Ladda E-Tron med en Tesla UMC?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Ladda E-Tron med en Tesla UMC?

Inlägg av Ferro94 »

Så står Låne-e-tron på uppfarten... Inte fullt så smärtfri laddning som jag hade planerat för...

Just min Tesla UMC tycks inte funka trots att några här verkar ha lyckats (i mitt fall lyser en röd lampa vid bilens ladduttag).

Efter en snabb koll i frunken (och trunken och baksätet) konstaterades att enda sladden i bilen var en typ 2 och eftersom tråden handlade just om att jag inte har någon laddbox så hjälpte det ju inte mig.

Nu är man luttrad elbilsägare och van att hitta laddlösningar (i detta fall grannes laddbox) men jag tänker hur det hade kunnat se ut om någon som funderar på elbil för första gången hade lånat hem denna bil. Inte helt omöjligt att det hade blivit en fossil även nästa gång eftersom ”elbil funkade ju inte att ladda hemma och verkar bara krångligt”.

Man kan undra varför inte bilsäljarna ser till att låta elbilsprovningen fullkomligt glänsa. Fylla bilen med allehanda laddsladdar och adaptrar. Köra en kort behovsanalys och utbildning innan körningen...

Har de missat potentialen i framtida elbilsköpare? Bara en reflektion...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda E-Tron med en Tesla UMC?

Inlägg av martinot »

Ferro94 skrev:
Så står Låne-e-tron på uppfarten... Inte fullt så smärtfri laddning som jag hade planerat för...

Just min Tesla UMC tycks inte funka trots att några här verkar ha lyckats (i mitt fall lyser en röd lampa vid bilens ladduttag).

Efter en snabb koll i frunken (och trunken och baksätet) konstaterades att enda sladden i bilen var en typ 2 och eftersom tråden handlade just om att jag inte har någon laddbox så hjälpte det ju inte mig.

Nu är man luttrad elbilsägare och van att hitta laddlösningar (i detta fall grannes laddbox) men jag tänker hur det hade kunnat se ut om någon som funderar på elbil för första gången hade lånat hem denna bil. Inte helt omöjligt att det hade blivit en fossil även nästa gång eftersom ”elbil funkade ju inte att ladda hemma och verkar bara krångligt”.

Man kan undra varför inte bilsäljarna ser till att låta elbilsprovningen fullkomligt glänsa. Fylla bilen med allehanda laddsladdar och adaptrar. Köra en kort behovsanalys och utbildning innan körningen...

Har de missat potentialen i framtida elbilsköpare? Bara en reflektion...
E-tron skall komma komplett med alla kablar och laddlösningar. Förutom Typ-2 så skall det ingå även mobil UMC för både 1-fas Schuko och 3-fas CEE 16A.

Se tidigare svar i tråden ifrån e-tron-ägare (eller videon jag postade).

Har nog bara kommit på avvägar i just din lånebil, skulle jag misstänka (dock håller jag med dig om att dåligt av ÅF att de inte checkade detta innan de lånade ut bilen till dig).

Apropå grannar, så har jag nu satt up en till fast väggbox, så behöver några av våra grannar hjälp, eller gäster på besök ladda, så finns möjligheten (även om vi laddar själva på en av de). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar