Elcentral till laddbox
Moderator: Redaktion
Elcentral till laddbox
Är det problem att ha långt mellan elcentral och laddbox?
Jag har ca 40 meter från elcentral till uppfart...
Nästa fundering är hur boxen ska placeras. Tegelvägg? Fristående stolpe?
Hur lätt/svårt är det att flytta laddbox i efterhand?
Bor i ett nytt hus där inte allt runtomkring är färdigställt.
Jag har ca 40 meter från elcentral till uppfart...
Nästa fundering är hur boxen ska placeras. Tegelvägg? Fristående stolpe?
Hur lätt/svårt är det att flytta laddbox i efterhand?
Bor i ett nytt hus där inte allt runtomkring är färdigställt.
Re: Elcentral till laddbox
Se till att du har tillräckligt stor kabelarea så att du inte för för hög resistans i kabeln, och därmed potentiellt för stort spänningsfall.arena999 skrev:Är det problem att ha långt mellan elcentral och laddbox?
Jag har ca 40 meter från elcentral till uppfart...
Nästa fundering är hur boxen ska placeras. Tegelvägg? Fristående stolpe?
Hur lätt/svårt är det att flytta laddbox i efterhand?
Bor i ett nytt hus där inte allt runtomkring är färdigställt.
Här finns en sida där du enkelt kan räkna på det: https://www.elproman.se/sv/content/span ... kalkylator
Stolpe eller vägg; ta det som passar dig bäst. Vad är det för box du skall sätta upp?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elcentral till laddbox
Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Re: Elcentral till laddbox
Min första box var en Tesla WC, och har fungerat helt utan problem för mig i över 1,5 år. Jag saknade dock vissa finesser, och ville koppla in till automatisk timdebitering mot Tibber (så bilen laddas automatiskt när elpriset är som lägst), men även för att få automatisk lastbalansering mot husets övriga förbrukare (om huvudsäkringen inte räcker till för all last, så pausas automatiskt laddning av bilen tills att kapacitet finns igen).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Så trots att jag har en fungerade Tesla WC så skaffade jag därför en Easee från Tibber (som säljer timdebiterad el från elbörsen Nord Pool). Supernöjd med den lösningen, så hade jag vetat hur bra Easee är så hade jag köpt direkt och skippat Tesla WC (hade dock inte så bra koll när jag skaffade min första Tesla, så då var det naturligt att köra på deras WC när jag inte visste bättre).
Men finns många jättebra boxar på marknaden att välja mellan, så har du ingen brådska (genom att ladda på SuC), så kan du ju kika på de olika alternativen i lugn och ro.
En fördel dock om du inte väntar för länge, är att du i år (så länge potten är kvar) kan få 50% av alla prylar och allt elektrikerjobb, betalt av staten (Naturvårdsverket). Finns en ny bidragsvariant även nästa år, som ersätter den nuvarande, men blir eventuellt dyrare (då du måste köpa alla prylar från elektrikerfirman som installerar) och krångligare (de kanske inte säljer just den boxen och de tillbehören som du vill ha).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elcentral till laddbox
Klassikermartinot skrev:potentiellt ... spänningsfall.arena999 skrev:Är det problem att ha långt mellan elcentral och laddbox?
Jag har ca 40 meter från elcentral till uppfart...
Nästa fundering är hur boxen ska placeras. Tegelvägg? Fristående stolpe?
Hur lätt/svårt är det att flytta laddbox i efterhand?
Bor i ett nytt hus där inte allt runtomkring är färdigställt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elcentral till laddbox
Teslas box har ju ingen inbyggd jordfelsbrytare, utan den får sitta i centralen (en dyr som klarar DC), medan boxar med inbyggd jordfelsbrytare (som klarar DC) antagligen kopplas via ordinarie jordfelsbrytare som man har till resten av huset (som bara klarar AC).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Fick nyligen min inkopplad så borde egentligen veta hur elektrikern gjorde..
