Bidrag laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Bidrag laddbox

Inlägg av arena999 »

Såg att Naturvårdsverket stoppar utbetalning att laddbox-bidrag den 12 december.
Har också hört att något nytt avdrag planeras men från skatteverket istället.
Innebär det att man snabbt bör få in kvitto innan 12/12?

Känns som skatteverkets bidrag blir sämre, eller har jag misstolkat?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av heldiggrisen »

arena999 skrev:
Såg att Naturvårdsverket stoppar utbetalning att laddbox-bidrag den 12 december.
Har också hört att något nytt avdrag planeras men från skatteverket istället.
Innebär det att man snabbt bör få in kvitto innan 12/12?

Känns som skatteverkets bidrag blir sämre, eller har jag misstolkat?
Skatteverkets gröna avdrag efter fakturamodellen har båda för och nackdelar:
+Du får bidrag för en större summa, 50% Max 50000 (nu får du 50% Max 10k i stöd)
+Du får bidraget rakt på fakturan, du släpper ligga ute med pengar, som du sedan kanske inte får tillbaka
+Bidragen tar ”aldrig” slut

-Svårt att shoppa runt, allt måste gå via den som fakturerar; elektrikern eller entreprenör.
-Det kan bli dyrare, du går misse om rabatter (typ black friday erbjudande eller TCS rabatten hos Tibber)
-Fakturerarn tar avans på laddbox och utstyrsel, totalsumman (om totalen blir under 20k) blir högst sannolikt dyrare
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av PapaM »

Vart kommer infon om 12 dec ifrån? Märklig deadline när bidraget gäller till året ut?
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Klintan »

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Paus i utbetalning från 12 december till årsskiftet, men det finns pengar kvar och ansökningar (från i år) behandlas så länge det finns medel.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av PapaM »

Sorry, lyckades missa det.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Ferro94 »

Tolkar jag det rätt att ansökan som inkommer innan 20-12-31 kommer att behandlas (nästa år) under förutsättning att det finns pengar kvar?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Klintan »

Så tolkar jag det också. Utbetalning pausas men fortsätter efter årsskiftet.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av PapaM »

Tog 48 min att få ansökan beviljad idag. Måste vara rekord.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1111
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av bjornnilsson »

Har gått över till Tibber och ville ha Easee laddbox samt den lilla mojängen som man sätter på huvudsäkringarna för lastbalansering. Allt dock helt slut hos Tibber som meddelar att deras grejer sitter fast mellan Norge och Sverige. Hittade då Easee hos skarebo.se. Visserligen typ en tusenlapp dyrare men där fanns den. Beställde laddboxen och fick bidraget godkänt samma dag, sedan pengarna på kontot två dagar senare. Otroligt smidigt!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Bernando »

PapaM skrev:
Tog 48 min att få ansökan beviljad idag. Måste vara rekord.
Nej, inte rekord :D
viewtopic.php?f=61&t=23192
MS P85 2014
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av heldiggrisen »

bjornnilsson skrev:
Har gått över till Tibber och ville ha Easee laddbox samt den lilla mojängen som man sätter på huvudsäkringarna för lastbalansering. Allt dock helt slut hos Tibber som meddelar att deras grejer sitter fast mellan Norge och Sverige. Hittade då Easee hos skarebo.se. Visserligen typ en tusenlapp dyrare men där fanns den. Beställde laddboxen och fick bidraget godkänt samma dag, sedan pengarna på kontot två dagar senare. Otroligt smidigt!
Vad? Krävs inte ens installation?
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av ville9 »

Hur är det med det nya bidraget som gäller från 2021.
Kommer det vara krav på en specifik jordfelsbrytare även denna gång?
Jordfelsbrytare typ B tror jag det var som var krav i år 2020.

Funderar på att montera en beg tesla Wall connector.
Smidigt om man får halva priset på montörens faktura.
Men inte så smidigt om jag måste köpa till en specifik jfb.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Perpendicular »

ville9 skrev:
Hur är det med det nya bidraget som gäller från 2021.
Kommer det vara krav på en specifik jordfelsbrytare även denna gång?
Jordfelsbrytare typ B tror jag det var som var krav i år 2020.

