Brandsäkerhet vid installation av laddare i brf-garage

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Brandsäkerhet vid installation av laddare i brf-garage

Inlägg av pejvic »

hej!

Vi har en BRF med över 60 platser centralt i Stockholm. Utan laddning.
Vi har pratat om att dra in laddning, jag är den ende som har elbil och har hittills klarat mig utan el och sitter dessutom i styrelsen.
Vid ett möte började de prata om brandsäkerhet och branddörrar osv för att ev installera laddstolpar och menade att det var riskabelt.

Jag blev lite sur och sa att jag aldrig har hört att det skall vara några risker. Och sa att vi lika gärna kan förbjuda bensinbilar i garaget.

När man googlar lite så rekommenderas det bla "Då RSG:s insatsmöjligheter till stor del beror på möjligheten till att ventilera ut rök från utrymmet, råder vi att den som planerar att sätta in laddningsplatser också undersöker vilka befintliga system som finns för brandgasevakuering i byggnaden. Då funktionen av dessa system är en förutsättning för våra insatsmöjligheter rekommenderar RSG att dessa kontrolleras i samband med installationen av laddplatser och regelbundet genom det systematiska brandskyddsarbetet."

Detta är en sida jag får upp från Räddningstjänsten. https://www.rsgbg.se/foretag--organisat ... -i-garage/

Vad gäller egentligen? jag har aldrig hört att en elbil helt plötsligt börjar brinna? På vilket sätt skulle det vara farligare att släppa ner min Tesla i garaget och plugga in sladden än tex en Diesel, hybrid eller bensinbil? Vad krävs förutom en behörig installation? Är folk rädda för att dra in elbilsladdning och hur får man dem att vända i åsikten?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Brandsäkerhet vid installation av laddare i brf-garage

Inlägg av LarsL »

Jag skulle gissa att det ska göras en dokumenterad riskanalys, vilket inte betyder mer eller mindre än att man ska skriva ner vilka risker man ser och hur de kan hanteras.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Brandsäkerhet vid installation av laddare i brf-garage

Inlägg av ochso »

Finns inga krav på riskanalys. Vad gäller brandgasventilation mm så regleras detta i BBR, och där står i klartext vad som gäller.

Detta är ju dock ett befintligt garage, så det kommer inte uppstå nya brandkrav för er bara för att ni sätter dit några laddplatser. Ni får inga nya krav alls, vare sig för branddörrar, brandgasventilation eller nya brandcellsgränser.

Din länk till räddningstjänsten bekräftar ju vad du själv säger, det är sällan det börjar brinna i ett batteri. Vad gäller placering av laddplatser osv (nära infart/utfart) är inget krav, bara en rekommendation som är frivillig att följa, dock ett klokt råd att följa om ni har möjlighet.

Sedan kan det så klart finnas brister i erat brandskydd, men det har inget med elbilar att göra utan är lika mycket brist i dagsläget med garaget fullt av bensinbilar osv.

Viktigast är att följa alla regelverk för hårdvaran och installationen av den. Så att ni får rätt prylar, korrekt installerade och avsedda för ändamålet.
Skriv svar