GARO inställning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: GARO inställning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En variant är att ställa in Garo laddboxen på max 3-fas 6 Ampere. Många nya elbilar har inte möjligheten att ställa in laddströmmen från bilen tyvärr.

Då brukar det inte bli något problem med huvudsäkringarna, som normalt är på 16 Ampere i en sommarstuga. Och där har man oftast gott om tid att ladda också.

Frågade faktisk Garo om det gick att ha en extern brytare för att välja 6-10-16 Ampere, men det är inte möjligt. De vill då sälja effektstyrningstillbehören istället.

Synd att det inte finns något smidigt mekaniskt lås för att kunna sätta i laddkabeln, jag har endast sett det på en enda Fransk laddbox:

https://www.conrad.se/p/schneider-elect ... s&vat=true
EV-link.JPG
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: GARO inställning

Inlägg av samuelsu »

MG_68 skrev:
GARO-boxen har ett webb-gränssnitt så man kommer åt en del statistik och inställningar (till exempel att stänga eller schemalägga laddmöjlighet). Kräver förstås att boxen kopplas in på ett nätverk.
/MG
Har en Garo GLB med WiFi-modul. Här är startsidan, där man väljer om den ska vara på, av, eller på med schema:
start.jpg
Sen finns en inställningssida där man kan exvis begränsa strömuttaget utifrån max. strömstyrka:
inställningar.jpg
Och så finns en statistiksida så man slipper gå ut till boxen och läsa av kWh-mätaren som finns innanför den låsta luckan.
statistik.jpg
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: GARO inställning

Inlägg av renes »

Theodad skrev:
Då ska jag alltså skruva upp ”Max-amperen” till 20 då.... (som jag har i huset)
Antagligen finns det en säkring i skåpet för ledningen till laddboxen och den är gissningsvis 16A eller så? Det är begränsningen. Så om den är 16A (3x16A), så ska boxen ha max 16 som inställning.

Jag har svårt att tro att elektrikern kopplade laddboxen direkt till inkommande från huvudsäkringen. Det vore väl mer än iffy.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Winell
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021 16:15

Re: GARO inställning

Inlägg av Winell »

Jag har en Grao 3-fas box som uppträder märkligt i webb-gränsnittet. Provade att ladda grannenss Merceded CDC 300de som jag tror bara ska ladda 1 fas. Boxen är inställd på 25A huvudsäkring och 20A max laddström på dippswitcharna och ansluten till energimätare i centralen (lastbalansering).

På webbgräsnittet ser det ut som att den tar 31.6A 7.0 KW trots begränsing på 20A som även ses i webbgränsnittet.
Screenshot 2021-01-22 at 20.56.08.png
Screenshot 2021-01-22 at 20.35.25.png
Winell
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021 16:15

Re: GARO inställning

Inlägg av Winell »

Provar jag sen att begränsa ytterligare via webben till 10A så visar den ändå laddning 19.8A och 4.4kW.

Är det något fel på webbgränssnittet, jag som är förvirrad mellan 1-fas / 3-fas eller energimätarna som på något sätt räknar dubbelt över modbus när jag har en i centralen och en i laddboxen?
Screenshot 2021-01-22 at 21.33.05.png
Screenshot 2021-01-22 at 21.33.10.png
Winell
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021 16:15

Re: GARO inställning

Inlägg av Winell »

Kan det vara så att Mercedes GLC 300de har någon form av kombinerad ombordladdare som använder 2xfas upp till max 32A (2x16A)? Det skulle förklara de märkliga siffrorna i webbgränssnittet där uttaget tycks dubblat men samtidigt inte löser huvudsäkringarna på 25A?

Hittar ingen teknisk beskrivning av ombordladdaren mer än att den max tar 7,4kW.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: GARO inställning

Inlägg av Edis »

Som redan skrivits, så kan man ju ansluta direkt mot boxen via det inbyggda kortet i laddboxen, om man inte har ett WiFi i stugan. Men då får man ju vara nära boxen.

Om du inte har lastbalansering och har en central på 20A, så tycker jag att elektrikern kopplat boxen på en 16A säkring, eller kanske en lägre beroende på vad det finns för andra förbrukare. Jag hade ställt DIP-switcharna på 16A, men ställt ner strömmen till 10A i webinterfacet. Jag tycker att manualerna för att ställa in DIP:arna kunde har gjorts lite bättre, vill minnas att jag blev lite irriterad på tydligheten där. Men det är ju elektrikerns huvudbry :-)

Mina boxar är inställda enligt ovan, men har ställt in 6A i Teslan. Min andra box, där laddas en 1-fas Leaf, så den laddar då med 10A, men man kan ju skruva upp laddströmmen via WiFi om man vill öka på laddningen där. Man kan även lägga in scheman i boxen, man kan ex.vis ställa in så att den får ladda 8A mellan kl. 06 till 23 och 16A mellan 23 och 06.

Om du har stöd för RFID så hade jag lagt in några taggar, går ju som sagts redan läsa av ett laddkort eller laddtag du redan har till något annat. Då kan du bara ladda bilen om du har en aktiverad laddtag.

Jag rekommenderar också att uppdatera mjukvaran i boxarna, det kommer uppdateringar ibland, även om det inte är så ofta som i Teslan. Om du inte har WiFi i stugan, så kan du ju dela ut nätet från mobilen så du kan uppdatera, men det innebär ju även att man måste trixa lite med nätverksinställningarna fram och tillbaka.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Skriv svar