Sveriges snabbaste myndighet?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av fth »

JohanBq skrev:
Då är det ju ändå smidigare nu, det är bara att alltid ha nån hundring i Euro med sig så funkar det i nästan hela Europa. Jag minns mammas handväska med ett tiotal plånböcker med olika valutor när vi körde genom Europa när jag var liten. Den var... ganska väl tilltagen. :D
Absolut, problemet är bara att vi svenskar är så avvänjda från kontanter, jag kan inte minnas när jag sist gick runt med sedlar eller mynt i fickan :roll:

Jag brukar komma ihåg att rota fram några euromynt till "kisspengar" eftersom det brukar vara automatspärrar på toaletterna i Tyskland, men mer än så har jag nästan aldrig med mig.

Det är ju också nästan bara Tyskland i min erfarenhet som inte tar kort, i övriga Europa klarar man sig bra på VISA/MasterCard.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
JohanBq skrev:
Då är det ju ändå smidigare nu, det är bara att alltid ha nån hundring i Euro med sig så funkar det i nästan hela Europa. Jag minns mammas handväska med ett tiotal plånböcker med olika valutor när vi körde genom Europa när jag var liten. Den var... ganska väl tilltagen. :D
Absolut, problemet är bara att vi svenskar är så avvänjda från kontanter, jag kan inte minnas när jag sist gick runt med sedlar eller mynt i fickan :roll:

Jag brukar komma ihåg att rota fram några euromynt till "kisspengar" eftersom det brukar vara automatspärrar på toaletterna i Tyskland, men mer än så har jag nästan aldrig med mig.

Det är ju också nästan bara Tyskland i min erfarenhet som inte tar kort, i övriga Europa klarar man sig bra på VISA/MasterCard.

/fth
Numera har ju alla autobahn-stationer en bankomat så det har ju blivit lättare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Numera har ju alla autobahn-stationer en bankomat så det har ju blivit lättare.
Jo, absolut, men hela grejen med att plocka ut papperslappar från ett hål i väggen för att handla känns bara så stenålder. :roll:

Bensin var ju dessutom något som det aldrig var något problem att betala för med kort på den tiden jag fortfarande missbrukade sådant, så poängen med bankomater just där ser jag inte riktigt?

Jag har heller aldrig fått någon vettig förklaring till varför Tyskland är så skeptiska till kort, är det någon som vet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av bonath »

fth skrev:
halper skrev:
Haha, Tyskland! Min fru jobbade där en period och av någon anledning blev det för krångligt att skaffa sig ett kort att betala med, [...]
Dom är ju generellt rätt skeptiska till kort i Tyskland, jag har flera gånger stått i kassan på McDonalds el dyl i Tyskland på väg till Medelhavet och fått beskedet (på i bästa fall knackig engelska, men oftast på tyska) att dom inte tar några kreditkort öht :shock: :shock:

Det har blivit några språngmarsher till närmsta ATM med arg/hungrig familj väntande på restaurangen, man lär sig ju aldrig heller :D

/fth

Jag skulle köpa ett USB-minne i Berlin på MediaMarkt.
Stod bakom några som köpte stereo o TV-apparater, bara kontanter.
När det blev min tur halade jag fram kortet.
"Vi tar inte kort" sa kassörskan...
Fick springa ut o ropa på en polare som hade lite kontanter i fickan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av mati »

bonath skrev:

Jag skulle köpa ett USB-minne i Berlin på MediaMarkt.
Stod bakom några som köpte stereo o TV-apparater, bara kontanter.
När det blev min tur halade jag fram kortet.
"Vi tar inte kort" sa kassörskan...
Fick springa ut o ropa på en polare som hade lite kontanter i fickan.
Jepp, grundregel nr 1. Utgå ifrån att det inte går att betala med kort.
Vi köpte en gång en spis på MediaMarkt i Tyskland. De tog naturligtvis inga kort och i bankomaten fick vi inga pengar heller eftersom dyngssaldot redan hade överskridits. Vi tog med spisen utan att betala. Istället fick vi med oss en faktura.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Trean »

Tänk om Boverket kunde vara lika snabba att införa samma regler som i Norge, nämligen att fastighetsägare och hyresvärdar inte får neka installation av laddbox.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av LarsL »

Men Tyskland måste ju vara en dröm för alla äldre som tydligen är helt beroende av kontanter.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av kenjon »

Näh, vi gamlingar kör med ApplePay. Plastkort är ju 90-tal....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Fredrik j »

Jag är visserligen bara ca 50 men jag upptäckte bara för några dagar sedan att vi har ett 2krs-mynt i sverige. Jag har aldrig sett ett ännu. Jag har ett litet lager med sedlar hemma som har sitt ursprung i kontantgåvor till ungarna från äldre släktingar i samband med jul. Men nu har dom också gått över till swish.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av EnTraktor »

fth skrev:
Jag har bara erfarenhet av byråkrati i två länder, Sverige och Spanien.

Spanien var iofs på 80- och 90-talet, men jag kommer aldrig att klaga på den svenska byråkratin igen, den är ett under av kompetens och effektivitet i jämförelse.

/fth
Jag köpte nyligen en fastighet i Spanien.
Google Maps, Here maps och Bing Maps visar alla olika namn på gatan där huset ligger.
På lagfarten står en adress som enligt Google ligger 27 km bort.
När jag sökte bygglov så skrev kommunen en adress som enligt Google ligger 2 km bort västerut.
Och när en person skulle skriva sig i fastigheten så skrev kommunen adressen på en tvärgata som ligger 6 kvarter bort österut.
Har inte fått ett enda brev till fastigheten under 6 mån.
För att bud leveranser ska komma fram måste jag uppge en Google Maps adress som rent tekniskt tillhör en annan fastighet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag är visserligen bara ca 50 men jag upptäckte bara för några dagar sedan att vi har ett 2krs-mynt i sverige.
Jag hanterar i mitt jobb en del kontanter, så jag är väl informerad om de nya sedlarna och mynten. Men kontantflödet minskar kraftigt och under pandemin tror jag att även många som tidigare var hårdnackade motståndare till Swish börjat använda det i större utsträckning. Frågan är om inte pandemin kommer att bli den dödande stöten mot kontanterna i Sverige. Vi är i den frågan ett extremistland.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av themax »

EnTraktor skrev:
Jag köpte nyligen en fastighet i Spanien.
Google Maps, Here maps och Bing Maps visar alla olika namn på gatan där huset ligger.
På lagfarten står en adress som enligt Google ligger 27 km bort.
När jag sökte bygglov så skrev kommunen en adress som enligt Google ligger 2 km bort västerut.
Och när en person skulle skriva sig i fastigheten så skrev kommunen adressen på en tvärgata som ligger 6 kvarter bort österut.
Har inte fått ett enda brev till fastigheten under 6 mån.
För att bud leveranser ska komma fram måste jag uppge en Google Maps adress som rent tekniskt tillhör en annan fastighet.
https://what3words.com/betalar.kastrull.lasagne

Finns flera länder som bytt till what3words ...

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av kenjon »

Fredrik j skrev:
Jag är visserligen bara ca 50 men jag upptäckte bara för några dagar sedan att vi har ett 2krs-mynt i sverige. Jag har aldrig sett ett ännu. Jag har ett litet lager med sedlar hemma som har sitt ursprung i kontantgåvor till ungarna från äldre släktingar i samband med jul. Men nu har dom också gått över till swish.
Jag har oxå funderat på att ha en backup med lite sedlar liggande hemma. Men de byter ju utseende på dem ibland, då gäller det att komma ihåg att byta de man har hemma, innan de bli värdelösa (vilket har hänt mej).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Fredrik j skrev:
Jag är visserligen bara ca 50 men jag upptäckte bara för några dagar sedan att vi har ett 2krs-mynt i sverige. Jag har aldrig sett ett ännu. Jag har ett litet lager med sedlar hemma som har sitt ursprung i kontantgåvor till ungarna från äldre släktingar i samband med jul. Men nu har dom också gått över till swish.
Jag har oxå funderat på att ha en backup med lite sedlar liggande hemma. Men de byter ju utseende på dem ibland, då gäller det att komma ihåg att byta de man har hemma, innan de bli värdelösa (vilket har hänt mej).
Tell me about it...
F21653A1-1C2A-4B98-81D4-A3715287A4E3.jpeg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Svenssons »

Jag hänger inte heller med på alla byten...
IMG_20201125_144949372.jpg
Inte värt att lösa in dessa hos Riksbanken då de tar 200:- i avgift...
https://www.riksbank.se/sv/betalningar- ... l%C3%B6sen.

(Mark löser de tyvärr inte in...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av kenjon »

Häftigt! Är de dina eller hittade du bilden på Nätet?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Jerker »

Jag har en del gamla sedlar och mynt liggande hemma. Har sparat en del medvetet som kuriosa. Finns även efter mina föräldrar. Det blir kul att ta fram och visa barnbarnen en gång. Visst kan man hitta bilder på gamla sedlar på nätet, men det är nåt helt annat att hålla i dem.

Sverige ligger väl även i framkant på att rationalisera bort småvalörer. Euro finns ju i ända ner till 1 cent vilket motsvarar 10 öre. Var ju länge sedan vi gjorde oss av med våra 10-, 25, och 50-öringar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Häftigt! Är de dina eller hittade du bilden på Nätet?
De är inte från nätet om det är dessa du menar:
IMG_20201125_195419768.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av ChristerSjo »

Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Häftigt! Är de dina eller hittade du bilden på Nätet?
De är inte från nätet om det är dessa du menar:
IMG_20201125_195419768.png
Ser ut att vara mycket bra kvalitet, det är troligen mer värda i samlarkretsar än vad som står på själva sedeln. Har du provat att värdera dom?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag har en del gamla sedlar och mynt liggande hemma. Har sparat en del medvetet som kuriosa. Finns även efter mina föräldrar. Det blir kul att ta fram och visa barnbarnen en gång. Visst kan man hitta bilder på gamla sedlar på nätet, men det är nåt helt annat att hålla i dem.

Sverige ligger väl även i framkant på att rationalisera bort småvalörer. Euro finns ju i ända ner till 1 cent vilket motsvarar 10 öre. Var ju länge sedan vi gjorde oss av med våra 10-, 25, och 50-öringar.
Jag har inte gjort mig av med mina 10-, 25- eller 50-öringar (och inte heller 1-, 2- eller 5-öringar)...
IMG_20201125_201123363.jpg
ChristerSjo skrev:

Ser ut att vara mycket bra kvalitet, det är troligen mer värda i samlarkretsar än vad som står på själva sedeln. Har du provat att värdera dom?
De är garanterat värda mer än 5 eller 10 kronor styck men inte något jättevärde så att det är värt besvären att sälja dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Jag har en del gamla sedlar och mynt liggande hemma. Har sparat en del medvetet som kuriosa. Finns även efter mina föräldrar. Det blir kul att ta fram och visa barnbarnen en gång. Visst kan man hitta bilder på gamla sedlar på nätet, men det är nåt helt annat att hålla i dem.

Sverige ligger väl även i framkant på att rationalisera bort småvalörer. Euro finns ju i ända ner till 1 cent vilket motsvarar 10 öre. Var ju länge sedan vi gjorde oss av med våra 10-, 25, och 50-öringar.
Även om t ex Finland inte använder 1- och 2-centmynten. Man avrundar till närmaste 5 cent. Gäller en del andra länder också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Jag har en del gamla sedlar och mynt liggande hemma. Har sparat en del medvetet som kuriosa. Finns även efter mina föräldrar. Det blir kul att ta fram och visa barnbarnen en gång. Visst kan man hitta bilder på gamla sedlar på nätet, men det är nåt helt annat att hålla i dem.

Sverige ligger väl även i framkant på att rationalisera bort småvalörer. Euro finns ju i ända ner till 1 cent vilket motsvarar 10 öre. Var ju länge sedan vi gjorde oss av med våra 10-, 25, och 50-öringar.
Även om t ex Finland inte använder 1- och 2-centmynten. Man avrundar till närmaste 5 cent. Gäller en del andra länder också.
Sedan finns det länder i Europ med ännu mindre värda mynt som t.ex. Moldavien som har t.ex. 1 bani-mynt kvar vilka är värda ca 2 öre. Har en 5 bani-mynt liggandes här någonstans men vill inte väcka familjen för att leta upp det. Kollade upp på Wikipedia så såg jag ett uttryck som jag inte visste användes: "Swedish rounding": https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_rounding
Det är inte så ofta man får småmynt i Moldavien, det är kanske upp till varje butik att välja hur små valörer de vill hålla på med. Fick mitt 5 bani-mynt i en mindre daglivarubutik när jag köpte lite vin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Sveriges snabbaste myndighet?

Inlägg av Bernando »

Svenssons skrev:
Kollade upp på Wikipedia så såg jag ett uttryck som jag inte visste användes: "Swedish rounding": https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_rounding
Tack, då har man lärt sig nåt idag också :) Wikipedia är ju ändå för härligt, någon tjomme har liksom tagit kort på sina ica-kvitton och lagt upp som en del av världens största lexikon :D
MS P85 2014
Skriv svar