkorkat att inte kunna göra det på laddaren.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av LarsL »

Skyddar inte säkringen batteriet?

Håller med om att i fall det bara är säkringen som gått så borde Tesla byta den istället för hela enheten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Skyddar inte säkringen batteriet?

Håller med om att i fall det bara är säkringen som gått så borde Tesla byta den istället för hela enheten.
Jo, vid en första snabb anblick så låter det helt vansinnigt agerat av Tesla.

Jag skulle tagit detta vidare med konsumentombudsman, eller annat part. Känns som om det är rena lurendrejeriet som Tesla håller på med (utan att veta alla detaljer i detta specifika fallet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Skyddar inte säkringen batteriet?

Håller med om att i fall det bara är säkringen som gått så borde Tesla byta den istället för hela enheten.
Jo, vid en första snabb anblick så låter det helt vansinnigt agerat av Tesla.

Jag skulle tagit detta vidare med konsumentombudsman, eller annat part. Känns som om det är rena lurendrejeriet som Tesla håller på med (utan att veta alla detaljer i detta specifika fallet).
Kan ju vara så att säkringen gått för att laddaren är trasig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av Svenssons »

Snabbare felsökning, ingen kostnad för Tesla och som sagt var även att det kan vara fel på något i laddaren som gör att säkringen går.

Vad säger en kund som får säkringen bytt för någon tusenlapp plus en kanske inte så kort tur till Service Center för att efter ett par veckor få samma problem igen och då kanske behöva byta allt för 20kkr plus en ny tur till Service Center. Säkringen är inte endast till att rädda mer känslig elektronik utan även för att minska risken för mer katastrofal utveckling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Skyddar inte säkringen batteriet?

Håller med om att i fall det bara är säkringen som gått så borde Tesla byta den istället för hela enheten.
Jo, vid en första snabb anblick så låter det helt vansinnigt agerat av Tesla.

Jag skulle tagit detta vidare med konsumentombudsman, eller annat part. Känns som om det är rena lurendrejeriet som Tesla håller på med (utan att veta alla detaljer i detta specifika fallet).
Kan ju vara så att säkringen gått för att laddaren är trasig.
Jo, så kan det ju naturligtvis varit. Men då antar jag att de har undersökt och försökt att byta säkring som första åtgärd. Sedan först därefter bytt laddaren om säkringsbytet inte hjälpt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Snabbare felsökning, ingen kostnad för Tesla och som sagt var även att det kan vara fel på något i laddaren som gör att säkringen går.

Vad säger en kund som får säkringen bytt för någon tusenlapp plus en kanske inte så kort tur till Service Center för att efter ett par veckor få samma problem igen och då kanske behöva byta allt för 20kkr plus en ny tur till Service Center. Säkringen är inte endast till att rädda mer känslig elektronik utan även för att minska risken för mer katastrofal utveckling.
Förhoppningsvis så har de på fötterna att det är fel på själva laddaren, och inte bara på säkringen (som jag uppfattade det tidigare).

Det har jag inget problem med (kan förstå om de inte har kunskap eller tid att gå in och reparera och laga själva laddaren om den är trasig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
D-flex
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 jun 2017 11:53
Ort: Täby

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av D-flex »

Så här skrev dom om min..
Laddare.JPG
Model 3
EFUN X-TREME XM-4000 - Elmoped
Xiaomi Mi Electric Scooter M365
Vässla Bike
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Får bara 10/16A

Inlägg av martinot »

D-flex skrev:
Så här skrev dom om min..
Har lite svårt att exakt förstå innebörden; menade de att laddmodulen var trasig, eller att de inte kunde byta enbart dess säkring (lite oklart för mig)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar