Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddning röd 3-fashandske

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Re: Laddning röd 3-fashandske

Inläggav Teslaägare Jwe » 01 dec 2020 13:20

Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 01 dec 2020 13:56

Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.

Det är bara Teslas som är faskänslig av någon anledning. Dessutom är det inte en fråga om elektroniken finns eller inte; utan vart. Korrekt enligt standard ska vara i början på sladden, men i den produkten så är den inbyggd i Typ 2 handsken.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare martinot » 02 dec 2020 03:12

Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 02 dec 2020 08:36

Dubbelladdare kan väl ge 22kW, dvs ca 11 mil/Tim. Mina med enkelladdare får/har jag också fått 5 mil i tim (11kW).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Off Grid Byggaren » 02 dec 2020 11:08

martinot skrev:

Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.

Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.

Det finns ingen temperatursensor i kontakten.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare martinot » 02 dec 2020 11:50

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.

Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Off Grid Byggaren » 02 dec 2020 13:26

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.

Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.

Beroende på hur elbilen är konstruerad så börjar laddningsströmmen antingen direkt som på e-tron, eller tydligen på din M3 först efter en liten stund.

E-tron är alltid sugen på elektroner, och tar allt den kan få hela tiden. Eventuella begränsningar måste styras från laddboxen, kanske därför det sprakade så otrevligt när jag testade.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare andersd » 02 dec 2020 16:48

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:

Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.

Är det så den är byggd, så bryter den helt klart mot alla standarder. Få vore det intressant att begära ut CE certifikat och testrapporter. Hoppas verkligen att de har lyckats få in iaf reläer.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare

Referralkod: anders14297

Inläggav BEV[e-Rage] » 02 dec 2020 21:19

Denna är lite billigare och har JFB men jag antar att den inte gör nån nytta om man kopplar på en enfas CEE eller Schuko adapter: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
BEV[e-Rage]

Inläggav Teslaägare LeffeP » 12 dec 2020 12:17

Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Referralkod: leif3874

FöregåendeNästa

Återgå till Hemmaladdning