Gissar på att det är bättre att ha den direkt i boxen, och att förbättringen är större ju längre avståndet mellan box och central är.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...wannabee skrev:Teslas box har ju ingen inbyggd jordfelsbrytare, utan den får sitta i centralen (en dyr som klarar DC), medan boxar med inbyggd jordfelsbrytare (som klarar DC) antagligen kopplas via ordinarie jordfelsbrytare som man har till resten av huset (som bara klarar AC).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Fick nyligen min inkopplad så borde egentligen veta hur elektrikern gjorde..
Gissar på att det är bättre att ha den direkt i boxen, och att förbättringen är större ju längre avståndet mellan box och central är.
Re: Elcentral till laddbox
Det är visst nån elbil som kan råka skicka ut DC på nätet (alltså baklänges ut på matningen, alltså ut på nätet som matar laddaren), och DC gör att vanliga jordfelsbrytare inte fungerar som de ska, därför krävs det för laddare att de antingen har en inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC, eller att det sitter en särskild jordfelsbrytare i centralen som klarar DC.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...wannabee skrev:Teslas box har ju ingen inbyggd jordfelsbrytare, utan den får sitta i centralen (en dyr som klarar DC), medan boxar med inbyggd jordfelsbrytare (som klarar DC) antagligen kopplas via ordinarie jordfelsbrytare som man har till resten av huset (som bara klarar AC).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Fick nyligen min inkopplad så borde egentligen veta hur elektrikern gjorde..
Gissar på att det är bättre att ha den direkt i boxen, och att förbättringen är större ju längre avståndet mellan box och central är.
Jordfelsbrytare som klarar DC är mycket dyrare än vanliga jordfelsbrytare.
Jag har här på forumet läst att Teslas wallcharger behöver en jordfelsbrytare som klarar DC i centralen då den inte har någon inbyggd.
Min laddare är inte Teslas, och den har inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC.
Laddboxen omvandlar inte AC till DC, det görs i bilens inbyggda omvandlare.
Citat från https://www.elinstallatoren.se/innehall ... stationer/
Tänk till om jordfelsbrytare
Välj rätt typ av jordfelsbrytare. Typ A ska endast användas när laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA. Det gäller främst laddstationer i mod 3 och mod 4.
Typ B funkar alltid, men är betydligt dyrare.
– Men extrakostnaden känns kanske som en struntsumma jämfört med kostnaden för elbilen, säger Joakim Grafström.
Re: Elcentral till laddbox
1. Boxen omvandlar inget! Du kan se en laddbox som ett glorifierat vägguttag med strömbrytare. Strömbrytaren styrs av bilen som skickar en signal när sladden är ansluten. Boxen och sladden talar om för bilen vilken max ström som bilen kan dra från anslutningen.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...
2. Elsäkerhetsverket rekommenderar att en jordfelsbrytare TypB används för laddning av elbilar. Deras motivering är att det finns en likströmskälla i bilens batteri. Likström kan slå ut den vanliga jordfelsbrytaren typA så att den inte skyddar resten av huset. Det går att frångå elsäkerhetsverkets rekommendationer men om man gör det måste man göra en dokumenterad riskanalys, vilket ingen elektriker orkar göra.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
wannabee skrev:Det är visst nån elbil som kan råka skicka ut DC på nätet (alltså baklänges ut på matningen, alltså ut på nätet som matar laddaren), och DC gör att vanliga jordfelsbrytare inte fungerar som de ska, därför krävs det för laddare att de antingen har en inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC, eller att det sitter en särskild jordfelsbrytare i centralen som klarar DC.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...wannabee skrev:Teslas box har ju ingen inbyggd jordfelsbrytare, utan den får sitta i centralen (en dyr som klarar DC), medan boxar med inbyggd jordfelsbrytare (som klarar DC) antagligen kopplas via ordinarie jordfelsbrytare som man har till resten av huset (som bara klarar AC).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Fick nyligen min inkopplad så borde egentligen veta hur elektrikern gjorde..
Gissar på att det är bättre att ha den direkt i boxen, och att förbättringen är större ju längre avståndet mellan box och central är.
Jordfelsbrytare som klarar DC är mycket dyrare än vanliga jordfelsbrytare.
Jag har här på forumet läst att Teslas wallcharger behöver en jordfelsbrytare som klarar DC i centralen då den inte har någon inbyggd.
Min laddare är inte Teslas, och den har inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC.
Laddboxen omvandlar inte AC till DC, det görs i bilens inbyggda omvandlare.
Citat från https://www.elinstallatoren.se/innehall ... stationer/
Tänk till om jordfelsbrytare
Välj rätt typ av jordfelsbrytare. Typ A ska endast användas när laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA. Det gäller främst laddstationer i mod 3 och mod 4.
Typ B funkar alltid, men är betydligt dyrare.
– Men extrakostnaden känns kanske som en struntsumma jämfört med kostnaden för elbilen, säger Joakim Grafström.
Just ja självklart omvandlas det i bilen, så mycket visste jag ju även fast jag inte har stenkoll. HjärnsläppLarsL skrev:1. Boxen omvandlar inget! Du kan se en laddbox som ett glorifierat vägguttag med strömbrytare. Strömbrytaren styrs av bilen som skickar en signal när sladden är ansluten. Boxen och sladden talar om för bilen vilken max ström som bilen kan dra från anslutningen.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...
2. Elsäkerhetsverket rekommenderar att en jordfelsbrytare TypB används för laddning av elbilar. Deras motivering är att det finns en likströmskälla i bilens batteri. Likström kan slå ut den vanliga jordfelsbrytaren typA så att den inte skyddar resten av huset. Det går att frångå elsäkerhetsverkets rekommendationer men om man gör det måste man göra en dokumenterad riskanalys, vilket ingen elektriker orkar göra.
Bör jag kanske kolla min JFB då? Hur ser man att den klarar DC?
Re: Elcentral till laddbox
https://www.elbutik.se/product.html/gar ... ry_id=1812
Klicka på bilden så den blir större, så du ser att det står 'B type' på den, bör stå nåt liknande på alla tycker jag, se efter om det står A eller B på din!
Typ B löser ut vid för mycket DC ström (och förstås även vid för mycket AC ström)
Typ A löser ut vid för mycket AC ström, men om det är för mycket DC ström så löser den inte ut, även om det samtidigt är för mycket AC ström. Det blir alltså som om man inte hade någon jordfelsbrytare alls.
Klicka på bilden så den blir större, så du ser att det står 'B type' på den, bör stå nåt liknande på alla tycker jag, se efter om det står A eller B på din!
Typ B löser ut vid för mycket DC ström (och förstås även vid för mycket AC ström)
Typ A löser ut vid för mycket AC ström, men om det är för mycket DC ström så löser den inte ut, även om det samtidigt är för mycket AC ström. Det blir alltså som om man inte hade någon jordfelsbrytare alls.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
Tack!wannabee skrev:https://www.elbutik.se/product.html/gar ... ry_id=1812
Klicka på bilden så den blir större, så du ser att det står 'B type' på den, bör stå nåt liknande på alla tycker jag, se efter om det står A eller B på din!
Typ B löser ut vid för mycket DC ström (och förstås även vid för mycket AC ström)
Typ A löser ut vid för mycket AC ström, men om det är för mycket DC ström så löser den inte ut, även om det samtidigt är för mycket AC ström. Det blir alltså som om man inte hade någon jordfelsbrytare alls.
Re: Elcentral till laddbox
TobbeTesla skrev:wannabee skrev:Det är visst nån elbil som kan råka skicka ut DC på nätet (alltså baklänges ut på matningen, alltså ut på nätet som matar laddaren), och DC gör att vanliga jordfelsbrytare inte fungerar som de ska, därför krävs det för laddare att de antingen har en inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC, eller att det sitter en särskild jordfelsbrytare i centralen som klarar DC.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...wannabee skrev:Teslas box har ju ingen inbyggd jordfelsbrytare, utan den får sitta i centralen (en dyr som klarar DC), medan boxar med inbyggd jordfelsbrytare (som klarar DC) antagligen kopplas via ordinarie jordfelsbrytare som man har till resten av huset (som bara klarar AC).arena999 skrev:Tesla vill ju sälja deras box. Har inte satt mig in i det riktigt än. Vad skiljer Teslas mot annan? Kör förbi SuC dagligen så min första tanke var att använda den till jag får min egen infrastruktur klar.
Fick nyligen min inkopplad så borde egentligen veta hur elektrikern gjorde..
Gissar på att det är bättre att ha den direkt i boxen, och att förbättringen är större ju längre avståndet mellan box och central är.
Jordfelsbrytare som klarar DC är mycket dyrare än vanliga jordfelsbrytare.
Jag har här på forumet läst att Teslas wallcharger behöver en jordfelsbrytare som klarar DC i centralen då den inte har någon inbyggd.
Min laddare är inte Teslas, och den har inbyggd jordfelsbrytare som klarar DC.
Laddboxen omvandlar inte AC till DC, det görs i bilens inbyggda omvandlare.
Citat från https://www.elinstallatoren.se/innehall ... stationer/
Tänk till om jordfelsbrytare
Välj rätt typ av jordfelsbrytare. Typ A ska endast användas när laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA. Det gäller främst laddstationer i mod 3 och mod 4.
Typ B funkar alltid, men är betydligt dyrare.
– Men extrakostnaden känns kanske som en struntsumma jämfört med kostnaden för elbilen, säger Joakim Grafström.Just ja självklart omvandlas det i bilen, så mycket visste jag ju även fast jag inte har stenkoll. HjärnsläppLarsL skrev:1. Boxen omvandlar inget! Du kan se en laddbox som ett glorifierat vägguttag med strömbrytare. Strömbrytaren styrs av bilen som skickar en signal när sladden är ansluten. Boxen och sladden talar om för bilen vilken max ström som bilen kan dra från anslutningen.TobbeTesla skrev:Stämmer verkligen det? Wall charger måste ju får AC levererat till sig, den omvandlar ju till DC i boxen. Kan ju inte krävas en JFB som klarar DC? Om det stämmer så måste jag dubbelkolla att min elektriker verkligen gjort rätt...
2. Elsäkerhetsverket rekommenderar att en jordfelsbrytare TypB används för laddning av elbilar. Deras motivering är att det finns en likströmskälla i bilens batteri. Likström kan slå ut den vanliga jordfelsbrytaren typA så att den inte skyddar resten av huset. Det går att frångå elsäkerhetsverkets rekommendationer men om man gör det måste man göra en dokumenterad riskanalys, vilket ingen elektriker orkar göra.
Bör jag kanske kolla min JFB då? Hur ser man att den klarar DC?
På min står det, men inte säkert att det gör det på alla.
Men om du (eller rättare sagt din elektriker) inte specifikt installerat en JFB Typ B för boxen/uttaget för din elbil, så är de vanliga JFB som du har i huset extremt sannolikt endast Typ A (endast AC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
"Problemet" är att jag drog el till garaget nåt år innan jag satte in Wall Charger. Elektrikern som drog en till garaget frågade "ska jag förbereda för elbil", jag sa ja och han satte in JFB. Sen hade jag en annan (bättre) elektriker som installerade Wall Chargern. Antar att han kollade att det var rätt JFB men vill dubbelkolla. Han hittade en del fel som första elektrikern hade gjort så litar inte på att första installationen blev helt rätt gjord avseende JFB heller...martinot skrev:På min står det, men inte säkert att det gör det på alla.
Men om du (eller rättare sagt din elektriker) inte specifikt installerat en JFB Typ B för boxen/uttaget för din elbil, så är de vanliga JFB som du har i huset extremt sannolikt endast Typ A (endast AC).
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Elcentral till laddbox
Ahh. Stökigt, men bra att du dubbelkollar!TobbeTesla skrev:"Problemet" är att jag drog el till garaget nåt år innan jag satte in Wall Charger. Elektrikern som drog en till garaget frågade "ska jag förbereda för elbil", jag sa ja och han satte in JFB. Sen hade jag en annan (bättre) elektriker som installerade Wall Chargern. Antar att han kollade att det var rätt JFB men vill dubbelkolla. Han hittade en del fel som första elektrikern hade gjort så litar inte på att första installationen blev helt rätt gjord avseende JFB heller...martinot skrev:På min står det, men inte säkert att det gör det på alla.
