Helt rätt, jag håller med om att det är jättekonstigt att man kräver elmätning överhuvudtaget för en privatperson, i alla fall för att få bidrag. Jag har sökt i förarbetena till förordningen, men inte hittat någon förklaring. Det med debitering är inte så konstigt. Om man nu kräver "elmätning" är debitering ett sätt att definiera en elmätare och avläsning. Annars kommer folk med inkopplade voltmetrar och hävdar att det finns mätning med debitering. Ordet debitering har legal betydelse i sammanhanget och innebär att det måste finnas en mätare utförd enligt MID.LarsL skrev:Nä finns inga krav på internet uppkoppling eller att Skatteverket ska kunna läsa av din box. Det kommer inte gå att basera en skatt på det heller eftersom det blir för lätt att fuska. Orsaken till att de vill ha mätare är alltså inte att kunna dra in skatt.wheels skrev:Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Jag tror att skrivningen har uppstått på grund av okunskap om elbilar och laddning. Klimatklivet var ju först riktat emot snabbladdare för att bygga ut ett nätverk, vilket i sig var onyttigt då ett riktat stöd mot vissa sträckor hade varit bättre som vi har nu. För snabbladdare är det ju viktigt att de kan ta betalt, det är ju inte hållbart med gratis laddning i längden. Därför är ett krav på att kunna ta betalt där riktigt och vettigt. Men sen skulle det föras över till privatpersoner och då kopierades texten rakt av. Jag hoppas att det var av lathet och inte för att de tänkte dumt. Men risken är att de trodde att folk skulle ladda bilen hos andra privatpersoner, något som naturligtvis inte händer. Ingen åker in på en villa tomt för att ladda bilen med 11kW när de är ute och reser, ja utom tidiga entusiaster. Lite samma fel tänk som att man inte kan skylta till laddning för det blir ju skyltat till varje villa. Snabbladdning och destinationsladdning är inte samma sak.
Nej, jag tror att du är nära sanningen att man helt enkelt inte tänkte på att ha upplösning på företag/BRF/privat i förordningen. Vi försöker hitta olika konspiratoriska förklaringar, tex att vi skall skattas för elen för kör med, men jag tror inte heller alls på det. Jag tror det är enklare än så, folk som inte har tänkt hela tanken ut för en 8-10 år sedan när förordningen skrevs. Inte så lätt heller, sätta bestämmelser för teknik och förutsättningar som ändras fort.