Funderar på att montera en beg tesla Wall connector.
Smidigt om man får halva priset på montörens faktura.
Men inte så smidigt om jag måste köpa till en specifik jfb.
Finns det någon installatör som inte sätter in en JFB typ B och fakturerar?
Det är väl helt mot elsäkerhetsverkets direktiv dvs elinstallationsreglerna 2017 (Utgåva 3 av SS 436 40 00).
Dessutom kostar ju en sådan runt 2000 kr som du får på bidraget så det är väl inte så mycket för att få en rimlig elsäkerhet hemma?
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av ville9 »

Perpendicular skrev:
ville9 skrev:
Hur är det med det nya bidraget som gäller från 2021.
Kommer det vara krav på en specifik jordfelsbrytare även denna gång?
Jordfelsbrytare typ B tror jag det var som var krav i år 2020.

Funderar på att montera en beg tesla Wall connector.
Smidigt om man får halva priset på montörens faktura.
Men inte så smidigt om jag måste köpa till en specifik jfb.
Finns det någon installatör som inte sätter in en JFB typ B och fakturerar?
Det är väl helt mot elsäkerhetsverkets direktiv dvs elinstallationsreglerna 2017 (Utgåva 3 av SS 436 40 00).
Dessutom kostar ju en sådan runt 2000 kr som du får på bidraget så det är väl inte så mycket för att få en rimlig elsäkerhet hemma?
Ja det var ju det jag undrade , om det var krav på jfb typ B för att få bidraget?

De jfb typ b som elektrikerna säljer verkar ju snarare kosta 5000 styck.

Min tanke var att komplettera med en wallbox istället för vanligt uttag i sommarstuga och ladda på låg hastighet.
Går det lösa till en billig peng så är det aktuellt, annars inte.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av martinot »

ville9 skrev:
Hur är det med det nya bidraget som gäller från 2021.
Kommer det vara krav på en specifik jordfelsbrytare även denna gång?
Jordfelsbrytare typ B tror jag det var som var krav i år 2020.

Funderar på att montera en beg tesla Wall connector.
Smidigt om man får halva priset på montörens faktura.
Men inte så smidigt om jag måste köpa till en specifik jfb.
Satte upp en Tesla WC under första halvan av 2019, precis innan bidraget kom tillbaka, och JFB typB monterades ändå som standard. Så det har nog inte med bidraget i sig att göra, utan som jag förstod på elektrikern så är det för att om det blir fel på laddaren/likriktaren i bilen, och DC läcker ut, så slutar klassiska JFB typA att fungera, och blir verkningslösa (löser inte ut som de skall vi ett läckage till jord).

De flesta nya laddboxar har JFB TypB inbyggda i boxarna från början (därav att du säkert sett många installationer som saknar det), men just Teslas WC är lite gammalmodiga, och saknar detta. Därav att en extern JFB TypB krävs för äldre boxkonstruktioner som just Teslas WC. Oavsett bidrag eller inte.

Bryter du mot elsäkerhetsföreskrifterna så riskerar du att få betydligt större problem än bidraget, utan kan även bli utan försäkeringsersättning och andra problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av ville9 »

martinot skrev:
ville9 skrev:
Hur är det med det nya bidraget som gäller från 2021.
Kommer det vara krav på en specifik jordfelsbrytare även denna gång?
Jordfelsbrytare typ B tror jag det var som var krav i år 2020.

Funderar på att montera en beg tesla Wall connector.
Smidigt om man får halva priset på montörens faktura.
Men inte så smidigt om jag måste köpa till en specifik jfb.
Satte upp en Tesla WC under första halvan av 2019, precis innan bidraget kom tillbaka, och JFB typB monterades ändå som standard. Så det har nog inte med bidraget i sig att göra, utan som jag förstod på elektrikern så är det för att om det blir fel på laddaren/likriktaren i bilen, och DC läcker ut, så slutar klassiska JFB typA att fungera, och blir verkningslösa (löser inte ut som de skall vi ett läckage till jord).

De flesta nya laddboxar har JFB TypB inbyggda i boxarna från början (därav att du säkert sett många installationer som saknar det), men just Teslas WC är lite gammalmodiga, och saknar detta. Därav att en extern JFB TypB krävs för äldre boxkonstruktioner som just Teslas WC. Oavsett bidrag eller inte.

