Skarva 2 laddsladdar

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Padelnord
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 dec 2020 16:41

Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av Padelnord »

Hej.
Nybliven teslaägare

Jag monterade laddboxen med 7 meter kabel i garaget.
Hantverkarna som skulle montera porten hann inte bli klara, så jag kommer inte in med bilen än.
Min fråga är. Kan jag koppla den sladden jag fick till bilen, med den kabeln som sitter monterad fast i laddaren sålänge, så jag kan dra ut sladden.
Dom passar ju i varandra.

Tack på förhand
/kristian
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av Trean »

Nej, vad jag vet kan man inte skarva typ 2-sladdar. Även om de fysiskt passar i varandra tror jag inte att du kommer att kunna ladda.
Padelnord
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 dec 2020 16:41

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av Padelnord »

Dom passade fysiskt men gick inte trycka ihop hela vägen.
Får köra med den långsamma laddaren sålänge :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av martinot »

Padelnord skrev:
Hej.
Nybliven teslaägare

Jag monterade laddboxen med 7 meter kabel i garaget.
Hantverkarna som skulle montera porten hann inte bli klara, så jag kommer inte in med bilen än.
Min fråga är. Kan jag koppla den sladden jag fick till bilen, med den kabeln som sitter monterad fast i laddaren sålänge, så jag kan dra ut sladden.
Dom passar ju i varandra.

Tack på förhand
/kristian
Vet att de är emot regler och bestämmelser. Man får aldrig någonsin skarva en Typ2-kabel. De skall också (förhoppningsvis) vara konstruerade så att det inte fungerar med styrelektroniken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av bylund »

Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av LasseTM »

bylund skrev:
Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.
Det som skulle hända om du hade 2st 32A kablar är att du får ut 13A. Skulle du skarva 2st 16A kablar skulle då få 6A ur kabeln. Men det går som sagt inte men motståndet kommer bara sänka laddhastigheten.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av Elmil »

LasseTM skrev:
bylund skrev:
Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.
Det som skulle hända om du hade 2st 32A kablar är att du får ut 13A. Skulle du skarva 2st 16A kablar skulle då få 6A ur kabeln. Men det går som sagt inte men motståndet kommer bara sänka laddhastigheten.
Fast eftersom PP-signalen inte är ansluten mellan kabelns båda kontakter så kommer strömgränsen att sättas precis som vanligt av den kabel som ansluts i laddboxen. Däremot kommer laddning inte starta pga kontakternas olika isättningsdjup som gör att CP-signalen inte får kontakt i skarven.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av Snelleman »

Nått jag läst, aldrig provat, och inte uppmuntrar, men:
Man kan väl såga av en bit av kontakten som sitter mot laddboxen till på typ2 kabeln för att kunna använda som skarv? Nackdelen är att kontakten aldirg kommer kunna låsas fast i laddbox ändan igen.
M3 SR+
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Skarva 2 laddsladdar

Inlägg av RagWal »

Snelleman skrev:
Nått jag läst, aldrig provat, och inte uppmuntrar, men:
Man kan väl såga av en bit av kontakten som sitter mot laddboxen till på typ2 kabeln för att kunna använda som skarv? Nackdelen är att kontakten aldirg kommer kunna låsas fast i laddbox ändan igen.
Såhär kan man göra. Kapa 12mm på "skarvkabeln" på laddsidan för att kontakterna skall bottna. Vet en som provat med lysande resultat :roll: Man kapar också bort låsklacken/hålet. Se till att avsluta laddningen på rätt sätt och inte genom att dra isär kablarna i denna skarv.
Men det är såklart inte rätt. :lol:
Skriv svar