Laddning röd 3-fashandske

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Jwe »

Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Teslaspolen »

Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Det är bara Teslas som är faskänslig av någon anledning. Dessutom är det inte en fråga om elektroniken finns eller inte; utan vart. Korrekt enligt standard ska vara i början på sladden, men i den produkten så är den inbyggd i Typ 2 handsken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Gustafsson »

Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Dubbelladdare kan väl ge 22kW, dvs ca 11 mil/Tim. Mina med enkelladdare får/har jag också fått 5 mil i tim (11kW).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.

Det finns ingen temperatursensor i kontakten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.

Beroende på hur elbilen är konstruerad så börjar laddningsströmmen antingen direkt som på e-tron, eller tydligen på din M3 först efter en liten stund.

E-tron är alltid sugen på elektroner, och tar allt den kan få hela tiden. Eventuella begränsningar måste styras från laddboxen, kanske därför det sprakade så otrevligt när jag testade.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av andersd »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.
Är det så den är byggd, så bryter den helt klart mot alla standarder. Få vore det intressant att begära ut CE certifikat och testrapporter. Hoppas verkligen att de har lyckats få in iaf reläer.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Denna är lite billigare och har JFB men jag antar att den inte gör nån nytta om man kopplar på en enfas CEE eller Schuko adapter: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av mikebike »

LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

Slog mej nu, är man berättigad till laddstöd om man köper en box utan företagskvitto?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av mikebike »

Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Teslaspolen »

mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.
Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Bjelke »

I know :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.
Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.
Priset kanske?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
I know :mrgreen:
Du var tom. före kineserna med detta! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Grymt smidig produkt! Tar inte mycket plats i frunken på en Tesla om man vill ha den med sig. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
I know :mrgreen:
Du var tom. före kineserna med detta! :lol:
Kineserna är bra på att kopiera, men dom behöver ju ett original att kopiera först :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Fick min från denna leverantör nu, och håller med, otroligt smidig med Tesla knapp, variabels strömstyrka samt jordfelsbrytare. DEssutom inga stora klumpar. Kan verkligen rekommenderas.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Rennwagen »

martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

Rennwagen skrev:
martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?

Tror ingen till byta från 3 fas till shuko eftersom det ingår i bilen.

Menar du kabeln som jag köpte så nej. Inga problem.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Skriv svar