Laddning röd 3-fashandske
Moderator: Redaktion
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det är bara Teslas som är faskänslig av någon anledning. Dessutom är det inte en fråga om elektroniken finns eller inte; utan vart. Korrekt enligt standard ska vara i början på sladden, men i den produkten så är den inbyggd i Typ 2 handsken.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddning röd 3-fashandske
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning röd 3-fashandske
Dubbelladdare kan väl ge 22kW, dvs ca 11 mil/Tim. Mina med enkelladdare får/har jag också fått 5 mil i tim (11kW).Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.martinot skrev:Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.Jwe skrev:Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Det finns ingen temperatursensor i kontakten.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning röd 3-fashandske
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.martinot skrev:Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Beroende på hur elbilen är konstruerad så börjar laddningsströmmen antingen direkt som på e-tron, eller tydligen på din M3 först efter en liten stund.
E-tron är alltid sugen på elektroner, och tar allt den kan få hela tiden. Eventuella begränsningar måste styras från laddboxen, kanske därför det sprakade så otrevligt när jag testade.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Är det så den är byggd, så bryter den helt klart mot alla standarder. Få vore det intressant att begära ut CE certifikat och testrapporter. Hoppas verkligen att de har lyckats få in iaf reläer.Off Grid Byggaren skrev:Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.martinot skrev:Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Jwe skrev:Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.
Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Laddning röd 3-fashandske
Denna är lite billigare och har JFB men jag antar att den inte gör nån nytta om man kopplar på en enfas CEE eller Schuko adapter: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw
Re: Laddning röd 3-fashandske
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning röd 3-fashandske
mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddning röd 3-fashandske
Slog mej nu, är man berättigad till laddstöd om man köper en box utan företagskvitto?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
+ tull och moms.Zalman3 skrev:mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning röd 3-fashandske
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.mikebike skrev:Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning röd 3-fashandske
Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.mikebike skrev:+ tull och moms.Zalman3 skrev:mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning röd 3-fashandske
Priset kanske?Teslaspolen skrev:Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.mikebike skrev:+ tull och moms.Zalman3 skrev:mikebike skrev:Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.LeffeP skrev:Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.
https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html
Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Re: Laddning röd 3-fashandske
Du var tom. före kineserna med detta!Bjelke skrev:I know
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning röd 3-fashandske
Grymt smidig produkt! Tar inte mycket plats i frunken på en Tesla om man vill ha den med sig.LeffeP skrev:Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.mikebike skrev:Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning röd 3-fashandske
Kineserna är bra på att kopiera, men dom behöver ju ett original att kopiera förstmartinot skrev:Du var tom. före kineserna med detta!Bjelke skrev:I know
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning röd 3-fashandske
Fick min från denna leverantör nu, och håller med, otroligt smidig med Tesla knapp, variabels strömstyrka samt jordfelsbrytare. DEssutom inga stora klumpar. Kan verkligen rekommenderas.LeffeP skrev:Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.mikebike skrev:Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Laddning röd 3-fashandske
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.martinot skrev:Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paketLeffeP skrev:Hej
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?
För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."
Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?
Fråga 2: Har ni haft problem med det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Laddning röd 3-fashandske
Rennwagen skrev:Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.martinot skrev:Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paketLeffeP skrev:Hej
Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?
För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."
Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?
Fråga 2: Har ni haft problem med det?
Tror ingen till byta från 3 fas till shuko eftersom det ingår i bilen.
Menar du kabeln som jag köpte så nej. Inga problem.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt