TWC eller nåt annat?
Moderator: Redaktion
Re: TWC eller nåt annat?
Vad är fördelen med att Teslan kan sova gott? Och vad TCS-rabatten? Har inte någon Tesla ännu men är på väg att sätta upp en laddbox i väntan på den Model Y som jag beställt
Model Y Long Range
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: TWC eller nåt annat?
viewtopic.php?f=42&t=18417Becada skrev:Vad är fördelen med att Teslan kan sova gott? Och vad TCS-rabatten? Har inte någon Tesla ännu men är på väg att sätta upp en laddbox i väntan på den Model Y som jag beställt
Vampire drain är mindre om bilen får sova.
Det kommer nya regler efter nyår hur stödet betalas ut, nu får du 50% av kvittosumman(Max 10k i stöd) av Naturvårdsverket, när boxen är installerat. Efter nyår kommer (högst sannolik) laddstödet ersättas av ett grönt avdrag likt ROT/RUT som das rakt av fakturan av installatören. Fördelen är att du inte behöver ligga ute med 50% av summan, nackdelen är att det kan bli svårt att ”shoppa runt” på nätet, utan allt måste gå via installatör, något som kan göra prylarna dyrare än om du handlar själv (typ TCS-rabatter etc)
Re: TWC eller nåt annat?
För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
Re: TWC eller nåt annat?
6000 för mig med alla rabatter. Tibber säljer en bra Typ2-kabel (Phoenix contact) till bra pris.arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
https://tibber.com/se/store/produkt/lad ... -20a-3-fas
Jo, blir enklare och lite snabbare installation för elektriker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: TWC eller nåt annat?
Väldigt enkel installation på Easee, då elektrikern bara behöver skruva i kablarna i kopplingsplinten i bakstycket. Inget meckande med dipswitchar eller svåråtkomliga skruvplintar. All konfiguration sker i webbläsaren. Jag lät elektrikern skruva upp kablarna och sedan tog jag över. Han klarade av att installera två boxar och dra kabel på 2,5 h.arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
Elbilist sedan 2014
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: TWC eller nåt annat?
Då Tibber väljer att ladda på natten (för då är elpriset lägst) så är ju elpriset ofta under 10 öre och det skall sätta i relation till överföringskostnaden (nätägarens avgift+ energiskatt) som ligger väl på allt mellan 70-90 öre inkl moms. Dvs en rabatt på 50% på elpriset ger inte många kronor. Kör du 2000 mil per år med en snitt konsumtion (inklusive förluster) på 2 kW per mil blir det 4000 kW och 5 öre i rabatt ger 200 kr. Överföringskostnaden ligger på runt 3 000 kr. Själv elkostnaden är den lilla delen av kostnaden. Räcker med att fokusera på att ladda mellan 00-05 varje dag så har du den lägsta elkostnaden under dygnet i 9 fall av 10. Nätägarens avgift är ju densamma dygnet runt om du inte väljer ett tidstariff abb och den gäller normalt sett de kalla månaderna (dec-mars) mellan 22-06 och är då runt hälften den tiden men dubbelt övrig tid. Har du eluppvärmning av något slag (direkt, eller någon form av luft/mark/jord/frånluft etc värmepump) så blir det svårt att räkna hem för man måste även värma huset dagtid. Alla antagna utifrån hur Vattenfall priset och som är ägera nätet där jag bor.arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: TWC eller nåt annat?
Har läst och hört att man ska ladda långsamt (om man har tid).
Också hört om några som struntar i laddbox och bara laddar i schuko över natten (går ju långsamt )
Har förstått att det är vissa risker med detta. Är det överdrivna risker om man har en frisk och ny elinstallation?
Också hört om några som struntar i laddbox och bara laddar i schuko över natten (går ju långsamt )
Har förstått att det är vissa risker med detta. Är det överdrivna risker om man har en frisk och ny elinstallation?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: TWC eller nåt annat?
Det är väl mer DC laddning som gäller vad gäller "långsam" laddning, för det är där du kommer upp i hastighet men det tar ju ofta bilen hand om att anpassa laddning. AC laddningen har inte samma problem då det är lägre "hastigheter".arena999 skrev:Har läst och hört att man ska ladda långsamt (om man har tid).
Också hört om några som struntar i laddbox och bara laddar i schuko över natten (går ju långsamt )
Har förstått att det är vissa risker med detta. Är det överdrivna risker om man har en frisk och ny elinstallation?
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: TWC eller nåt annat?
Som med en kamin så måste man veta lite mer och bry sig lite mer om den än bergvärmen precis som ett Schuko uttag jämfört med en laddbox.ChristerSjo skrev:
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
Röda eller blå CEE kontakter är designade för att klara märkströmen kontinuerligt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: TWC eller nåt annat?
LarsL skrev:Som med en kamin så måste man veta lite mer och bry sig lite mer om den än bergvärmen precis som ett Schuko uttag jämfört med en laddbox.ChristerSjo skrev:
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
Röda eller blå CEE kontakter är designade för att klara märkströmen kontinuerligt.
Ok har för mig att det sägs något om typ 6 timmar max belastning för även röda och blå uttag. Men jag kan ha fel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: TWC eller nåt annat?
En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Re: TWC eller nåt annat?
Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.tor skrev:En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: TWC eller nåt annat?
Gissar att du får en ny box av Tesla även om din är lite äldre.tor skrev:Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: TWC eller nåt annat?
Ska höra med dom när jag hämtar bilen på service!Gustafsson skrev:Gissar att du får en ny box av Tesla även om din är lite äldre.tor skrev:Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Re: TWC eller nåt annat?
Nej, beteckningen 6H typ beteckningen att göra inte lasten.ChristerSjo skrev:Ok har för mig att det sägs något om typ 6 timmar max belastning för även röda och blå uttag. Men jag kan ha fel.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Re: TWC eller nåt annat?
Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.martinot skrev:Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.tor skrev:En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
Re: TWC eller nåt annat?
Vet faktiskt inte exakt hur deras algoritmer ser ut. Det kan vara så enkelt, men det kan också vara så att de använder sig av någon form av AI och maskininlärning för att försöka optimera detta. Helt perfekt blir det nog inte, men säkert tillräckligt bra i praktiken (spelar ingen roll om det skiljer några få ören eller få kronor under en hel natts laddning).tor skrev:Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.martinot skrev:Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.tor skrev:En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
Men tänkte precis föreslå dig att fråga Tibber själva.
Återkom gärna när du får svar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: TWC eller nåt annat?
Jag har en easee, tibber och deras tesla power up (kopplar bilen till appen/boxen) samt valt smartladdning = laddar på natten. Jag har haft igång det ca 1 månad så inte riktigt förstått mig på allt ännu, men min laddningen startar direkt jag pluggar in o laddar någon minut innan den stoppar laddningen. Då står det i appen tex laddning stoppad pga högt elpris kommar starta igen kl 0200. Har jag lägre SoC så startar de laddningen tidigare.
Däremot så har jag förstått det på forumet att deras tesla power up pingar bilen ofta vilket gör att den inte somnar. Vilket inte är så bra, ska man använda deras easee power up för o slippa att bilen vaknar?
För man behöver väll en power up för att kunna använda smart laddningen? Ge gärna tips till en som inte riktigt lärt sig funktionerna än.
Däremot så har jag förstått det på forumet att deras tesla power up pingar bilen ofta vilket gör att den inte somnar. Vilket inte är så bra, ska man använda deras easee power up för o slippa att bilen vaknar?
För man behöver väll en power up för att kunna använda smart laddningen? Ge gärna tips till en som inte riktigt lärt sig funktionerna än.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: TWC eller nåt annat?
Det här är ju rätt så väsentligt.. Hur har det gått?tor skrev:martinot skrev:
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: TWC eller nåt annat?
Jag kör med smartcharge (utvecklat av en här på forumet) och den algoritmen lär sig hur snabbt bilen laddar hemma och styr då laddningen till de timmar som blir billigast givet SoC och målnivå som sätts i inställningar. Sen har den lite olika lägen, så man kan så man kan välja att den alltid ska nå målnivån, eller bara nå målnivå om den kan göra det till lågpris, eller ett mellanting, men det är finlir. Min poäng är den att den lär sig både laddhastighet, och kan styra laddning till timmar som är billiga, och ändå nå inställd mål%, så tibbers algoritm borde kunna göra samma.tor skrev:Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.martinot skrev:Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.tor skrev:En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
MS P85 2014
Re: TWC eller nåt annat?
Dom hade ju stängt chatten i helgen och så glömde jag bort det.... sorry.bjornnilsson skrev:Det här är ju rätt så väsentligt.. Hur har det gått?tor skrev:martinot skrev:
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
Jag har dock ställt frågan till dom nu! Återkommer!
Re: TWC eller nåt annat?
Men den använder ju Teslas API och vet således att bilen behöver ladda X kwh, klurar ut hur lång tid det tar och lägger det när strömmen är billigast. Problemet är ju att Eeasee inte får reda på X som kan variera kraftigt och då inte kan optimera. (Eller också kan den det, det är egentligen min fråga)
Jag kör med smartcharge (utvecklat av en här på forumet) och den algoritmen lär sig hur snabbt bilen laddar hemma och styr då laddningen till de timmar som blir billigast givet SoC och målnivå som sätts i inställningar. Sen har den lite olika lägen, så man kan så man kan välja att den alltid ska nå målnivån, eller bara nå målnivå om den kan göra det till lågpris, eller ett mellanting, men det är finlir. Min poäng är den att den lär sig både laddhastighet, och kan styra laddning till timmar som är billiga, och ändå nå inställd mål%, så tibbers algoritm borde kunna göra samma.
Re: TWC eller nåt annat?
Skall bli intressant att höra hur de svarar.tor skrev:Men den använder ju Teslas API och vet således att bilen behöver ladda X kwh, klurar ut hur lång tid det tar och lägger det när strömmen är billigast. Problemet är ju att Eeasee inte får reda på X som kan variera kraftigt och då inte kan optimera. (Eller också kan den det, det är egentligen min fråga)
Jag kör med smartcharge (utvecklat av en här på forumet) och den algoritmen lär sig hur snabbt bilen laddar hemma och styr då laddningen till de timmar som blir billigast givet SoC och målnivå som sätts i inställningar. Sen har den lite olika lägen, så man kan så man kan välja att den alltid ska nå målnivån, eller bara nå målnivå om den kan göra det till lågpris, eller ett mellanting, men det är finlir. Min poäng är den att den lär sig både laddhastighet, och kan styra laddning till timmar som är billiga, och ändå nå inställd mål%, så tibbers algoritm borde kunna göra samma.
Under tiden skulle du dock kunna jämföra att låta Tibber ladda/optimera med Easee (styr och pratar endast med Easee laddbox), och sedan jämföra när Tibber laddar/optimerar genom att prata direkt med Teslan (Tesla API). Tibber stödjer ju bägge varianter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: TWC eller nåt annat?
Svar från Tibber:tor skrev:Dom hade ju stängt chatten i helgen och så glömde jag bort det.... sorry.bjornnilsson skrev:Det här är ju rätt så väsentligt.. Hur har det gått?tor skrev:martinot skrev:
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
Jag har dock ställt frågan till dom nu! Återkommer!
Hej!
Vi kommunicerar med via bilens API för att få reda på batterinivån, har man ingen direkt integration så gissar vi att batteriet är på 50%.
Du kan snabba på smartladdning men tanken är att om man kopplar in den kl. 18 när man kommer hem och den ska vara klar 07.50 så ska det vara klar då såklart.
Re: TWC eller nåt annat?
Tibber och WC!
Har hört att Tesla power-up ska vara buggig...fortfarnade?
Har Tibber svarat på när/om det ska fixas?
Hur funkar det med smartladdning ?
Jag har aktiverat att ladda när elpriset är billigt, men laddningen sätter igång som vanligt när jag pluggar i WC.
Ska det vara så? Den kanske går i viloläge efter ett tag, jag hade den bara ipluggad några minuter!?
Har hört att Tesla power-up ska vara buggig...fortfarnade?
Har Tibber svarat på när/om det ska fixas?
Hur funkar det med smartladdning ?
Jag har aktiverat att ladda när elpriset är billigt, men laddningen sätter igång som vanligt när jag pluggar i WC.
Ska det vara så? Den kanske går i viloläge efter ett tag, jag hade den bara ipluggad några minuter!?