Men om du (eller rättare sagt din elektriker) inte specifikt installerat en JFB Typ B för boxen/uttaget för din elbil, så är de vanliga JFB som du har i huset extremt sannolikt endast Typ A (endast AC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Elcentral till laddbox
För att svara på ursprungsfrågan.arena999 skrev:Är det problem att ha långt mellan elcentral och laddbox?
Jag har ca 40 meter från elcentral till uppfart...
Nästa fundering är hur boxen ska placeras. Tegelvägg? Fristående stolpe?
Hur lätt/svårt är det att flytta laddbox i efterhand?
Bor i ett nytt hus där inte allt runtomkring är färdigställt.
Be elektrikern räkna på kabelarean så att din färdiga installation uppfyller utlösningsvillkoret. Det är det som avgör vilken kabelarea du behöver.
Jag drog 54m från min central i huset till garaget och drog denna 6mm2 kabel.
https://billigtvvs.se/el/kabel/jordkabe ... dare-rv-k/
M3 SR+
Re: Elcentral till laddbox
Tack för alla bra svar. Tips på vilken laddbox man ska välja, är ju en jäkla djungel.
Model 3 LR, och som sagt Tesla villl sälja deras...
Vill ha en enkel smidig installation.
Vad jag hört är inte att boxar kompletta (med tex jordfelsbrytare) så det blir extra kostnader.
Tips
Model 3 LR, och som sagt Tesla villl sälja deras...
Vill ha en enkel smidig installation.
Vad jag hört är inte att boxar kompletta (med tex jordfelsbrytare) så det blir extra kostnader.
Tips
Re: Elcentral till laddbox
Min första jag köpte var just Teslas egna WC. Har inte krånglat för ett endaste för mig (även om ryktet är varierande kvalitet och hållbarhet). Ångrar dock köpet lite, och ville nu ha en lite mer avancerad box (med möjlighet till timdebitering med Tibber, fjärrstyrning via 4G, och lastbalansering mot husets övriga elförbrukning), och köpte för några veckor sedan en Easee (norsk box av bra kvalitet). Har även inbyggd jordfelsbrytare Typ B (klarar DC-läckor). https://easee-international.com/no/arena999 skrev:Tack för alla bra svar. Tips på vilken laddbox man ska välja, är ju en jäkla djungel.
Model 3 LR, och som sagt Tesla villl sälja deras...
Vill ha en enkel smidig installation.
Vad jag hört är inte att boxar kompletta (med tex jordfelsbrytare) så det blir extra kostnader.
Tips
Supernöjd med den, och finns i flera färger. Har ingen fast inbyggd Typ-2-kabel, men för mig personligen så var det bara en fördel då jag har Tesla, och ville ha en lösning med Tesla-knapp (köpte en separat Typ-2-kabel med Teslaknapp som jag låst fast i Easee-boxen). Men man behöver räkna till det på priset för att en sådan Typ2-kabel tillkommer.
Finns dock inget rätt eller fel, och finns jättemånga bra boxar på marknaden. Men fråga på, så hjälper jag gärna till att besvara allt så gott det går.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
Äntligen kommit ihåg att ta en bild när jag var vid brytarskåpet till garaget. Visst ser det ut att vara fel sort?evilirish skrev:Ta en bild på jordfelsbrytaren så kan vi snabbt se om det är rätt sort
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elcentral till laddbox
Ja det är en typ A på 30 mA.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elcentral till laddbox
Det tror jag inte men den hjälper inte mot läckande likström om jag förstått det rätt.
Vi bytte ut vår JFB A till en JFB B.
Vi bytte ut vår JFB A till en JFB B.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Elcentral till laddbox
Ok förstår fortfarande inte varför det är bra att byta? För att skydda nätbolagets elnät eller för min säkerhet om det skulle bli något jordfel med likström? Har dålig koll som du märker...ChristerSjo skrev:Det tror jag inte men den hjälper inte mot läckande likström om jag förstått det rätt.
Vi bytte ut vår JFB A till en JFB B.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Elcentral till laddbox
Det är för din egen säkerhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%