Bryter du mot elsäkerhetsföreskrifterna så riskerar du att få betydligt större problem än bidraget, utan kan även bli utan försäkeringsersättning och andra problem.
Tack för bra svar!
Då skrotar jag de planerna :)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av martinot »

Det finns billigare JFB TypB än vad elektrikerna säljer de för. Letar man runt på nätet så kan man hitta för 1500-2000 kr. Skyndar du dig med installationen så kan du dessutom få 50% betalt av NV om du får upp och skickar in ansökan innan nyår. Skall även fungera för sommarstuga. Så möjligheten finns om du skyndar dig lite!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Perpendicular »

Enligt källor på nätet tilldelades 100 miljoner för bidraget under 2020, det finns 25,7 miljoner att ansöka om den 7/12.
Det låter ju betryggande om över en fjärdedel av pengarna fortfarande är kvar när knappt tre veckor återstår av ansökningstiden.
Frågan är om man vågar köpa en Easee+Watty med rabattkod och fixa installation före nyår?
Finns väl en viss risk att bli utan bidrag om det blir rusning för att installera sista veckorna på året.
Alternativet är ju att bita i det sura äpplet och köra allt efter nyår på skattereduktion men då missa tusenlappar i rabatter eftersom elektrikern då sätter priset på box och material.

Någon som gjort kalkylen för de olika alternativen?
Senast redigerad av Perpendicular, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av LarsL »

En behörig elektriker får koppla på vilket sätt hen anser är säkert men om hen inte följer elsäkerhetsverkets rekommendationer så måste en dokumenterad riskanalys göras och då hamnar ju hela ansvaret på den som gjort analysen. Därför följer alla elektriker rekommendationerna och monterar jordfelsbrytare TypB. Det är du som ägare som ansvarar för att din anläggning är säker och korrekt monterad.

Easee har inbyggt DC skydd.

De nya avdraget innebär inga förändringar av kraven på installationen. Däremot är det stora frågetecken kring inköp av utrustning. Förmodligen är det slut med inköp från valfri nätbutik utan man är helt hänvisad till elektrikern och hens marginaler, vilka lär öka efter årskiftet.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Force-Walker »

Om jag köper en laddbox på Tibber idag?
Då betalar jag väl den direkt och får kvitto?

När man ansöker om bidrag, måste man då skicka in kvitto från elektrikern också?
Eller hur ser naturvårdsverket att man satt upp boxen?

Kan man köpa boxen och skicka in kvittot på den och få bidrag?

Vill köpa Easee på tibber och utnyttja den bästa rabatten som man får, dvs 500+500kr, som jag sett här nånstans?
Perpendicular
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
Ort: Uppsala

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Perpendicular »

Force-Walker skrev:
Om jag köper en laddbox på Tibber idag?
Då betalar jag väl den direkt och får kvitto?

När man ansöker om bidrag, måste man då skicka in kvitto från elektrikern också?
Eller hur ser naturvårdsverket att man satt upp boxen?

Kan man köpa boxen och skicka in kvittot på den och få bidrag?

Vill köpa Easee på tibber och utnyttja den bästa rabatten som man får, dvs 500+500kr, som jag sett här nånstans?
Från naturvårdsverkets hemsida:

Förutsättningar för bidrag till laddstation:
- Installationen måste göras först och därefter ansöker du om bidraget.
- Ansökan måste ha inkommit till Naturvårdsverket senast sex månader efter det att installationen av installationsarbetet har slutförts.
- En behörig elektriker måste utföra installationen och laddboxen ska uppfylla kraven i förordningen.
——
Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag.


Alltså antar jag att man skickar in alla kvitton inklusive det från elektrikern när man söker bidraget.
Finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta eller dementera.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Ferro94 »

Perpendicular skrev:
Force-Walker skrev:
Om jag köper en laddbox på Tibber idag?
Då betalar jag väl den direkt och får kvitto?

När man ansöker om bidrag, måste man då skicka in kvitto från elektrikern också?
Eller hur ser naturvårdsverket att man satt upp boxen?

Kan man köpa boxen och skicka in kvittot på den och få bidrag?

Vill köpa Easee på tibber och utnyttja den bästa rabatten som man får, dvs 500+500kr, som jag sett här nånstans?
Från naturvårdsverkets hemsida:

Förutsättningar för bidrag till laddstation:
- Installationen måste göras först och därefter ansöker du om bidraget.
- Ansökan måste ha inkommit till Naturvårdsverket senast sex månader efter det att installationen av installationsarbetet har slutförts.
- En behörig elektriker måste utföra installationen och laddboxen ska uppfylla kraven i förordningen.
——
Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag.


Alltså antar jag att man skickar in alla kvitton inklusive det från elektrikern när man söker bidraget.
Finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta eller dementera.
Jag har precis gjort detta (i veckan). Finns 2 olika rutor att kryssa i: material resp arbete. Man väljer själv vad man vill söka. Jag sökte båda och fick pengar inom ett par dagar. Sjukt smidigt!
Men utgår från att man bara kan söka för material (boxen) om man vill det. En förutsättning för att söka för arbetet är ju bl.a. att man inte tar det på ROT.
Ytterligare en fördel att göra det innan årsskiftet (om man har förmånsbil) är att då kan arbetsgivaren stå för resterande kostnad (dvs 50%) utan att det förmånsbeskattas, och du kan ta det mot bruttolöneavdrag (och då även räkna bort momsen på den delen). Blir en billig box...
Hela den möjligheten försvinner 21-01-01.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Daven »

Ferro94 skrev:
Perpendicular skrev:
Force-Walker skrev:
Om jag köper en laddbox på Tibber idag?
Då betalar jag väl den direkt och får kvitto?

När man ansöker om bidrag, måste man då skicka in kvitto från elektrikern också?
Eller hur ser naturvårdsverket att man satt upp boxen?

Kan man köpa boxen och skicka in kvittot på den och få bidrag?

Vill köpa Easee på tibber och utnyttja den bästa rabatten som man får, dvs 500+500kr, som jag sett här nånstans?
Från naturvårdsverkets hemsida:

Förutsättningar för bidrag till laddstation:
- Installationen måste göras först och därefter ansöker du om bidraget.
- Ansökan måste ha inkommit till Naturvårdsverket senast sex månader efter det att installationen av installationsarbetet har slutförts.
- En behörig elektriker måste utföra installationen och laddboxen ska uppfylla kraven i förordningen.
——
Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag.


Alltså antar jag att man skickar in alla kvitton inklusive det från elektrikern när man söker bidraget.
Finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta eller dementera.
Jag har precis gjort detta (i veckan). Finns 2 olika rutor att kryssa i: material resp arbete. Man väljer själv vad man vill söka. Jag sökte båda och fick pengar inom ett par dagar. Sjukt smidigt!
Men utgår från att man bara kan söka för material (boxen) om man vill det. En förutsättning för att söka för arbetet är ju bl.a. att man inte tar det på ROT.
Ytterligare en fördel att göra det innan årsskiftet (om man har förmånsbil) är att då kan arbetsgivaren stå för resterande kostnad (dvs 50%) utan att det förmånsbeskattas, och du kan ta det mot bruttolöneavdrag (och då även räkna bort momsen på den delen). Blir en billig box...
Hela den möjligheten försvinner 21-01-01.
Du kan inte bara skicka in kvitton på material du måste ha kvitto på minst 500kr arbete, grannen (elektriker) som kopplade mina fakturerade 495kr o det gick inte o skicka in det så.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av Pasjostrom »

Jag beställde en Wall Connector häromdagen och ska få den ca 28/12. Den kommer alltså inte hinna bli installerad innan årsskiftet. Och från årskiftet ändras reglerna så att avdraget görs direkt av elektrikern och bara på det arbete och material som denne har med på fakturan.

Innebär det att man från årsskiftet inte längre kan få bidrag/avdrag för teslas Wall Connector (eftersom man ju beställer den själv)?

Och jag kan inte få bidrag från Naturvårdsverket utan faktura på installation?

Då har jag hamnat i en tråkig limbo-situation...!!?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Bidrag laddbox

Inlägg av kenjon »

Be elektrikern om faktura innan årsskiftet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar