Sida 1 av 2

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 01 dec 2020 13:20
av Jwe
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 01 dec 2020 13:56
av Teslaspolen
Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Det är bara Teslas som är faskänslig av någon anledning. Dessutom är det inte en fråga om elektroniken finns eller inte; utan vart. Korrekt enligt standard ska vara i början på sladden, men i den produkten så är den inbyggd i Typ 2 handsken.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 03:12
av martinot
Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 08:36
av Gustafsson
Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.

Använder röd trefas via Tesla UMC hemma, stuga och ganska ofta på resa. Har dubbelladdare så får upp till 5 mil i timmen.
Hemma nedstrypt till 10 A trefas ger ca 3,5 mil/h, vilket där alltid räcker med råge.
Dubbelladdare kan väl ge 22kW, dvs ca 11 mil/Tim. Mina med enkelladdare får/har jag också fått 5 mil i tim (11kW).

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 11:08
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Jwe skrev:
Jag har uppfattat att det inte bara rör sig om allmän elsäkerhet utan också specifikt för bilens elektronik, laddutrustning och batteri som "klumpen" ombesörjer. Vid enfas är den ju tom faskänslig.
Elektroniken och styrningen finns, men sitter i Typ2-handtaget. Så skyddet för bilen är precis lika bra som alla andra kablar. Bara smidigare.

Skyddet för användarna är ingen skillnad emot de 10000-tals CEE-trefaskablar som används på byggen i Sverige varje dag.
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.

Det finns ingen temperatursensor i kontakten.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 11:50
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 13:26
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.

Beroende på hur elbilen är konstruerad så börjar laddningsströmmen antingen direkt som på e-tron, eller tydligen på din M3 först efter en liten stund.

E-tron är alltid sugen på elektroner, och tar allt den kan få hela tiden. Eventuella begränsningar måste styras från laddboxen, kanske därför det sprakade så otrevligt när jag testade.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 16:48
av andersd
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Jwe skrev:
Det blir inte lika säkert. Gäller det kabeln utan inbyggd jordfelsbrytare är det möjligt att ladda i oskyddade 3-fas uttag.

Det är spänning på både kabeln och kontakten hela tiden, kan spraka till när den sätts i bilen vilket kan skada laddporten.
Ja. Skall man ladda i uttag utan JFB så skall man absolut välja den variant som har det inbyggt. Då skyddas dessutom hela kabeln. Med andra lösningar, med klump på mitten, så är biten mellan CEE-uttag och klumpen helt oskyddade. Jag hade, idag, personligen valt den varianten som du rekommenderade med JFB (fanns inte på den tiden jag köpte min nuvarande kabel).

Nej. Det är inte spänningen på den hela tiden. Som jag har förstått det så slås spänning på först efter att kontrollelektronik i Typ2-handtaget pratat med bilen. Har använt en sådan kabel i 1,5 års tid och aldrig sprakat för mig när jag satt i eller tagit ut laddporten på min M3.
Det finns ju inte någon kontaktor som bryter bort den laddkabeln från elnätet. Så sitter den i ett CEE-uttag som är igång finns spänningen ända fram.
Är det så den är byggd, så bryter den helt klart mot alla standarder. Få vore det intressant att begära ut CE certifikat och testrapporter. Hoppas verkligen att de har lyckats få in iaf reläer.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 02 dec 2020 21:19
av BEV[e-Rage]
Denna är lite billigare och har JFB men jag antar att den inte gör nån nytta om man kopplar på en enfas CEE eller Schuko adapter: https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 12:17
av LeffeP
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 12:37
av mikebike
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 14:11
av Zalman3
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 14:25
av LeffeP
Slog mej nu, är man berättigad till laddstöd om man köper en box utan företagskvitto?

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 15:30
av mikebike
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 15:33
av mikebike
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 16:08
av LeffeP
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 17:28
av Teslaspolen
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.
Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 18:24
av Bjelke
I know :mrgreen:

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 19:14
av nek0
Teslaspolen skrev:
mikebike skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Någon här som kör denna, löser ju mina problem dvs har redan röd 3-fas, samt att denna till nöds går att haka av väggfästet och ta med på resa.

Bild

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
Den har jag också funderat på, den finns på Blocket för 4500.

Den kostar egentligen 3.386kr plus en röd kontakt för 46,90kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005001708095739.html

Anslutningsdon 3-fas
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
+ tull och moms.
Vad är det som skulle göra den boxen speciell då? Montera röd handske kan man göra på vilken laddbox som helst.
Priset kanske?

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 22:37
av martinot
Bjelke skrev:
I know :mrgreen:
Du var tom. före kineserna med detta! :lol:

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 12 dec 2020 22:39
av martinot
LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Grymt smidig produkt! Tar inte mycket plats i frunken på en Tesla om man vill ha den med sig. :)

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 13 dec 2020 08:22
av Bjelke
martinot skrev:
Bjelke skrev:
I know :mrgreen:
Du var tom. före kineserna med detta! :lol:
Kineserna är bra på att kopiera, men dom behöver ju ett original att kopiera först :mrgreen:

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 24 dec 2020 14:31
av LeffeP
LeffeP skrev:
mikebike skrev:
Jag har köpt en Tesla WC för 3000:- istället.
Det sägs ju att den bör kompletteras med jordfelsbrytare, gäller samma för ovanstående laddbox tro?
Ovanstående ska ha det inbyggt vad jag förstår.

Mitt val föll nu på denna, mycket tack vare smidigheten med Teslankapp, inbyggt skydd och just för den är så enkel att ta med.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Fick min från denna leverantör nu, och håller med, otroligt smidig med Tesla knapp, variabels strömstyrka samt jordfelsbrytare. DEssutom inga stora klumpar. Kan verkligen rekommenderas.

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 13 jan 2021 13:54
av Rennwagen
martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?

Re: Laddning röd 3-fashandske

Postat: 13 jan 2021 14:01
av LeffeP
Rennwagen skrev:
martinot skrev:
LeffeP skrev:
Hej

Sist jag ägde Tesla, Model S85D, så fick man ju med kabel med både Schuko och röd 3-fas. Har förstått att så inte är fallet längre. Fördelen med den var ju att lätt kunna ta med och ladda på andra ställen med röd 3-fas än bara hemma. Så är enda alternativet nu en Wall Connector eller en svindyr sladd för just röd 3-fas? Med Wall Connectorn är man ju bunden till hemmaladdning, med sladd inte. Ok, man kan ju kanske sätta en halvmeter sladd med röd handske på WC:n och ha den löst, men då kan man ju lika gärna köpa sladden, eller? Prismässigt är det ju ungefär lika.
Köp denna. Mycket smidigare än Teslas 3-fas med "klumpen" på kabeln: https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket

Bild
Jag söker liknande lösning. Var så mycket bättre med den laddsladden jag fick till min S90D som både hade Schuko och CEE 5-pin Röd.

Fråga 1: Någon som har en sådan att sälja eller att byta mot den som bara har Schuko en-fas?

För ovanstående kina-sladd blev jag lite konfunderad av denna text på hemsidan "Tesla Model 3 vehicle on-board charger is phase sequence sensitive, what means that the phases have to be in a proper sequence 1-2-3 at wall socket. If they are not, the car will not charge."

Den kan därför kanske inte garanterat funka i alla tre-fas uttag. Eller?

Fråga 2: Har ni haft problem med det?

Tror ingen till byta från 3 fas till shuko eftersom det ingår i bilen.

Menar du kabeln som jag köpte så nej. Inga problem.