Laddning röd 3-fashandske

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Grymt smidig produkt! Tar inte mycket plats i frunken på en Tesla om man vill ha den med sig. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
I know :mrgreen:
Du var tom. före kineserna med detta! :lol:
Kineserna är bra på att kopiera, men dom behöver ju ett original att kopiera först :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Fick min från denna leverantör nu, och håller med, otroligt smidig med Tesla knapp, variabels strömstyrka samt jordfelsbrytare. DEssutom inga stora klumpar. Kan verkligen rekommenderas.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Rennwagen »

martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av LeffeP »

Rennwagen skrev:
martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?

Tror ingen till byta från 3 fas till shuko eftersom det ingår i bilen.

Menar du kabeln som jag köpte så nej. Inga problem.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Svenssons »

Låter konstigt att Model 3 skulle kräva att faserna ligger rätt. Det är ju inte laddning i 400V (fas-fas) i laddarna i elbilar utan 230V (fas-nolla). I Model X går det att ladda även ifall faser saknas under förutsättning att fasen som laddboxen behöver finns så laddboxen har ström.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Rennwagen »

Trist bara att alla lösningar är så dyra för att kunna ladda 3x16A. Jag förstår skälet till att Tesla slutade leverera med CEE 5-pin röd. Men det var som någon skrev tidigare i tråden väldigt bra för att kunna ladda tillfälligt på landet eller annan plats man hamnade på. Hemma är det givetvis Tesla laddare som gäller, men skall man pusha gränserna är det bra med hyffsad back-up laddning. Inte minst på landet där 3-fas röd handske finns i varenda ladugård och vedbod. Finns det någon som inte nyttjar sin gamla Tesla kabel med den röda trefas-kopplingen är jag beredd på att byta och betala mellanskillnad.
Den såg ut så här, se sid 8 https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du kan söka på bildelsbasen också.

Har köpt extra reseladdare till e-tron där, rätt bra priser på begagnade delar. Lite bökigt att söka hos dem.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Tesla ... -45686464/
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Joohan »

Svenssons skrev:
Låter konstigt att Model 3 skulle kräva att faserna ligger rätt. Det är ju inte laddning i 400V (fas-fas) i laddarna i elbilar utan 230V (fas-nolla). I Model X går det att ladda även ifall faser saknas under förutsättning att fasen som laddboxen behöver finns så laddboxen har ström.
Den är inte känslig på fasordning, och det går utmärkt att ladda även när någon fas faller bort.
Så den texten som refererades ovan verkar skum.
Får en varning om reducerad laddhastighet och hastigheten minskar ju, men det verkar funka oberoende av vilken fas som faller bort.
Detta gäller iaf med laddning med teslas 3fas UMC.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av Rennwagen »

Off Grid Byggaren skrev:
Du kan söka på bildelsbasen också.

Har köpt extra reseladdare till e-tron där, rätt bra priser på begagnade delar. Lite bökigt att söka hos dem.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Tesla ... -45686464/
Bra tips tack för det!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inlägg av martinot »

Rennwagen skrev:
martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?
Har aldrig haft problem något som helst problem med det. Har fungerat i precis alla 3-fas CEE som jag testat. Inga bekymmer.

Sedan är det inte någon kina-kabel, utan de tillverkas inom EU (Slovenien eller liknande om jag minns rätt).

Kvaliteten är ju enligt väldigt många användare och trådar tveksam på Tesla original, så skulle personligen skippa den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar