GARO inställning
Moderator: Redaktion
GARO inställning
Nu har jag skaffat och fått installerat en GARO GLB...
Och har lite frågor... (Ska säga det också att jag har ingen bil att testa mig fram med ... och boxen sitter i stugan så jag kan inte kolla saker live.)
1. Lås. - Jag läste på innan och såg att det fanns lås med nyckel på boxen och tolkade det som att man kunde låsa så ingen annan kan ladda. Jag trodde då att man låste rent fysiskt på boxen så att man inte kunde sätta i en kabel. Väl på plats så ingår ju kabel i boxen... och den är inte låst... Låset visar sig vara till frontluckan... men kan jag därunder sätta på/stänga av?
2. Hade en diskussion med elektrikern om antal ampere... Det ställde man visst in på boxen med små switchar. Han sa att om man satte den för hög skulle inte bilen ladda förrän så många ampere fanns lediga. Är det så det funkar? Trodde den var inteligent nog att bara ta så mycket ström som fanns ledigt... men ändå vara "nummer två" i prioritet....
... jag är ny på elbil och dessutom el-analfabet så please stå ut med mina dumma frågor,.....
Och har lite frågor... (Ska säga det också att jag har ingen bil att testa mig fram med ... och boxen sitter i stugan så jag kan inte kolla saker live.)
1. Lås. - Jag läste på innan och såg att det fanns lås med nyckel på boxen och tolkade det som att man kunde låsa så ingen annan kan ladda. Jag trodde då att man låste rent fysiskt på boxen så att man inte kunde sätta i en kabel. Väl på plats så ingår ju kabel i boxen... och den är inte låst... Låset visar sig vara till frontluckan... men kan jag därunder sätta på/stänga av?
2. Hade en diskussion med elektrikern om antal ampere... Det ställde man visst in på boxen med små switchar. Han sa att om man satte den för hög skulle inte bilen ladda förrän så många ampere fanns lediga. Är det så det funkar? Trodde den var inteligent nog att bara ta så mycket ström som fanns ledigt... men ändå vara "nummer två" i prioritet....
... jag är ny på elbil och dessutom el-analfabet så please stå ut med mina dumma frågor,.....
-
- elbilist
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
- Ort: Uppsala
Re: GARO inställning
Det du ställer in är hur många ampere laddboxen rapporterar finns tillgängliga till ombordladdaren i bilen.Theodad skrev:Nu har jag skaffat och fått installerat en GARO GLB...
Och har lite frågor...
2. Hade en diskussion med elektrikern om antal ampere... Det ställde man visst in på boxen med små switchar. Han sa att om man satte den för hög skulle inte bilen ladda förrän så många ampere fanns lediga. Är det så det funkar? Trodde den var inteligent nog att bara ta så mycket ström som fanns ledigt... men ändå vara "nummer två" i prioritet....
Bilen (ombordladdaren) kommer att maxa strömuttaget om det går pga batteritemperatur mm.
Kort sagt, räkna med att bilen drar den maxström du ställt in.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: GARO inställning
Om det är en liknande box som vi har, så är låset till för att man inte ska kunna komma åt lite knappar samt löenord till boxens WiFi hotspot (vilken man kopplar sig till och via en webbläsare gör inställningar, så som antal ampere). Antal ampere boxen skall stå på är maximalt vad ledningen och säkringen är gjorda för. Ställer dubin högre än så så ryker (förhoppningsvis) säkringen när du försöker ladda.
Lastbalansering beror på; för att det ska fungera så måste du ha någon form av elektronik installerad vid din elmätare som talar om för boxen hur mycket ström som för tillfället används.
Lastbalansering beror på; för att det ska fungera så måste du ha någon form av elektronik installerad vid din elmätare som talar om för boxen hur mycket ström som för tillfället används.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: GARO inställning
Känns som den elektrikern inte har så stor koll på detta. Boxens maxstyrka på dipswitcharna skall normalt stå inställd på den amperestyrka som som ledningar och säkring är avsedd för.
Vill du sedan ladda med lägre effekt så går det att skruva ner via bil eller app till boxen. Men högre går aldrig än det max som switcharna på boxen är inställd på (som sagt skall vara det som ledningar och säkringar är avsedda för max strömstyrka).
Vill du sedan ladda med lägre effekt så går det att skruva ner via bil eller app till boxen. Men högre går aldrig än det max som switcharna på boxen är inställd på (som sagt skall vara det som ledningar och säkringar är avsedda för max strömstyrka).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: GARO inställning
Det är inte säkert att bilen har strömreglage, och någon app finns inte vad jag vet.martinot skrev:Känns som den elektrikern inte har så stor koll på detta. Boxens maxstyrka på dipswitcharna skall normalt stå inställd på den amperestyrka som som ledningar och säkring är avsedd för.
Vill du sedan ladda med lägre effekt så går det att skruva ner via bil eller app till boxen. Men högre går aldrig än det max som switcharna på boxen är inställd på (som sagt skall vara det som ledningar och säkringar är avsedda för max strömstyrka).
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: GARO inställning
GARO-boxen har ett webb-gränssnitt så man kommer åt en del statistik och inställningar (till exempel att stänga eller schemalägga laddmöjlighet). Kräver förstås att boxen kopplas in på ett nätverk.
/MG
/MG
Re: GARO inställning
Då ska jag alltså skruva upp ”Max-amperen” till 20 då.... (som jag har i huset)
..... sen fick jag för mig att jag kan koppla upp mig mot boxens Wi-Fi utan att jag har annat Wi-Fi i närheten....?
..... sen fick jag för mig att jag kan koppla upp mig mot boxens Wi-Fi utan att jag har annat Wi-Fi i närheten....?
Re: GARO inställning
Detta förutsätter dock att boxen ät utrustad men wifi-modul (i själva verket en respberryPi ) som är tillval.MG_68 skrev:GARO-boxen har ett webb-gränssnitt så man kommer åt en del statistik och inställningar (till exempel att stänga eller schemalägga laddmöjlighet). Kräver förstås att boxen kopplas in på ett nätverk.
/MG
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: GARO inställning
Det går bra, har du inget wifi anslut till boxen direkt. Annars kan du koppla upp boxen på ditt egna nätverk. Om du köpte en rfid modul kan du aktivera laddning med valfri tagg. Tex PlugSurfing eller liknande om du redan har en tagg.Theodad skrev:Då ska jag alltså skruva upp ”Max-amperen” till 20 då.... (som jag har i huset)
..... sen fick jag för mig att jag kan koppla upp mig mot boxens Wi-Fi utan att jag har annat Wi-Fi i närheten....?
Re: GARO inställning
Och för att svara på fråga 1. GLB har en ingång för en brytare som kan aktivera/avaktivera boxen. Så om du vill kunna avaktivera boxen när du inte är på plats i stugan så kan du använda den anslutningen. Eller kanske du bara kan slå ifrån säkringarna när du lämnar stugan?
M3 SR+
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: GARO inställning
En variant är att ställa in Garo laddboxen på max 3-fas 6 Ampere. Många nya elbilar har inte möjligheten att ställa in laddströmmen från bilen tyvärr.
Då brukar det inte bli något problem med huvudsäkringarna, som normalt är på 16 Ampere i en sommarstuga. Och där har man oftast gott om tid att ladda också.
Frågade faktisk Garo om det gick att ha en extern brytare för att välja 6-10-16 Ampere, men det är inte möjligt. De vill då sälja effektstyrningstillbehören istället.
Synd att det inte finns något smidigt mekaniskt lås för att kunna sätta i laddkabeln, jag har endast sett det på en enda Fransk laddbox:
https://www.conrad.se/p/schneider-elect ... s&vat=true
Då brukar det inte bli något problem med huvudsäkringarna, som normalt är på 16 Ampere i en sommarstuga. Och där har man oftast gott om tid att ladda också.
Frågade faktisk Garo om det gick att ha en extern brytare för att välja 6-10-16 Ampere, men det är inte möjligt. De vill då sälja effektstyrningstillbehören istället.
Synd att det inte finns något smidigt mekaniskt lås för att kunna sätta i laddkabeln, jag har endast sett det på en enda Fransk laddbox:
https://www.conrad.se/p/schneider-elect ... s&vat=true
Re: GARO inställning
Har en Garo GLB med WiFi-modul. Här är startsidan, där man väljer om den ska vara på, av, eller på med schema: Sen finns en inställningssida där man kan exvis begränsa strömuttaget utifrån max. strömstyrka: Och så finns en statistiksida så man slipper gå ut till boxen och läsa av kWh-mätaren som finns innanför den låsta luckan.MG_68 skrev:GARO-boxen har ett webb-gränssnitt så man kommer åt en del statistik och inställningar (till exempel att stänga eller schemalägga laddmöjlighet). Kräver förstås att boxen kopplas in på ett nätverk.
/MG
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: GARO inställning
Antagligen finns det en säkring i skåpet för ledningen till laddboxen och den är gissningsvis 16A eller så? Det är begränsningen. Så om den är 16A (3x16A), så ska boxen ha max 16 som inställning.Theodad skrev:Då ska jag alltså skruva upp ”Max-amperen” till 20 då.... (som jag har i huset)
Jag har svårt att tro att elektrikern kopplade laddboxen direkt till inkommande från huvudsäkringen. Det vore väl mer än iffy.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: GARO inställning
Jag har en Grao 3-fas box som uppträder märkligt i webb-gränsnittet. Provade att ladda grannenss Merceded CDC 300de som jag tror bara ska ladda 1 fas. Boxen är inställd på 25A huvudsäkring och 20A max laddström på dippswitcharna och ansluten till energimätare i centralen (lastbalansering).
På webbgräsnittet ser det ut som att den tar 31.6A 7.0 KW trots begränsing på 20A som även ses i webbgränsnittet.
På webbgräsnittet ser det ut som att den tar 31.6A 7.0 KW trots begränsing på 20A som även ses i webbgränsnittet.
Re: GARO inställning
Provar jag sen att begränsa ytterligare via webben till 10A så visar den ändå laddning 19.8A och 4.4kW.
Är det något fel på webbgränssnittet, jag som är förvirrad mellan 1-fas / 3-fas eller energimätarna som på något sätt räknar dubbelt över modbus när jag har en i centralen och en i laddboxen?
Är det något fel på webbgränssnittet, jag som är förvirrad mellan 1-fas / 3-fas eller energimätarna som på något sätt räknar dubbelt över modbus när jag har en i centralen och en i laddboxen?
Re: GARO inställning
Kan det vara så att Mercedes GLC 300de har någon form av kombinerad ombordladdare som använder 2xfas upp till max 32A (2x16A)? Det skulle förklara de märkliga siffrorna i webbgränssnittet där uttaget tycks dubblat men samtidigt inte löser huvudsäkringarna på 25A?
Hittar ingen teknisk beskrivning av ombordladdaren mer än att den max tar 7,4kW.
Hittar ingen teknisk beskrivning av ombordladdaren mer än att den max tar 7,4kW.
Re: GARO inställning
Som redan skrivits, så kan man ju ansluta direkt mot boxen via det inbyggda kortet i laddboxen, om man inte har ett WiFi i stugan. Men då får man ju vara nära boxen.
Om du inte har lastbalansering och har en central på 20A, så tycker jag att elektrikern kopplat boxen på en 16A säkring, eller kanske en lägre beroende på vad det finns för andra förbrukare. Jag hade ställt DIP-switcharna på 16A, men ställt ner strömmen till 10A i webinterfacet. Jag tycker att manualerna för att ställa in DIP:arna kunde har gjorts lite bättre, vill minnas att jag blev lite irriterad på tydligheten där. Men det är ju elektrikerns huvudbry
Mina boxar är inställda enligt ovan, men har ställt in 6A i Teslan. Min andra box, där laddas en 1-fas Leaf, så den laddar då med 10A, men man kan ju skruva upp laddströmmen via WiFi om man vill öka på laddningen där. Man kan även lägga in scheman i boxen, man kan ex.vis ställa in så att den får ladda 8A mellan kl. 06 till 23 och 16A mellan 23 och 06.
Om du har stöd för RFID så hade jag lagt in några taggar, går ju som sagts redan läsa av ett laddkort eller laddtag du redan har till något annat. Då kan du bara ladda bilen om du har en aktiverad laddtag.
Jag rekommenderar också att uppdatera mjukvaran i boxarna, det kommer uppdateringar ibland, även om det inte är så ofta som i Teslan. Om du inte har WiFi i stugan, så kan du ju dela ut nätet från mobilen så du kan uppdatera, men det innebär ju även att man måste trixa lite med nätverksinställningarna fram och tillbaka.
Om du inte har lastbalansering och har en central på 20A, så tycker jag att elektrikern kopplat boxen på en 16A säkring, eller kanske en lägre beroende på vad det finns för andra förbrukare. Jag hade ställt DIP-switcharna på 16A, men ställt ner strömmen till 10A i webinterfacet. Jag tycker att manualerna för att ställa in DIP:arna kunde har gjorts lite bättre, vill minnas att jag blev lite irriterad på tydligheten där. Men det är ju elektrikerns huvudbry
Mina boxar är inställda enligt ovan, men har ställt in 6A i Teslan. Min andra box, där laddas en 1-fas Leaf, så den laddar då med 10A, men man kan ju skruva upp laddströmmen via WiFi om man vill öka på laddningen där. Man kan även lägga in scheman i boxen, man kan ex.vis ställa in så att den får ladda 8A mellan kl. 06 till 23 och 16A mellan 23 och 06.
Om du har stöd för RFID så hade jag lagt in några taggar, går ju som sagts redan läsa av ett laddkort eller laddtag du redan har till något annat. Då kan du bara ladda bilen om du har en aktiverad laddtag.
Jag rekommenderar också att uppdatera mjukvaran i boxarna, det kommer uppdateringar ibland, även om det inte är så ofta som i Teslan. Om du inte har WiFi i stugan, så kan du ju dela ut nätet från mobilen så du kan uppdatera, men det innebär ju även att man måste trixa lite med nätverksinställningarna fram och tillbaka.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -